חברת פילבטר (FeelBetter) פיתחה טכנולוגיית בינה מלאכותית, שממחישה כיצד צבירת נתוני הבריאות שלנו במערכת הרפואה עשויה יום אחד להציל את חיינו. יותר מזה: ניסוי שהיא השלימה לאחרונה בארה"ב הוכיח שלא רק שהטכנולוגיה מונעת אשפוזים רבים של מטופלים - היא גם חוסכת הרבה כסף לארגוני הבריאות ולחברות הביטוח הרפואי האמריקאיות. זה כבר עורר עניין רב בקרב המשקיעים והחברה מדווחת כעת על השלמת סבב גיוס הון שנסגר באפריל האחרון ועל תחילת פעילות שיווק ומכירות בארה"ב.
פילבטר גייסה 5.9 מיליון דולר בהובלת הקרנות Shoni Health Ventures, Firstime Ventures ו-Random Forest VC ובהשתתפות הקרנות The Group Ventures ו-Triventures. בסיבוב קודם, המוגדר כ"מימון מוקדם", גייסה החברה 2.1 מיליון דולר בהובלת Triventures, דבר שמביא את סך ההשקעה בחברה עד כה ל-8 מיליון דולר.
הבעיה שהחברה ממוקדת בה היא ריבוי התרופות שמקבלים חולים מורכבים, בעיקר קשישים. כל תרופה בפני עצמה נבדקה ואושרה והיא מטפלת בבעיה לה נועדה, אבל היא עלולה להתנגש בתרופות אחרות או לדרדר את מצבו של המטופל בגלל שהרופא שנתן אותה לא הביא בחשבון את כלל הבעיות מהן סובל המטופל. התוצאה ידועה היטב: הרבה חולים מורכבים מגיעים לחדר מיון ולאשפוז לא בגלל המחלות אלא בגלל התרופות.
המנכ"לית ליאת פרימור: "ההשקעה הזו נותנת לנו את האפשרות עכשיו להתחיל את המכירות שלנו בארה"ב. אני עברתי לפני שנה כדי להקים את הצוות האמריקאי והמטרה עכשיו היא לבסס את המכירות שלנו בארה"ב וכמובן להמשיך לתמוך בשוק הישראלי"
ליאת פרימור, מייסדת משותפת ומנכ"לית החברה: "תדמיין את ההורים שלך שמקבלים מספר תרופות למספר מחלות. כאשר התרופות לא מותאמות הן מביאות לאשפוזים מיותרים. בארה"ב וגם בישראל, 30% מהאשפוזים בגיל המבוגר הם כתוצאה מתרופות לא מתאימות. המטרה שלנו היא לזהות את המטופלים האלה לפני שהם מגיעים לבית החולים, להתריע לארגון הבריאות ולהציע מה לעשות כדי להשאיר אותם מטופלים בקהילה".
הטכנולוגיה של החברה מוגדרת תחת קטגוריה חדשה: מודיעין פרמקולוגי-קליני (Pharmaco-Clinical Intelligence). על בסיס נתוני הבריאות של כל אחד מהמטופלים שנצברו לאורך עשרות שנים ועל בסיס כל המידע הזמין על כל אחת מהתרופות, מודל ה-AI מזהה התפתחויות מדאיגות במצב המטופל, בעיות במינון התרופות, סתירות בין תרופות ועוד פרמטרים רבים ומתריע על מטופלים שבדרגת סבירות גבוהה יגיעו לאשפוז בתוך חודש עד שלושה חודשים.
יורם הורדן, מייסד שותף, CTO ו-COO: "הטכנולוגיה שלנו יודעת להסתכל על אוכלוסייה מאוד גדולה. למשל, אנחנו עוקבים כל הזמן אחרי 180 אלף מטופלים בקופ"ח לאומית, ויודעים להגיד מי כרגע נמצא בסיכון להידרדרות בטווח הקצר. זו טכנולוגיה של למידת מכונה (ML) שפיתחנו מעל המודל שיודע לנתח את הנתונים ולזהות את הסיכונים".
