בגלל אופיו המיושן והשמרני של שוק הביטוח, הוא הפך בעשור האחרון למוקד משיכה חם לסטארט אפים, שניסו להחדיר אליו חדשנות באמצעות טכנולוגיות. חברת קפיטולה (Capitola), מנסה לייעל ולהוזיל את תהליך רכישת הפוליסה המסחרית - הפעם באמצעות פלטפורמה מבוססת AI, שמחברת בין הסוכנים לחברות.
למעשה, קפיטולה מחברת בין צד ההיצע (חברות הביטוח) לביקוש (סוכני הביטוח), וההתאמה נעשית בין הצרכים של המבוטחים (באמצעות הסוכנים) לבין הסיכונים שחברות רוצות לבטח.
נשמע מסובך? סיון אירם, מייסד משותף ומנכ"ל קפיטולה, מסביר. "שוק הביטוח המסחרי נחלק בין חברות קטנות, שהצרכים הביטוחיים שלהם די דומים, לעומת חברות בינוניות וגדולות שיש להן מכנה ביטוחי משותף וסטנדרטי, כמו ביטוח מבנה ורכוש, ביטוחי סייבר וביטוחי מנהלים - אבל גם ביטוחים מורכבים יותר ספציפיים לחברה, למשל לבית חולים יש כיסוי לרשלנות רפואית".
וכאן, לדבריו, יש הזדמנות. "96% מהחברות בארצות הברית עם הכנסות של על 5 מיליון דולר רוכשות את הביטוח שלהן דרך סוכן. כדי שהוא יבין איזו חברת ביטוח תענה על הצרכים של הלקוחות שלו הוא צריך להכיר את מה שנקרא 'התיאבון הביטוחי' של החברות".
מה המשמעות של תיאבון ביטוחי?
"לכל חברת ביטוח יש את סוגי החברות שהן אוהבות לבטח ואת אלו שלא. ישנן למשל חברות שלא אוהבות לבטח נדל"ן מסחרי בפלורידה בגלל החשיפה להוריקנים וישנן חברות שזה בדיוק בתיאבון הביטוחי שלהן. הסוכנים מכירים את התיאבון הביטוחי של כל חברת ביטוח בזכות אימיילים וכנסים - ואת המידע הזה הם שומרים אצלם בראש, וכשפונה לסוכן לקוח, הוא צריך לשלוף מהזכרון שלו את חברת הביטוח המתאימה".
כפי שזה נשמע, זה תהליך לא יעיל ולא זול, ובנוסף, מסביר אירם, "התיאבון הביטוחי של חברות ביטוח משתנה בהתאם לאירועי מאקרו, כמו מגיפה או אסון התאומים. אחרי הקורונה, הרבה חברות ביטוח הפסיקו לבטח בתי אבות למשל. ויש גם שינויי מיקרו, אם חברת ביטוח מקבלת תביעה גדולה, זה משנה את הנחיות החיתום שלה והיא מעדכנת את הסוכנים על השינוי".
קפיטולה רוצה לייעל ולהוזיל את התהליך הזה באמצעות מערכת טכנולוגית, שמצד אחד אוספת את המידע מחברות הביטוח ומצד שני מגישה אותו לסוכנים. "כך לסוכנים יש את היצע גדול ועדכני של חברות שמוכנות לבטח והמלצה לאיזו חברה לפנות", מוסיף אירם.
התוכנית: הכפלת מספר העובדים
כעת קפיטולה מודיעה על גיוס של 15.6 מיליון דולר במסגרת סבב A שנסגר בתחילת השנה בהובלת קרן Munich Re Ventures ובהשתתפות TriVentures ואנג'לים מתחום הביטוח. החברה הוקמה ב-2021 עם גיוס של 5 מיליון דולר בסבב סיד בהובלת Lightspeed Ventures, שהשתתפה גם בסיבוב הנוכחי.
החברה השיקה את המוצר בקיץ 2022 בעיקר לחברות שחברו לקפיטולה לצורך פיילוטים והמכירות הראשונות התחילו בתחילת 2023. את החברה הקימו השותפים סיון אירם (מנכ״ל), נאור רוזנברג (CTO) ועמית בן נתן (CPO). בחברה, אשר בסיסה בעמק הסיליקון בקליפורניה ומרכז הפיתוח שלה בתל אביב, יש כיום 20 עובדים.
כספי הגיוס ישמשו להאצת הצמיחה של הפלטפורמה והגדלת המכירות בארה"ב, כמו גם להרחבת מרכז הפיתוח של החברה בתל אביב והכפלת מספר העובדים של החברה במהלך השנה הקרובה. סבב הגיוס הנוכחי מתווסף לגיוס סיד של חמישה מיליון דולר, אותו הובילה בשנת 2021 קרן ההון סיכון Lightspeed Ventures שהשתתפה גם בסבב הנוכחי.
עד מתי יספיק לכם הכסף? מה ה-Runway?
". אנחנו מגייסים אנשים בהתאם לצמיחה בהכנסות".
מי הלקוח בפלטפורמה?
"שני הצדדים, הסוכנים וחברות הביטוח, אבל הלקוח המשלם הוא הסוכנים".
לדברי אירם, לחברה יש כבר עשרות לקוחות שמשלמים לפי נפח השימוש במערכת, וכל לקוח יכול להיות חברת סוכנים של מאות ואלפי סוכנים. הוא מוסיף כי עם השקת המערכת מאוגוסט 22' ועד סוף השנה היו במערכת היקף נכסים מנוהל של מיליארד דולר, והיום הוא עומד על 3.6 מיליארד.