הרעיון להקמת Control Plane נבט בראשו של דורון גרינשטיין כשהסתובב במסדרונות תאגיד הענק בו עבד. "הייתי ארכיטקט תוכנה ראשי ב-VMware ושמעתי שיחה של שני מנהלים בכירים, סמנכ"ל המוצר וסמנכ"ל ההנדסה, הם דיברו על מתי יהיה אפשר לפתוח ריג'ן (region) חדש וסמנכ"ל ההנדסה נתן הערכת זמן של 18 חודשים. אחרי חצי שנה שמעתי שוב נותן את אותה הערכת זמן, וכך גם בפעם שלישית". כשהוא אומר ריג'ן, מתכוון גרינשטיין לאתר, דאטה סנטר, מיקום חדש של אותה פעילות ענן.
מסתבר שמאחורי הקלעים של כל חגיגת מחשוב הענן יש עבודת תשתית סיזיפית אפורה של אנשי הדב-אופס להקים כל הזמן תשתיות שיתאימו לצרכי הפיתוח המשתנים של החברה. לפתוח, לסגור, להגדיר, לקנפג, להקטין, להגדיל, לנטר, לחסוך, להעביר בין אתרים, לתקן תקלות, להתאים לרגולציה, להעביר ביקורות. גרינשטיין הבין שיש כאן הזדמנות לחדשנות, והוא עזב משרה טובה מאוד ("מעל למיליון דולר בשנה") והקים את Control Plane.
"קח לדוגמה בנק גדול שיש לו סביבת ענן", מסביר גרינשטיין. "הוא צריך שתהיה לו סביבה אמינה, אפילו אם יש Outage בריג'ן שלו בפרנקפורט. אלו דברים שלוקחים הרבה שעות של מהנדסים. אנחנו, עם הניסיון שלנו, כמו צוות של 30 דב-אופס שעומד מאחורי החברה. בדוגמה שלנו אפשר עם Control Plane ללחוץ על כפתור בכמה מקומות בעולם שתרצה ובאלפית שנייה יהיה לך שם deploy".
אם להעתיק את סביבת הענן לריג'ן חדש זו משימה קשה, להעביר את האפליקציה בין עננים זו משימה כמעט בלתי אפשרית, בעיה שכבר קיבלה שם: נעילת ענן. אבל עם Control Plane זה אפשרי. "אנחנו מאפשרים מיקס אנד מאץ' וליהנות מהחוזקות של כל ספקית. אתה כבר לא כבול להיות 'לקוח של אמזון'". הדבר הזה מאפשר גמישות למפתחים גם מבחינת שפות תכנות, כי היום כל ענן מדבר קצת אחרת.
דורון גרינשטיין, מייסד: "קח לדוגמה בנק גדול שיש לו סביבת ענן. הוא צריך שתהיה לו סביבה אמינה, אפילו אם יש Outage בריג'ן שלו בפרנקפורט. אלו דברים שלוקחים הרבה שעות של מהנדסים. אנחנו כמו צוות של 30 דב-אופס שעומד מאחורי החברה. אפשר ללחוץ על כפתור בכמה מקומות בעולם שתרצה ובאלפית שנייה יהיה לך שם deploy"
איך זה קורה? הדרך הכי טובה להסתכל על Control Plane היא, בהשאלה, כמו על מפעילה וירטואלית של תשתית ענן. זהו למעשה ענן וירטואלי או שכבת אבסטרקציה לעננים הקיימים, שמאפשרת להעביר משאבי מחשוב מענן לענן. לצורך זה, Control Plane עצמה פרושה ב-174 ריג'נים בעולם של הענקיות הגדולות. "יום אחרי שפתחו את הענן של גוגל בתל אביב, היה עליו תשתית של Control Plane", מסביר גרינשטיין.
הפרישה הזו מאפשרת גם הורדת השיהוי: "הלקוח יקבל טראפיק מהמיקום עם הלייטנסי הכי נמוך", הוא טוען. ויתרון אחרון הוא בהורדת עלויות. "אנחנו לומדים את האפליקציה, איך היא רצה, ומקצים לה על המילימטר כמה כח עיבוד וכמה זיכרון שהיא צריכה", מסביר גרינשטיין. בחלק זה של המוצר Control Plane מתחרה בחברות סטארט אפ כמו זסטי הישראלית, ואחרות שמתמחות בצמצום עלויות תשתית הענן. כדוגמה, גרישנטיין מספר שלחברה יש לקוח מתחום הפארמה שהצליח לחסוך מאות אלפי דולרים בשנה בהוצאות הענן שלו.
"בואו נדמיין איך הענן הווירטואלי יראה בעוד 10 שנים"
קונטרול פליין הוקמה באוקטובר 2019. על ידי גרינשטיין, טום סטיוארט ודן וילסון. "אני במקור מקריית מוצקין, כותב תוכנה מגיל 12", מספר גרינשטיין על עצמו. "הייתה לי חברה בשם ביטקו שפעלה בתחום אבטחת המידע ועזרה לחברות גדולות כמו דיסני, טרגט, סוני, בורסת נסדא"ק ואחרות. ב-2011 ביטקו נמכרה לדל ודל התמזגה עם VMware". האחרונה אגב, היא חלוצת הווירטואליזציה של שרתים, בערך מה ש-Control Plane עושה היום, על סטרואידים, ולתשתית הענן.
אחרי אותה שיחה במסדרון, גרינשטיין החליט שהגיע הזמן לשנות את תשתית הענן: "אספתי קבוצה של A Team. הכנסתי אותם לחדר ואמרתי להם 'תשכחו ממה שאפשר לעשות - בואו נדמיין איך הענן הווירטואלי יראה בעוד 10 שנים'. התחלנו לעבוד עם דייזין פרטנרס בסוף 2021, והתחלנו למכור בפברואר 2022", הוא מספר. לחברה יש כ-40 לקוחות.
מבחינת עובדי החברה, "יש לי 13 איש, שעושים עבודה של מאתיים", הוא טוען. "כל אחד מהם קובי ברייאנט, לא מיקי ברקוביץ'. אני מעדיף פי מיליון איכות על פני כמות". גם ברוח התקופה, Control Plane עובדת במוד remote only. "אין לנו משרדים, הכל וירטואלי. אני גר בוואלי ויש לי עובדים בישראל, טורקיה, בולגריה, ניו יורק, סיאטל ועוד מקומות". מבחינת גיוסי הון CP גייסה יותר מ-5 מיליון דולר. בין היתר השקיעו בחברה הקרנות IBI Tech Fund ו-Ibex.