המכונית האוטונומית אולי עוד לא כאן, אבל שוק התחבורה האוטונומית חי ובועט. הגיוס עליו מדווחת היום פורטליקס (Foretellix) ממחיש זאת היטב. החברה מודיעה על גיוס בסבב C של 43 מיליון דולר שבו השתתפו בין השאר טויוטה, וולוו וענקית השבבים אנבידיה. הגיוס נערך לפי הערכת שווי גבוהה יותר מהגיוס הקודם (אפ-ראונד). החברה מתכוונת להאריך את הגיוס הנוכחי ולצרף אליו משקיעים נוספים. עד כה גייסה החברה 93 מיליון דולר.
הטכנולוגיה של פורטליקס נועדה לאפשר לחברות שמפתחות מערכות נהיגה אוטונומית ומערכות עזר לנהג (ADAS) לבחון את המערכת באמצעות סימולציות וירטואליות ולשפר את התנהגות הנהיגה האוטונומית במיליוני תסריטים אפשריים. המערכת משלימה את נסיעות המבחן הפיזיות, שכמובן מוגבלות בכמות וביכולת לבחון את כל הסכנות האפשריות בכביש. פורטליקס כבר חתמה הסכמים עם 16 לקוחות, היא הכפילה את הכנסותיה בשנה האחרונה וצופה להמשך המגמה בשנה הנוכחית, מה שכנראה שימש גורם מדרבן למשקיעים בסיבוב הנוכחי.
את סיבוב ההשקעה הנוכחי הובילה קרן 83North, והשתתפו בו קרן Woven Capital שהיא קרן הצמיחה של טויוטה, חברת אנבידיה וקרן Artofin VC. כמו כן השתתפו בו בעלי מניות בחברה, בהם Volvo Group VC, MoreTech Ventures, Nationwide Ventures, ו-Jump Capital. בסיבובים קודמים השתתפו גם המשקיעים זוהר זיסאפל, גיל אגמון, בני שניידר וקרן OurCrowd.
זיו בנימיני, מנכ"ל ומייסד שותף של פורטליקס, אומר בשיחה עם tech12: "לסיבוב הזה נכנסו כמעט כל המשקיעים הגדולים שלנו, חלקם מעל הפרו-ראטה. נכנסה טויוטה שהיא חברת הרכב הגדולה בעולם ואנבידיה, שאיתם יש לנו שיתופי פעולה. זו הבעת אמון בחברה ובכיוון שלה, וקשה לחשוב על פורטפוליו יותר חזק ומרשים מהפורטפוליו הזה. אנחנו מאוד שמחים על הכסף, שמאפשר לנו עכשיו לקיים את הויז'ן שלנו ולהמשיך קדימה. יש לנו המון ביקוש בכל הסגמנטים".
זיו בנימיני, מנכ"ל פורטליקס: "עד עכשיו לא ראינו האטה בצורך אצל הלקוחות שלנו. התעשייה לא תוכל להגיע להטמעה מסחרית בלי לפתור את בעיית הווריפיקציה והבטיחות וחייבים להשתמש בסימולציות. אנחנו enabler מספר אחת ליכולת הזאת"
בנימיני אומר שבחודש האחרון נסגרו שתי עסקאות חדשות, האחת בעמק הסיליקון והשנייה ביפן, מה שמביא את מספר הלקוחות של החברה ל-16. עד כה נחשפו ההסכמים של פורטליקס עם וולוו, דיימלר (מקבוצת מרסדס-בנץ), NIO הסינית, ספקיות הטכנולוגיה לכלי רכב (טיר 1) Denso, ו-Valeo, ואנבידיה שמפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית.
האם המשקיעים האסטרטגיים הם גם לקוחות שלכם?
"אני לא יכול להיכנס לפרטים אבל בדרך כלל משקיע אסטרטגי משקיע לא רק משיקולים פיננסיים. יש לנו איתם הסכמים שונים ומשונים וזה בהחלט בכיוון החיובי".
בנימיני אומר ששוק המערכות האוטונומיות כולל סוגים שונים של מערכות – חברות שמפתחות מערכות אוטונומיות מלאות בדרגת אוטונומיות 4 (אין צורך במעורבות הנהג), חברות שמפתחות מערכות ADAS בדרגות אוטונומיות 2 ו-3 (הנהג מפקח אך לא אוחז בהגה), וכן חברות שמפתחות מערכות יעודיות למשאיות ולתעשיית המכרות: "המערכות ברמה 4 באזורים אורבניים, כמו קרוז של GM, הן לא בפוקוס העיקרי שלנו כרגע. אנחנו עובדים בעיקר על דברים שיהיו בשימוש בשנים הקרובות, עם חברות בתעשיית הרכב וב-New Mobility - אפליקציות משלוחים ושאטלים".
מצב השוק העולמי משפיע על הביקושים למערכות שלכם?
"אני חייב להגיד שעד עכשיו לא ראינו האטה בצורך אצל הלקוחות שלנו. זה לא שעכשיו בתעשייה לא מוציאים יותר כסף, זה הכרח. התעשייה לא תוכל להגיע להטמעה מסחרית בלי לפתור את בעיית הווריפיקציה והבטיחות וחייבים להשתמש בסימולציות. אנחנו enabler מספר אחת ליכולת הזאת, אין מתחרים שיותר קרובים לזה".
חברות אחרות בתחום האוטונומי מאמינות בנסיעות מבחן פיזיות לאורך הרבה זמן.
