"זו האבולוציה של הלפטופ, לפטופ של 100 אינץ' בתיק הגב שלך", מסביר בהתלהבות טמיר ברלינר, מנכ"ל Sightful. המוצר שהוא מדבר עליו - לפטופ ה-AR הראשון בעולם, Spacetop - הוא תוצאה של כמעט שלוש שנות פיתוח, עם הרבה ניסוי וטעיה וגם שינוי כיוון קל באמצע.
כעת, הוא בשל להשקה, כמעט שלוש שנים אחרי הקמת החברה (שנקראה בעבר Multinarity), ואחרי שני סבבי גיוס שהסתכמו ב-61 מיליון דולר מ-Corner Ventures, Aleph Capital ומשקיעים נוספים.
לפני שנתיים, ברלינר (מנכ"ל) ותומר קהן (COO) הדהימו את התעשייה עם גיוס הסיד הגבוה ביותר בישראל בסך 28 מיליון דולר, שנעשה עדיין בשם הקודם של החברה. למרות הפרסומים, מייסדי החברה התעקשו להשאיר אותה ב-stealth ורק מעטים נחשפו למוצר. בהדגמה שעשו לי באותם ימים הרעיון הבסיסי היה שם - לרתום את ה-AR לשימוש יומיומי ושוטף - אבל הטכנולוגיה עדיין קרטעה. בהדגמה שנערכה לי היום זה כבר נראה אחרת. אבל עוד על זה בהמשך.
ברלינר וקהן בעלי ניסיון רב שנים בעולמות ה-AR. ברלינר היה בין מקימי Primesense שנרכשה ע"י אפל והטכנולוגיה שלה עומדת היום בבסיס זיהוי הפנים באייפון. הוא הוביל את מרכז הפיתוח של מג'יק ליפ בישראל, שם גם פגש את קהן, שהוביל את תחום ה-perception במג'יק והגיע אליה לאחר תפקיד בכיר ב-N-Trig (שנרכשה ע"י מיקרוסופט).
החוויה לא מנתקת את המשתמשת לגמרי מהעולם החיצון, אבל איכות המסך לא נופלת מזו של לפטופ איכותי. המשקפיים מצוידים ברמקולים זעירים ובעלי משקפיים יקבלו עם המחשב עדשות מותאמות
מג'יק ליפ היא סיפור בפני עצמו. היא התחילה כהבטחה עצומה - היא הוקמה ב-2010 וגייסה עם השנים 1.4 מיליארד דולר, סכום כמעט חסר תקדים בזמנו. המוצר שלה, שנחשף בהדרגה עד 2018, הדגים יכולות AR מתקדמות ומרשימות מאוד אבל היה כבד, מסורבל, יקר (כמעט 3,000 דולר למשקפיים הראשונים שהושקו) ובעיקר - חסר שימוש. ההתלהבות מהטכנולוגיה לא הספיקה בלי פרקטיקה וב-2020 החברה פיטרה את מרבית עובדיה ומרכז הפיתוח בישראל, שהעסיק כמה מהטאלנטים הטובים בתחום, נסגר.
אין ספק שברלינר וקהן למדו שיעור חשוב במג'יק ליפ. המוצר שהם מציגים היום לראשונה הוא במובנים רבים האנטי-תזה למג'יק: לפטופ הפלסטיק השחור שהם מניחים על השולחן לפני לא נראה מרשים במיוחד במבט ראשון. כיסוי פלסטיק מתקפל חושף שמדובר בעצם במקלדת עם משקפיים צנועים שמחוברים אליה בכבל. אפילו הלוגו של "סייטפול" על הקאבר צנוע, כמעט נבלע לגמרי בעיצוב.
איכות מסך שלא נופלת מלפטופ איכותי
כשמרכיבים את המשקפיים מתגלה - במובן המילולי - עולם חדש. מסך המחשב מוצג לפני המשתמש ב-AR אבל הוא שונה מכל מה שהוצע בתחום עד היום. המשתמש משקיף על מסך מקומר ענק, שמחולק בעצם למספר מסכי AR (ברירות המחדל שהוצגה לי כללה 6 מסכים, אבל אפשר להוריד ולהעלות את מספרם בהתאם לצורך).
החוויה לא מנתקת את המשתמשת לגמרי מהעולם החיצון, אבל איכות המסך לא נופלת מזו של לפטופ איכותי. המשקפיים מצויידים ברמקולים זעירים שמאפשרים פרטיות עד לווליום של 50% ובעלי משקפיים יקבלו עם המחשב עדשות מותאמות, שניתן להרכיב ולשלוף בקלות וללא תוספת מחיר. תג המחיר הוא 2,000 דולר. בשביל הפרופורציות נציין שה-Quest Pro של מטא הושק עם תג מחיר של 1,499 דולר (וירד לאחר ביקורת קוטלות ל-999 דולר) ושמקבוק פרו 14 של אפל מתחיל היום ב-1,999 דולר.
עם החשיפה תיפתח אפשרות להרשם לקניית ספייסטופ באתר החברה, כאשר החברה מתכוונת להוציא לשוק בשלב זה רק כ-1,000 מכשירים. "יש לנו מעבדה בתל אביב ומעבדה בפאלו אלטו וכ-1,000 יוזרים התנסו במכשיר עד היום" אומר ברלינר, "אבל אחרי 1,000 הקונים הראשונים יתחיל מסע נוסף להבין מה צריך לעשות בשלב הבא. אנחנו רוצים לשמוע את השוק".
