ChatGPT הגיח לאוויר העולם בסוף 2022 והעיף לכולנו את המוח. היה ברור מההתחלה שהבינה המלאכותית הגנרטיבית (GenAI) היא טכנולוגיה מדהימה שתשנה את העולם, אפילו אם לא יודעים בדיוק איך. היה ברור שהצ'אטים עם AI הם רק שעשוע ושהכסף הגדול יבוא משימושים עסקיים בטכנולוגיה - אבל מה עושים עם בעיות כמו הגנת הפרטיות, היעדר הסברים לתוצאות וחוסר האמינות (הלוצינציות) שמאפיינות את ה-GenAI?
העולם העסקי מחפש בקדחתנות את הפתרון בדמות הרצת ה-AI ישירות על הדאטה של החברה תוך בידודה מהעולם החיצוני, אבל זה עניין מסובך ומאוד מאוד יקר. לחברת אקספיינד (xFind) הישראלית, שיוצאת כאן עכשיו מהגראז', יש פיתרון אחר לגמרי. הפתרון הזה נמצא כבר בשימוש בידי חברות כמו Innovid וקלטורה ומעורר עניין רב בקרב תאגידים עסקיים גדולים נוספים.
קחו לעצמכם דקה להתרכז בשתי הפסקאות הבאות כי אחרי זה תהיה לכם הארה: תמיכה בלקוחות היא אחת הפעילויות הקריטיות בכל ארגון. כמויות הידע שנצברות בארגון עצומות ואנשי התמיכה זקוקים לכל כלי שיכול לעזור להם לעזור ללקוחות. באקספיינד פיתחו טכנולוגיית בינה מלאכותית חדשה שמבצעת Knowledge Extraction: חופרת בתוך כל מערכות המידע של הארגון – CRM, Slack, Jira, Confluence - ומוצאת את התשובות המתאימות והאמינות ביותר לשאלת החיפוש. הבעייה היא שכמו בחיפוש גוגל, כדי לקבל תוצאות איכותיות צריכים לנסח את השאלות במקצועיות רבה, וזה לא פשוט עבור אנשי התמיכה.
באקספיינד הפכו את הצ'אטבוט לשכבה שעוטפת את מנגנון החיפוש: באמצעות GenAI המערכת מתרגמת את השאלה של איש התמיכה לפרמטרים מדויקים שמניבים תוצאות איכותיות. לאחר קבלת התשובות היא מתרגמת אותן לטקסט קולח
והנה נכנס ChatGPT והביא את הפיתרון על מגש של כסף. באקספיינד הפכו את הצ'אטבוט לשכבה שעוטפת את מנגנון החיפוש: באמצעות GenAI המערכת מתרגמת את השאלה של איש התמיכה לפרמטרים מדויקים שמניבים תוצאות איכותיות. לאחר קבלת התשובות היא מתרגמת אותן לטקסט קולח, ובמקום גיבוב מסמכים אפרוריים מתקבלת תשובה שמאפשרת לאנשי התמיכה או אפילו לצ'אטבוט התמיכה להסביר ללקוח את הפיתרון לבעיה.
"התובנה הבסיסית שלנו היתה שחיפושים באמצעות מילות מפתח לא באמת עובדים בעולמות האנטרפרייז, וצריך למצוא פתרון חכם יותר", אומר אביב זקן, ה-CTO ומייסד משותף של אקספיינד. "מה שבנינו זה רעיון איך לקחת קונטקסט שלם של עבודה - אם זה מייל, אם זה מסמך – ועל בסיס הקונטקסט הזה להריץ את כל החיפושים הרלוונטיים להחזיר את התוצאות בצורה אוטומטית".
שריאל משה, מנהל המוצר (CPO) ומייסד משותף, מוסיף: "לפני קצת יותר מחצי שנה פרץ לעולם ה-GPT ובכלל מודלי השפה הגדולים (LLM) וזה הפיל אצלנו וגם לכל העולם את האסימון. מבחינתנו זו שכבה נוספת על גבי מה שבנינו כבר: במקום הגישה שרוב העולם מנסה ללכת אליה, של לאמן GPT על הדאטה הספציפית של הארגון, אנחנו אומרים שכדי להשיג את מירב השליטה ומירב הביטחון - שזה קריטי בעולמות האנטרפרייז - אנחנו פשוט נשתמש במנוע הקיים שלנו, נקבל prompt עם הבקשה של לקוח, נאחזר את התוצאות, ונג'נרט תשובה ספציפית, ממש סיכום של הבעיה והתשובה שלה".
תהליך חיפוש התאמת המוצר לשוק התמקד מהר מאוד בעולמות התמיכה בלקוחות. "זה לא שירות הלקוחות שמוכר לנו כצרכנים, אלא בעולמות ה-B2B, ששם הצוותים נמדדים על זמן הטיפול בכל מקרה ומקרה וחלק גדול מהזמן הולך על חיפושי מידע", אומר משה. "בחצי שנה האחרונה אנשים מדברים על המושג knowledge ומבינים מה אפשר לעשות עם ידע טוב, ופתאום יש הרבה התעניינות ביכולות בתחום הזה".