"הכיוון ברור: הוא משלים לנסיעות פיזיות ואנחנו מכירים בצורך בהן ואפילו הכרזנו על מוצר שעושה אנליזה אוטומטית שלהן. אבל הבדיקות הוירטואליות מאפשרות להגיע לסקייל, לבדוק מיליוני המקרים. למשל מה יקרה כשילד קופץ לך לכביש. האם הרכב שלך ידע לטפל בזה כמו שצריך? צריך לבדוק עשרות אלפי אפשרויות כדי לדעת שהתסריט הזה נבדק כמו שצריך. במציאות זה לא קורה הרבה פעמים אבל אני רוצה לדעת שכשיקרה מצב כזה הרכב ידע מה לעשות".
הרובו-טקסי האוטונומי של חברת קרוז נעצרו באמצע הרחוב בסן פרנסיסקו בגלל התנהגות לא צפויה מצד נהגים אנושיים. אתם יודעים להתמודד עם התנהגות כזו?
"לפני חודש פרסמנו סימולציה של אחת מהתאונות של קרוז והראנו איך אנחנו עושים את זה. אנחנו משחזרים את המצב ובודקים המון מקרים סביבו. מנכ"ל קרוז כתב אחרי שמכונית שלהם נתקעה באוטובוס מפרקי, שזה היה צירוף מקרים מאוד יוצא דופן. אני פרסמתי בלוג וכתבתי שצירוף מקרים זה העתיד - כל התקלות יהיו מאוד יוצאות דופן, דברים שקורים פעם במיליון. אבל כדי למצוא את הדברים האלה צריך להריץ מיליוני טסטים ואפשר לעשות את זה רק בסימולציה".
חברת פורטליקס הוקמה ב-2018 על ידי זיו בנימיני (CEO), יואב הולנדר (CTO) וגיל אמיד (סמנכ"ל תפעול). החברה ממוקמת ברמת גן ומעסיקה 140 עובדים.
היה קשה לגייס את הסיבוב הנוכחי?
"קשה לגייס כסף עכשיו. יש הרבה רוחות חזיתיות של הכלכלה העולמית ויש פחות השקעות בעיקר בסבב C, זה אולי הסיבוב הכי קשה. גם משבר הבנקים וסיליקון ואלי בנק לא עשה טוב לתהליך. אבל כשהתוצאות העיסקיות הן כאלה, ובשנה שעברה צמחנו כמעט פי שניים בהכנסות, ויש פייפליין של הזמנות, אז המשקיעים מבינים את הערך ואת הצורך".
בנימיני: "קשה לגייס כסף עכשיו. יש הרבה רוחות חזיתיות של הכלכלה העולמית ויש פחות השקעות בעיקר בסבב C, זה אולי הסיבוב הכי קשה. אבל כשהתוצאות העיסקיות הן כאלה, ובשנה שעברה צמחנו כמעט פי שניים בהכנסות אז המשקיעים מבינים את הערך ואת הצורך"
למה החלטתם על גיוס בשני שלבים?
"בחודשים הקרובים נגייס את ההארכה (extension) באותם תנאים. יש הרבה עניין, עכשיו כשסגרנו ויש התחייבות והכסף בבנק, ויש שמות מאוד גדולים מאחורי הגיוס הזה. אני מניח שהחלק הבא יהיה הרבה יותר קל, תמיד הוא יותר קל. החלק הקשה הראשון הוא להגיע ל-terms shit, החלק השני הקשה הוא לסגור את הסגירה הראשונה ולהביא את הכסף, ואחר כך שאר הכסף הוא בסיכון הרבה יותר נמוך למשקיעים".
כמה תגייסו בשלב הזה?
"אני לא רוצה לקבוע ציפיות. אבל את רוב הגיוס כבר עשינו".
יש מחשבות על IPO בנאסד"ק? חברות אחרות בענף כבר עשו את זה.
"לא, עדיין לא. עשו את זה כשהיו ספאקים וכל מיני דברים. לצערי יש כל כך הרבה חברות, גם בתחום שלנו, עם ולואציות דימיוניות. עכשיו הן חוזרות למציאות. המכה שצריך לרדת בוולואציה היא קשה. יתרון אחד שלנו הוא שאנחנו לא סובלים מהצורך הזה, ואנחנו יודעים על הרבה חברות שהוולואציות שלהן ירדו בהמון. אנחנו עולים בוולואציה בקצב מונוטוני איטי".
הסכום שתגייסו יתן לכם ראנווי ארוך מספיק לעבור את התקופה הקשה?
"כן, ולכן אנחנו גם רוצים להשלים את הסכום ליותר גדול. זה מעל המינימום ששמנו לעצמנו והסכמנו עליו עם המשקיעים".
תגייסו עוד עובדים?
"היינו בתקופה האחרונה בעצירה ובהחלט עכשיו נמשיך לגדול במספר העובדים, גם במכירות גם במו"פ. נעשה את זה בצורה זהירה בגלל מצב הכלכלה העולמית".
ג'ורג' קלרמן, סגן נשיא להשקעות ורכישות בקרן, ומנהל Woven Capital של טויוטה אומר: "לטכנולוגיית בדיקות ואימות יש תפקיד קריטי בהבטחת הבטיחות והביצועים של מערכות אוטונומיות חדשניות אשר מאיצות את עתיד התחבורה. פורטליקס היא שחקנית מובילה בתחום הזה ואנו שמחים לעבוד עם החברה כדי לקדם טכנולוגיות נהיגה אוטומטיות".