ברלינר: "אין ספק שהאנשים היום יותר היברידים בצרכי העבודה שלהם. הם צריכים תשובות לאתרי מוביליות ופרודוקטיביות וכשאנחנו אומרים שיש לנו מחשב של 100 אינץ' בתיק אין מישהו שלא מזדהה עם המסר"
ההחלטה לייצר חומרה חדשה לגמרי, בעצם מותג חדש של לפטופ, לא התקבלה בקלות. ברלינר וקהן מסבירים שהיא נולדה מההבנה שכל "הלחמה" של יכולות חדשות למוצר קיים לא תציע את החוויה ההוליסטית שהם דמיינו. אבל המשמעות היא שהם יצטרכו לשכנע צרכנים לנסות מותג לא מוכר מישראל בפעם הבאה שהם משדרגים את הלפטופ שלהם.
בעצם, ברור להם שהספייסטופ לא מיועד כרגע לקהל הרחב. ככל שהיישום של טכנולוגיית ה-AR במכשיר נוח לתפעול ולשימוש ארוך - בכל זאת מדובר בטכנולוגיה שכופה קצת ניתוק מהסביבה. "מנהלת HR שמקיימת עשרות פגישות ביום היא לא קהל היעד שלנו" אומר ברלינר, "וזה בסדר".
כשביקרתי אצלכם לפני כמעט שנתיים היינו רגע לפני שצוקרברג הפך את פייסבוק למטא, ואת השנה שאחר כך בילינו בלדבר על המטאוורס כדבר הגדול הבא. היום הניסיון של מטא לא בדיוק המריא וכולנו מדברים על ג'נרטיב AI. יכול להיות שפספסתם קצת את הטרנד?
ברלינר: "אנחנו לא מסתכלים על מה הטרנד. ניסינו לבנות מה שאנשים צריכים וכשהחלטנו שהגענו לנקודה הזו אנחנו משחררים מוצר לשוק. אין ספק שהאנשים היום יותר היברידיים בצרכי העבודה שלהם. הם צריכים תשובות לאתרי מוביליות ופרודוקטיביות וכשאנחנו אומרים שיש לנו מחשב של 100 אינץ' בתיק אין מישהו שלא מזדהה עם המסר.
"הלפטופ בעצם לא השתנה בשום צורה מאז שיצא לראשונה. המעבדים יותר טובים והמסך השתפר, אבל זה אותו מוצר. במקביל, לטכנולוגיית ה-AR אף אחד לא מצא שימוש מתאים. אנחנו, עם הפנים למשתמש, מחברים את שניהם".
ברלינר: "יש לנו מעבדה בתל אביב ומעבדה בפאלו אלטו וכ-1,000 יוזרים התנסו במכשיר עד היום" אומר ברלינר, "אבל אחרי 1,000 הקונים הראשונים יתחיל מסע נוסף להבין מה צריך לעשות בשלב הבא. אנחנו רוצים לשמוע את השוק"
קשה לפספס את ההתרגשות בפנים של ברלינר וקהן כשהם מדברים על הלפטופ החדש. הם מסבירים את התהליך והמחשבה שמאחורי הפיתוח. "הקהל שלנו הוא אנשי web first", אומר קהן. "אנחנו לא מאמינים באווטארים ולכן המחשב כולל גם מצלמת רשת".
בכלל, הם חוזרים ואומרים, הדגש על פרקטיות ויעילות הוביל את הליך המחשבה. גודל המוצר, למשל, הוכתב מגודל המקדלת וה-touch pad עבר שדרוג כדי להתאים לגלילה במסך וירטואלי של 100 אינץ'. מערכת ההפעלה היא גרסה מותאמת של אנדרואיד OSP שייחודית לספייסטופ ובמקלדת כמה מקשים חדשים ולא מוכרים.
מהתנסות אישית, אחרי שימוש קצר של כרבע שעה אפשר לומר שזמן ההסתגלות קצר מאוד ושרוב הקיצורים והפקודות אינטואיטיביים. החומרה היא פרי שיתופי פעולה משולשים: המשקפיים מגיעים מ-NReal, המחשב מורכב על ידי החברה הטאיוונית Wistron והמערכת היא סנאפדרגון 865 של קוואלקום.
אתם מוציאים היום מוצר חדש כשלפי כל הדיווחים עוד פחות מחודש אפל הולכת להיכנס בסערה לתחום עם מערכת AR משלה. זה בנוסף לאתגר שלכם לשכנע את הצרכנים לנסות מותג חדש לגמרי.
ברלינר: "אני לא יכול להגיב על מוצר שעדיין אין לי מושג מה יהיה בו. אבל נשמח שתגיע עוד חברה שמנסה להיכנס לתחום. עד היום אף אחד לא הבין מה אפשר לעשות עם הטכנולוגיה. בינתיים לא רק שאנחנו חושפים לפטופ AR ראשון מסוגו בעולם, אנחנו גם עושים את כל זה מישראל".