לפתור את בעיית ההלוזינציה בארגון
אקספיינד הוקמה ב-2019 על ידי משה, זקן וגל נחום. משה הוא יוצא יחידה 8200, חברת CyActive שנרכשה על ידי פייפאל ב-2015 ולאחר מכן פייפאל עצמה: "גיליתי שאותם קשיים שיש בצבא בתחום החיפוש יש גם בחברה גדולה כמו פייפאל והגעתי למסקנה שזה לא הגיוני וזה מה שהוביל אותי להקים את אקספיינד".
זקן החל לעבוד באינטל תוך כדי לימודיו באוניברסיטה העברית, ובהמשך היה אחראי לתחום התוכנה בקבוצת פיתוח השבבים CDG. "זו היתה משימה עם המון דאטה, ואני מתכוון להמון דאטה. ואני מוצא את עצמי מחפש בכל כך הרבה מערכות באינטל עם מלא מנועי חיפוש שונים. זה מטורף שהעולם הזה עדיין ככה. ואז פגשתי את שריאל, וישר היה קליק. הוא סיפר לי מה הוא מנסה לעשות ומאז אני איתו".
לאחרונה הצטרף לחברה שי אלפנדרי בתפקיד מנכ"ל החברה. לפני כן הוא שימש בשורה של תפקידי מנכ"ל וסמנכ"ל שיווק בחברות תוכנה גלובליות, בין השאר בסיילספורס שאלפנדרי הקים בה את תוכנית הסטארטאפים שלה בישראל, ב-Marketo שנמכרה ל-Adobe, ב-RingLead שנמכרה ל-Zoominfo והיה גם מנכ"ל Paragone.
"כאחד שחי בעולמות האנטרפרייז כבר למעלה מ-20 שנה, כשפגשתי את החבר'ה הבנתי שפה מדובר בטכנולוגיה שפותרת את הבעיה ואם תסתכל על כל הדיבורים של סיילספורס תראה שהם מדברים על איך פותרים את בעיית ההלוצינציות בתוך הארגון", אומר אלפנדרי.
הדרך של אקספיינד עברה דרך חממת פרגרין וחממת אינסנטיב באוניברסיטת אריאל, והן גם השתתפו ביחד עם רשות החדשנות בגיוס ההון הראשוני בהיקף מיליון דולר. מאז הורחב גיוס הפרה-סיד לסכום כולל של 3 מיליון דולר במסגרת גיוס SAFE ולרשימת המשקיעים הצטרפו קרן Sarona ventures וקרן Besadno (בס"דנו – "בעזרת השם נעשה ונצליח") של אליעזר גרוס. כעת נערכת החברה לגיוס הון נוסף. כיום מעסיקה החברה 10 עובדים במשרדים בתל אביב.
"לאחר שהשלמנו את מהלך הפיתוח החיוני של הפתרון, החברה מתחילה את פעילותה השיווקית במטרה להיכנס לשוק התוכנה הארגוני בארה"ב במהלך החודשים הקרובים", אומר אלפנדרי. "כל החברות שואלות את עצמן 'איך אני מביאה את ה-knowledge, איך אני עונה על השאלות שהלקוחות שואלים'. אנחנו רוצים להיות המנוע של התשובה, שידע להחזיר את התשובות בשפה שאנשים מצפים לה".
מה שוק היעד שלכם?
"בשלב הראשון אנחנו מדברים על חברות B2B אמריקאיות, חברות טכנולוגיה. בנוסף אליהן אנחנו נלך לפרטנרים, שחקנים שיושבים בין הלקוח לבין החברה, כמו למשל חברת Drift".
איך השוק מקבל אתכם?
"אנחנו נצא בקרוב לסיבוב נוסף של גיוס לאור ה-pipe הגדול שאנחנו צוברים כאן והעניין שאנחנו רואים. אנחנו מדברים על מאות אנשים שמשתתפים בוובינר. כמות העניין שאנחנו רואים בעולם, זה כאילו שחיפשו דיסרפשן ומבינים שזה הידע שנצבר בארגון. ללא ספק ה-GPT שינה את הכל, רק שצריך לדעת לעשות אותו נכון".
יכול להיות שעליתם על הטרנד הכי חם היום של ה-GenAI ולכן המשקיעים מתעניינים?
"התחלנו לספר את הסיפור שלנו ללקוחות רק לפני שבועיים. מבחינת העניין שאנחנו רואים מהמשקיעים - אנחנו רואים שיש פה עניין הולך וגדל. אני חושב שיש כאן הזדמנות השקעה שהיא לא רק הבטחה אלא גם משהו ישים. השלב הבא זה להתחיל לעשות קצת יותר סקייל בארצות הברית וכשנגייס זה יהיה כדי לדחוף את הטכנולוגיה בשוק האמריקאי בצורה הרבה יותר חזקה. כמו כל סטארט אפ אנחנו נעים בין רצון לסגור את הלקוח, לבין לנסות לעשות את החדשנות הבאה לבין לפתוח את השוק".