מה שעוזר לחדירה לשוק האמריקאי הוא המחקר שהחברה ביצעה בבית החולים האקדמי Brigham and Women's בבוסטון בשיתוף אוניברסיטת הארוורד, על נתונים של קרוב ל-110 אלף מטופלים. המחקר הראה שהטכנולוגיה של פילבטר הצליחה לחזות ברמת דיוק גבוהה מי מהמטופלים יגיע לאשפוז בחודש הקרוב, שלושת החודשים הקרובים וששת החודשים הקרובים.
"הם בדקו אותנו מול כל המדדים שקיימים כיום וראו שאנחנו הרבה יותר מדויקים", אומר הורדן, "היכולת שלנו להסתכל בצורה גרנולרית על כל מטופל נותנת לנו נקודת התחלה מעל הקיים היום ומאפשרת לנו להגיע לתוצאות שלפיהן אחד מכל שני מטופלים שאנחנו אומרים שצפוי להתאשפז הטווח הקצר, אכן מתאשפז. זאת לעומת הנתונים כיום שהם נתונים יותר סטטיסיטיים ונותנים תוצאה של אחד מכל עשרה. אנחנו בסדר גודל מעל המדדים הקיימים".
לפי החישובים של החוקרים, בית חולים שיטמיע את המערכת ויפעל לפי ההמלצות שלה לשינוי תרופתי יחסוך 4.8 מיליון דולר בתקופה של שלושה חודשים, בזכות הפחתת מספר האשפוזים
איך אתה יודע שמצאת את התאמת המוצר-שוק האופטימלית? כשאתה מצביע על שוק רוחש לקוחות שצמאים לרכוש את המוצר שלך. לפי החישובים של החוקרים, בית חולים שיטמיע את המערכת ויפעל לפי ההמלצות שלה לשינוי תרופתי יחסוך 4.8 מיליון דולר בתקופה של שלושה חודשים, בזכות הפחתת מספר האשפוזים. לדברי פרימור, בחודש שעבר כבר נסגרה עסקה ראשונה עם בית חולים אמריקאי ושורה ארוכה של בתי חולים בוחנים את הטכנולוגיה בימים אלה.
חברת פילבטר הוקמה ב-2018 על ידי ליאת פרימור (CEO), מהנדסת תעשייה וניהול בהכשרתה ובכירה בחברת טבע בעברה, ויורם הורדן (CTO ו-COO), מהנדס אווירונאוטיקה בהכשרתו ובכיר בקומברס ובאמדוקס בעברו. החברה פיתחה את הטכנולוגיה שלה באמצעות צוות של קלינאים, רוקחים קליניים ואנשי טכנולוגיה. אימון המערכת והמחקר הראשון של החברה התבצעו בקופ"ח לאומית וכיום המוצר של החברה הוטמע ונמצא בשימוש על ידי כל הרוקחים של הקופה. פילבטר מעסיקה 14 עובדים.
היה קשה לגייס משקיעים בתקופה הנוכחית?
פרימור: "אנחנו רואים בישראל ובעולם תמיכה במה שאנחנו עושים לאורך כל התקופה, אבל אחרי שסיימנו את הניסוי עם תוצאות מאוד טובות ועם ההטמעה בלאומית, הגענו לגיוס מאוד יפה עם קרנות מובילות בתחום הבריאות".
מה תעשו עם כספי הגיוס?
"ההשקעה הזו נותנת לנו את האפשרות עכשיו להתחיל את המכירות שלנו בארה"ב. אני עברתי לפני שנה כדי להקים את הצוות האמריקאי והמטרה עכשיו היא לבסס את המכירות שלנו בארה"ב וכמובן להמשיך לתמוך בשוק הישראלי. כבר בחודש שעבר עשינו מכירה ראשונה בארה"ב והתחלנו לייצר הכנסות, והמטרה היא להביא אותנו שנה קדימה לייצר עוד הכנסות. יש לנו pipeline עשיר של ארגוני בריאות מובילים בארה"ב, שאני מקווה שעד סוף השנה נוכל להכריז על השמות של חלק מהם".