לוקח שנים ארוכות ומיליארדי דולרים לפתח תרופה, וכל שלב בדרך - מסובך. חברת הסטארט אפ Beaconcure Technologies ניצבת באחד הצמתים האלו ומנסה לפתור כאב גדול לחברות התרופות. "מה שקורה בסוף ניסוי קליני זה שאוספים את הדאטה, מכניסים את המידע לתוכנה סטטיסטית ומתחילים לעבד את הנתונים, וכל תהליך סידור הנתונים ובדיקת הנתונים - נעשה ידנית".
את הדברים מסביר יורן בר, שותף מייסד ומנכ"ל ביקון-קיור. את כל הנתונים והטבלאות מגישים לרגולטור לאישור; אבל כשיש עבודה ידנית, יש כמובן טעויות. "לפי ה-FDA אחד מחמישה מחקרים מקבל ריג'קט, ואז או שיש לך 14 יום להגיש תיקון - זה נקרא Rapid response, או, אם זה אקוטי וחוזר על עצמו עוצרים את כל תהליך ההגשה, ואז כולם בפאניקה, כי זה כבר ה-Last mile, אחרי שהושקעו מיליונים או מיליארדים של דולרים. לפעמים החברה נדרשת לפתוח את הניסוי - זה קרה לחברת תרופות גדולה - הם העלו טבלאות לא נכונות לביקורת ואז דחו להם הכל לחצי שנה".
אילו טעויות יכולות לקרות? לא מעט. בר מתאר מהשטח: "למשל שבטבלה אחת כתוב שהניסוי הוא עם 120 חולים אבל בטבלת אחרת של אותו ניסוי כתוב שיש 118 חולים - יש כאן טעות; או שטבלה אחת מתייחסת לקבוצת הניסוי אבל למעשה זו בכלל קבוצת הביקורת - מה הנכון? או שיש הבדל בתאריך בין החישוב לטבלת המקור. יכולה להיות אפילו סכימה שגויה של נתונים ואפילו נקודה עשרונית שלא במקום או סוגריים שלך נסגרו - ביקון קיור לא במעמד של קבלת החלטות אבל מצביעה על אי התאמות".
תחום הפעילות בו פועלת ביקון קיור מכונה Study Analysis והוא חלק מהשרשרת הארוכה של תעשיית הפארמה. "הרגולטור צריך לדעת כמה התרופה יעילה וכמה היא בטוחה - Efficacy and Safety", מסביר בר. "לפלטפורמה שלנו קוראים Verify - אנחנו משווים בין תא לתא, עמודה לעמודה, טבלה לטבלה, מחקר למחקר", מסביר בר. "אנחנו לוקחים נתונים שהם לא מובנים וסטטיים, אפילו קובץ PDF, והופכים אותם למובנים דינמיים - ואז פתאום זה כמו להריץ Spell Checker על הניסוי שלך - שמסמן לך בצבע מה דרוש בדיקה".
יורן בר, מנכ"ל Beaconcure: "אנחנו לוקחים נתונים שהם לא מובנים וסטטיים והופכים אותם למובנים ודינמיים, ואז פתאום זה כמו להריץ Spell Checker על הניסוי שלך, שמסמן בצבע מה דרוש בדיקה"
בנוסף, החברה מאפשרת ללקוחות להעביר את כל תיעוד הניסוי מלכתחילה לביקון קיור: "זה סוג של גוגל דוקס לניסוי", מסביר בר, "שבפעם הראשונה אפשר לעבוד ולתקשר על מסמך בתוך מחקר ביחד, ברמה גרנולרית, ולא באינסוף מיילים בין 4 אזורי זמן שונים, ועשרות מסמכים - ולפעמים הבעיה היא בכלל לא בנתונים אלא בקבצים. איתנו הכל גם נשמר ל-Clinical audit (ביקורת, א"ז)".
בחסות הקורונה
ביקון קיור נוסדה ב-2016 עם רעיון מעט שונה ממה שהיא עושה, אבל ב-2018 אחרי פגישה עם פייזר, החברה שינתה כיוון. היזמים הופתעו לשמוע שכל הטיפול בדאטה של ניסויים קליניים מטופל ידנית - ואז החליטו להתמקד בפתרון הנוכחי. את החברה הקים יורן בר יחד עם אילן כרמלי, שהוא סמנכ"ל התפעול של החברה. את הכסף הראשון לחברה השקיע נועם שטרן-פרי, אחד מיזמי פיינל, מיליארדר ואנג'ל.
ביוני האחרון ביקון קיור השלימה גיוס של 14 מיליון דולר מקרן NewVale, בסבב B. קודם לכן היא גייסה מקרן Random Forest הישראלית, וקרן אירופית בשם Green innovations ומשקיעים נוספים. סך הכל גייסה החברה עד כה 20 מיליון דולר באקוויטי, ועוד 650 אלף דולר שקיבלה כמענק של רשות החדשנות. "בקוביד המערכת הוכיחה את גדולתה בפעם הראשונה", מספר בר. ביקון קיור היא גם בוגרת של Deloitte Launchpad - תוכנית ההאצה של פירמת היעוץ שלטענת בר סייעה לחברה לקבל חשיפה. "השתמשו בנו ביותר מ-300 מחקרים בתחומים כמו אונקולוגיה, מחלות נדירות, חיסונים ועוד. האצנו בערך 50% מהמחקרים וגילינו שאנחנו יודעים לחסוך 6 שבועות עבודה".
עם הביטחון הזה יצאה החברה לשוק והחלה לשווק את הפתרון לחברות פארמה או ספקיות שלהן. "אנחנו יודעים למצוא טעויות בנתונים, לקצר את זמן ההגשה ולהוריד עלויות", מסכם בר. לחברה יש 5 לקוחות, חברות תרופות או מה שמכונה בעולם הרפואה CRO - שהן קבלני מחקר חיצוניים. בין לקוחות החברה פייזר, Ono Pharmaceutical שהיא ענקית פארמה יפנית וחברת הפארמה CSL. אלו חוזים גדולים: "אנחנו מוכרים במילוני דולרים, ב-single digits", מסביר בר.
בר: "זה סוג של גוגל דוקס לניסוי, שבפעם הראשונה אפשר לעבוד ולתקשר על מסמך בתוך מחקר ביחד, ברמה גרנולרית, ולא באינסוף מיילים בין 4 אזורי זמן שונים, ועשרות מסמכים"
בעתיד החברה מתכוונת להציע את המערכת שלה גם לרגולטור, כמו ה-FDA, בחינם - כדיי לייצר סטנדרט הגשה שהוא יותר יעיל לשני הצדדים. יכולות החברה, להבין טבלאות והקשרים ולזהות טעויות בנתונים, אינן מוגבלות בהכרח רק לתעשייה התרופות, ותיאורטית ניתן להרחיב את המוצר גם לעולם המכשור הרפואי, או בכלל ענפים אחרים - רכב ותעופה למשל. אבל כעת החברה מתמקדת בשוק הענק של הפארמה. החברה מעסיקה 33 עובדים ממשרדיה ברמת גן, ומחזיקה גם משרד בבוסטון, שם גר בר.