חברת לומן (Lumen) יצאה לדרך בשנת 2014 בהרכב ייחודי ומשימה שאפתנית: "לייצר מכשיר שמודד מטבוליזם", מספר היזם והמנכ"ל דניאל טל. "במטבוליזם הכוונה כמה קלוריות נשרפות, והאם כרגע נשרפים שומנים או פחמימות, שאלו הדלקים המרכזיים שהגוף יכול לגשת אליהם בהתאם לזמינות. לקחנו מדידה שהייתה קיימת בקליניקות בציוד יקר, בדיקה של 45 דקות עם מסיכה, והפכנו את זה למכשיר קטן, זול, מחובר לטלפון, שנותן תוצאה בנשימה אחת, שהיא קורלטיבית למכשיר המעבדתי".

בלב המוצר של לומן - "ינשוף". רק כזה שלא מזהה אלכוהול, אלא מזהה את רמת ה-CO2 בנשיפה. טל: "המשתמש נושם נשימה ארוכה בה מודדים CO2. יש מאחורי זה כימיה שיכולה להגיד אם הגוף משתמש בסוכר או שומן. בבוקר, אחרי צום לילה, הייתי למשל רוצה לראות יותר שריפת שומן, אלא אם שתית אלכוהול בערב או אכלת מאוחר בלילה. יכול גם להיות שהמשתמש בסטרס ואז רמת הקורטיזון לא מאפשרת שריפות שומן".

ודאי ניחשתם: לומן מגיעה גם עם אפליקציה, והחברה בונה המלצות שקשורות לתזונה על בסיס המדידה. אבל גם מעבר לזה היא נותנת המלצות לאורח חיים: מה לאכול ומתי להפסיק, המלצות לגבי פעילות פיזית, והחברה אף מתממשקת לפתרונות ניטור שינה כדי לקבל תמונה רחבה יותר. כעת, החברה מכריזה על גיוס הון גדול של 62 מיליון דולר בהובלת פיטנגו צמיחה. משקיעים נוספים הם דיסרפטיב של טל ברנוח, Almeda ונצ'רס, Unorthodox ונצ'רס ואחרות.

סיפורה של לומן יוצא דופן במידה רבה: "אנחנו שלושה יזמים שעובדים ביחד 17 שנה", מספר טל. השותפים הם אבי סמילה ודרור צדר. לשלושה היו שני סטארט אפים קודמים ואחד מהם נמכר בהצלחה לקונדואיט ב-2011. אבל לחברה עוד שתי יזמות, אשתו של טל, ואחותה: ד"ר מיכל מור וד"ר מירב מור. "שתיהן בעלות דוקטורט לפיזיולוגיה מבאר שבע, שתיהן השתתפו בתחרויות איירון מן ונהיו טובות בזה. התזונה הייתה הכח-על שלהן, הן למדו לתדלק את הגוף טוב טוב באימונים ובתחרויות", טל מספר. לפני כעשור האחיות חיפשו מסלול קריירה חדש, ובאו עם הרעיון למדוד מטבוליזם בנשימה. "בשיחה עם השותפים שלי בים הצלחתי לרתום אותם להרפתקה הזו", אומר טל.

מנכ"ל לומן, דניאל טל: "המשתמש נושם נשימה ארוכה בה מודדים CO2. יש מאחורי זה כימיה שיכולה להגיד אם הגוף משתמש בסוכר או שומן. בבוקר, אחרי צום לילה, הייתי למשל רוצה לראות יותר שריפת שומן, אלא אם אכלת מאוחר בלילה. יכול גם להיות שהמשתמש בסטרס ואז לא מתאפשרת שריפת שומן"

החברה התאגדה ב-2014 אך עסקה ארבע שנים במחקר ופיתוח. "נכנסו לסיפור הזו עם אופטימיות שזה קל. ניקח כמה סנסורים ונבנה מוצר זול, זה התפוצץ לנו בפרצוף", משחזר טל. "גילינו שאין סנסורים מהמדף, שהמוצר יקר וה-ML (למידת מכונה) לא תמיד עובדת".

לומן הוא מוצר צרכני, הוא נמכר בתור יועץ תזונה ואורח חיים אישי, אבל החברה בחרה לפנות ישיר למשתמשים ולא לנסות למכור דרך הממסד הרפואי: קליניקות, תזונאים או גורמים מבטחים. "לחברות הביטוח קשה להשקיע במניעה כי הלקוחות שלהם נוטשים אחרי כמה שנים. והממסד הרפואי לא מטפל לפני שזה סוכרת או אוביסיטי", מסביר טל את הבחירה של החברה לשווק ישירות לצרכנים. אך במקביל החברה מקיימת כמה ניסויים עם מכוני מחקר ובתי חולים ופרסמה כמה מאמרים אקדמיים שעברו ביקורת עמיתים.

