זו תקופה של מעברי עבודה בהייטק. הרבה נאלצים בימים אלו לרענן קורות חיים ולהגיע לראיונות. זה אתגר לא פשוט: גם בתוך תהליך הגיוס, רק 20% מצליחים לעבור שלב. "החלפת עבודה היא מיילסטון מרכזי בחיים של בנאדם. זה משפיע על העושר האישי, המקצועי, ועל המשך הקריירה", מסביר אמיר ארז, מייסד שותף וסמנכ"ל המוצר בחרת וויזקו (Wizco). "לכן אנשים עושים מה שהם יכולים להתכונן לראיון ולשפר את סיכויי ההצלחה שלהם, אבל רוב הפתרונות בחוץ לא אפקטיביים, לא פרסונליים וגוזלים הרבה זמן".

"מה אנשים עושים? הם מדברים עם חברים, קוראים קצת בלוגים ונכנסים לגלאסדור", שואל ומשיב אלון עזר, מייסד שותף ומנכ"ל החברה. "זה כמו ללמוד נהיגה לטסט על ידי קריאת ספרים. מכאן שיעור הכישלון, וזה בדיוק ה-KPI שאנחנו באים לפתור".

וויזקו פיתחה מעין סימולטור ראיונות עבודה. הוא מותאם ספציפית לתפקיד בו המועמד מתעניין, לקטגוריה ואף לחברה שבה הוא רוצה לעבוד: "הדבר הראשון שבנינו הוא נטוורק של מומחים, אלפים. ואם אתה הולך להתראיין לתפקיד פרודקט מנג'ר ב-Uber, באמת נשדך לך מישהו שהיה Team Lead ב-Uber, מישהו שמכיר את תהליך הגיוס מבפנים. יש לנו אלגוריתם מאצ'ינג שמוצא מי הכי מתאים לסשן קואצ'ינג עבור המועמד והתפקיד. הדבר השני שבנינו זו טכנולוגיה שמתמללת את השיחה, מנתחת אותה ומציגה למועמד בשישה פרמטרים שונים איך הוא היה ביחס למועמדים אחרים שהצליחו לעבור את הראיון. הוא גם מקבל פידבק אישי על השלב שביצע וגם הקלטת וידאו כדי שהוא יוכל לחזור לסשן".

הפרמטרים שוויזקו מציגה למועמד עם ציון כוללים התאמה לתרבות העבודה של חברת היעד, ידע מותאם לתפקיד, יכולת פתרון בעיות ועוד. עבור תפקידים טכניים, הסשן יכלול ברוב המקרים גם עבודה משותפת על קוד יחד עם המומחה מן הצד השני. לפי נתוני החברה, זה עובד: "הסיכוי שלך למצוא עבודה ב-90 הימים הראשונים אחרי שעברת את השירות שלנו מגיע ל-91%", טוען עזר.

אלון עזר, מנכ"ל Wizco: "גילינו שיש למומחים כל מיני מוטיבציות לעבוד איתנו, והתגמול הכספי הוא לא היחיד. הם מגיעים למערכת כדי להגדיל את הנטוורק המקצועי שלהם וכדי להיות קואצ'רים יותר טובים ולשפר את יכולות הראיון שלהם"

בניגוד למה שניתן היה לחשוב, וויזקו אינו שירות פונה-צרכן, ומודל הגו-טו-מרקט של החברה הוא B2B2C. "מחפשי עבודה יכולים לעשות שימוש ישיר בוויזקו, אבל זה לא הפוקוס שלנו", מפרט עזר. "אנחנו עובדים עם ארגונים שיש להם מוטיבציה שהמועמדים יצליחו. דוגמה כזו היא חברות ההשמה האוניברסיטאיות. בישראל זה פחות מוכר אבל בארה"ב ואירופה מודדים שיעור השמה ואף גובה משכורת אחרי התואר והמוסדות מתוקצבים לפי זה, מיליוני דולרים".

לקוחות נוספים יכולים להיות חברות השמה, לוחות דרושים מקוונים, ואף עמותות. "אנחנו עובדים גם עם ארגונים שעוזרים לקהילות מסוימות, כמו למשל הקהילה השחורה בארה"ב, לשפר את סיכויי הקבלה שלהם לעבודה", מסביר עזר. "יש גם משהו שנקרא Outplacement firms, חברות שעובדות עם חברות גדולות אחרי שהן מפטרות, ומסייעות לעובדים המפוטרים למצוא את אתגר הקריירה הבא שלהם. זה פופולרי עכשיו". השניים טוענים שיש לוויזקו עשרות לקוחות וכבר ערכו אלפים רבים של סשנים. עלות סשן מתחילה ב-80 דולר ויכולה להגיע למאות דולרים, תלוי במומחה שנדרש.

"זה שוק דו צדדי וצריך לדעת לבנות אותו בצורה נכונה"

וויזקו הוקמה לפני שנתיים וחצי. "בתקופת הקורונה", אומר ארז. "החברה נולדה אונליין, השירות שלנו אונליין, וגם החברה remote first". לוויזקו יש 15 עובדים עם כח פיתוח בתל אביב, צוות מכירות, מרקטינג ותמיכה בקייפטאון (אותו שעון כמו ישראל) ועוד אנשים במקומות אחרים בעולם כמו פורטוגל ומזרח אירופה. שני המייסדים נפגשו כשעבדו יחד בחברת הייעוץ TASC.

בפני החברה ניצב אתגר גדול של בניית מרקטפלייס שיש בו גם מאסה של מומחים וגם מאסה של מועמדים. "אני מגיע מהתחום של מרקטפלייס ועסקתי בזה גם בסטארט אפ הקודם של Cups (שהיה מעין מנוי לבתי קפה עצמאיים - א"ז), ואחר כך הייתי ב-Gett", אומר ארז. עזר מוסיף: "באמת יש פה שוק דו צדדי וצריך לדעת לבנות אותו בצורה נכונה. לכן, לצד מחפשי העבודה, התחברנו לעסקים עם כמות גדולה של מועמדים ואינטרס פיננסי בהצלחה של המועמדים.

"בצד של המומחים גילינו שיש להם כל מיני מוטיבציות לעבוד איתנו, והתגמול הכספי הוא לא היחיד. הם מגיעים למערכת גם כדי להגדיל את הנטוורק המקצועי שלהם, גם כדי להיות קואצ'רים יותר טובים ולשפר את יכולות הראיון שלהם. אבל למדנו שרבים מהם גם שואבים סיפוק מזה שהם עוזרים לאדם בנקודה קריטית בקריירה. 96% מהם אומרים 'הייתי שמח לעשות עוד סשן'. אגב הדירוג של המומחים מצד המועמדים עומד על ממוצע של 4.8".

וויזקו סגרה גיוס סיד של 1.7 מיליון דולר במרץ 2021. בחברה השקיעה קרן At.inc, קרן Bread and Butter ממינסוטה וכמה משקיעים פרטיים, ביניהם רוכב האופניים לאנס ארמסטרונג. "אנחנו יעילים, יש לנו כבר תזרים, אבל מתכננים לצאת לגיוס נוסף ברבעון הבא", אומר עזר.

מה באופק של החברה? "השקנו לאחרונה שירות שהוא Full AI ולא תלוי במומחה אנושי, ולכן זול יותר", משיב ארז. "בעתיד נציע גם השמה משלנו, 'הנה 10 משרות פנויות שמתאימות לניסיון שלך ולתכונות שלך'".