"אנחנו עושים שלושה דברים", מפרט טל. "הראשון הוא למדוד את הבריאות המטבולית של הלקוח, זה המצפן". הדירוג הוא פשוט, בין 1 ל-5 (שומן מול פחמימות). "אפשר לדמיין ציר של אדם שהוא אתלט מצד אחד, שכל מה שנכנס לגוף - עובד, ואדם סוכרתי מהצד השני שהמטבוליזם שלו לא מתפקד כמו שצריך. כולנו חיים על הספקטרום הזה וזה משפיע על השמנה, עייפות כרונית או נטייה לסכרת. הדבר השני שאנחנו עושים זה להבין איזה הרגלים כדאי לאנשים כמונו לסגל. דיאטות מסוג מסוים; כן או לא לאכול פחמימות בערב; מתי להפסיק לאכול; האם כדאי לרוץ… בונים מסע לקוח למטרה שהוא קבע, שיכולה להיות ירידה במשקל אבל יכולה להיות גם העלאת מסת שריר או בריאות כללית. הדבר השלישי הוא שאנחנו עוזרים למשתמש להתאזן, למשל, להמליץ לאישה בשלב מסוים של המחזור לצרוך ברזל, או לסייע בהמלצה אם המשתמש לא ישן טוב בלילה".

עובדי לומן (צילום: Lumen, יח
עובדי לומן. המצפן הוא הבריאות של הלקוח|צילום: Lumen, יח"צ

מהחברה נמסר: "במהלך השנה האחרונה, החברה ביצעה מחקרים בשיתוף עם מוסדות אקדמיים מובילים בעולם, הכוללים את מרכז וויסלר לחקר פחמימות באוניברסיטת פרודו, הפקולטה לקינזיולוגיה וחינוך גופני באוניברסיטת טורונטו ואוניברסיטת ARU בקיימברידג'. באוקטובר 2022, מחקר שלומן ערכה בשיתוף עם המחלקה האנדוקרינולוגית במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי בתל אביב (ביה״ח איכילוב) פורסם בכתב העת המדעי Facts Obesity. המחקר הראה כיצד הנחיות תזונה שמטרתן שיפור הבריאות המטבולית יכולות למנוע ואף לגרום להחלמה של מצב טרום סוכרתי".

"מספר המנויים של החברה צמח בשנה החולפת ב-500%", מדווח המנכ"ל. "אנחנו עומדים על ARR של עשרות מיליוני דולרים ולמלעלה מ-2 מיליון מדידות מטבוליזם בחודש". המוצר נמכר במודל מנוי שנתי שעומד על כ-300 דולר.

 

הינשוף של לומן (צילום: Lumen, יח
הינשוף והאפליציה של לומן. "לא דיאטה עם כמה 'בולטים' שאפשר לארוז בבלוג פוסט"|צילום: Lumen, יח"צ

גם לקרנות היה קשה מאוד לאכול את לומן, היא עברה בכמה רמזורים אדומים של קרנות הון סיכון קלאסיות: ראשית, מוצר חומרה ולא (רק) תוכנה. שנית, חברה בשיווק ישיר לצרכן ולא לתאגידים. שלישית, בתחום הבריאות. רביעית, בעל ואישה כשותפים. "זו באמת משימה כבדה שלקחנו על עצמנו אבל גם טכנולוגיה שיכולה לעזור לעולם - לא בהפגת שעמום, אלא באימפקט אמיתי. זו לא דיאטה עם כמה 'בולטים' שאפשר לארוז בבלוג פוסט ולתת למשפיעניות רשת לקדם", טוען טל. "אלא באמת סגנון חיים שמתאים לך".

עד הגיוס הנוכחי החברה גייסה בסך הכל 15.5 מיליון דולר. לחברה מעל 100 עובדים והיא מגייסת כעת עוד. בהודעת הגיוס הנוכחית נכתב: "גיוס הכספים יאפשר לחברה: להרחיב את בסיס המשתמשים של לומן בעולם, ובפרט בארה"ב; להרחיב את היצע הפתרונות של הפלטפורמה, בפרט, מתן הנחיות מותאמות אישית בתחום התזונה ואורח חיים על מנת לסייע לכל משתמש לשפר את בריאותו המטבולית; להרחיב שיתופי הפעולה המחקריים עם מוסדות אקדמיים מובילים בעולם".