החולשה בהשקעות בהייטק המקומי צמצמה דרסטית את מספר היוניקורנים החדשים שנולדו בישראל בשנה האחרונה. במציאות כזו, כל יוניקורן חדש שמגיח לאוויר העולם ראוי לציון. חברת הפינטק לנדבאז (Lendbuzz), שפיתחה פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית למימון הלוואות לרכישת רכב, הודיעה היום (רביעי) על גיוס של 345 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר - מה שמעביר אותה מעל לרף היוקרתי שמזכה את החברה בהגדרה יוניקורן.
הגיוס החדש כולל 45 מיליון דולר בגיוס הון ו-300 מיליון דולר בגיוס חוב שביצעה החברה מוקדם יותר השנה.
לנדבאז הוקמה בבוסטון ב-2015 בידי הישראלים אמיתי קלמר שמכהן כמנכ"ל, וד"ר דן רביב, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות. השניים הכירו במהלך לימודיהם ב-MIT. המטה ועיקר המפתחים של לנדבאז יושבים בבוסטון, אך החברה מחזיקה גם מרכז פיתוח נוסף בישראל. בחברה מועסקים כ-300 עובדים.
לטענת לנדבאז, הפלטפורמה שלה מסייעת לצרכנים אמריקאים לקבל גישה טובה יותר לאשראי שמאפשר להם לממן רכישה של רכב. זאת הודות לאלגוריתמים של למידת מכונה ומה שבחברה מכנים "מידע חלופי", שמשמשים להעריך את כושר האשראי של הצרכנים, שרבים מהם לא מצליחים לקבל הלוואות מהמערכת הבנקאית המסורתית.
לפי לנדבאז, הפלטפורמה שלה נותנת לאמריקאים גישה טובה יותר לאשראי שמאפשר להם לממן רכישה של רכב. האלגוריתמים שלה מסייעים להעריך את כושר האשראי של הצרכנים, שרבים מהם לא מצליחים לקבל הלוואות מהמערכת הבנקאית המסורתית
"אנחנו אוספים הרבה מאוד נתונים על הצרכן בשלב בקשת ההלוואה, וזה מאפשר לנו לנתח את פרופיל האשראי שלו בצורה הרבה יותר טובה", מסביר קלמר מה עושה הפלטפורמה של לנדבאז. "אנחנו לוקחים אלפי פרמטרים ומשקללים אותם באופן פרטני לכל לקוח, בשביל שנוכל לקבל פרופיל מלא שלו. לפי זה אנחנו יכולים לתפור לו את ההלוואה הכי טובה עבורו. זה מאפשר לנו לתת אשראי לרכישת רכב בארה"ב לסט נרחב של לקוחות".
התוכנה של החברה מותקנת אצל סוכנויות רכב. אנשי המכירות בסוכנויות יכולים להשתמש בתוכנה של לנדבאז כדי להגיש את בקשת המימון עבור רוכש הרכב, ולנדבאז עושה את עבודת החיתום - כלומר מוודאת שמבקש ההלוואה עומד בתנאים הנדרשים לקבלת אשראי וקובעת עבור הלווה את גובה הריבית ותנאיי ההלוואה.
"בסופו של דבר אנחנו מי שמתקשרים עם הלקוח לצורך מתן ההלוואה ומאפשרים לו לקנות רכב בריבית טובה יותר משהיה מקבל בשוק המסורתי", טוען קלמר. "כשהקמנו את החברה הרעיון היה להנגיש הלוואות בצורה חכמה למגוון של לקוחות שעד כה לא יכלו לקבל הלוואות בכלל. עם הזמן התרחבנו והיום אנחנו משרתים את כל מי שמעוניין לקבל הלוואה".
לדברי קלמר, בניגוד לחברות פינטק אחרות שמהוות פלטפורמה שמחברת בין נותני אשראי ובין לווים, לנדבאז לא מפנה את הלקוחות לצד שלישי אלא מספקת את ההלוואה בעצמה. לכן החברה היא שאחראית על ההלוואה עצמה - דבר שעלול להוות סיכון לחברה שאינה בנקאית. קלמר אומר שבחברה סומכים מאד על המוצר שלהם, שמספק לטענתו תחזית טובה יותר על יכולת ההחזר של הלווה בהשוואה לבנקים מסורתיים.
"אנחנו עובדים עם יותר מ-1,000 סוכנויות רכב בארה"ב", הוא אומר. "חלקן של מותגים כמו הונדה, טויוטה, יונדאי, ופורד וחלקן דילרים יותר קטנים שמוכרים מכוניות קטנות או משומשות. אנחנו עובדים גם עם הדילרים הכי גדולים בארה"ב וגם עם הכי קטנים".
נכון לעכשיו, לנדבאז לא מתכננת לצאת מעבר לגבולות צפון אמריקה. "שוק הרכב בארה"ב לבדה הוא 800 מיליארד דולר בשנה. זה שוק כמעט אינסופי בגדול שלו ולכן אין צורך לחשוב בטווח הקצר או הבינוני על התרחבות למדינות נוספות. אם נראה הזדמנויות אחרות, סביר להניח שהן יהיו קנדה או מקסיקו".
כחלק מהגיוס האחרון, בחברה מתכננים התרחבות נוספת ובוחנים כיצד לשלב בתוך המוצר שלהם את עולמות הבינה המלאכותית היצרנית (Generative AI), תחום שהתפוצץ בשנה האחרונה בזכות כלים כמו ChatGPT.
מנכ"ל Lendbuzz אמיתי קלמר: "אני מאמין שבעוד 10 שנים חלק גדול מהעבודות שהיום נעשות בידי אנשים יוחלפו או יתמכו במערכות של Generative AI, ולמי שישקיע בתחום הזה יהיה יתרון משמעותי"
"התחום הזה ישתלב בכל העולמות של שירותים פיננסים, מרמת החיתום עצמו, כל החלטות האשראי ועד לשירות מול הצרכן. זה כולל גם את רמת השירות לדילר, כלומר האם אנחנו צריכים אדם שיהיה בקשר עם הדילרים בסוכנויות הרכב וייתן להם שירות או שהמחשב יכול לעשות את זה", מסביר קלמר. "אני מאמין שעוד 10 שנים חלק גדול מהעבודות שהיום נעשות בידי אנשים יוחלפו או יתמכו במערכות של Generative AI, ולמי שישקיע בתחום הזה יהיה יתרון משמעותי על פני האחרים".
סבב הגיוס הנוכחי הובל בידי קבוצת Group 1001 ובהשתתפות המשקיעים הקיימים, ובהם 83North, O.G. Venture Partners ו-MUFG Innovation Partners. הגיוס הנוכחי מהווה הרחבה של השותפות בין Lendbuzz ל-Group 1001 ו-Viola Credit, במסגרתו העמידה Group 1001 לחברה אשראי בהיקף של 300 מיליון דולר ובכך היא מצטרפת לשותפי חוב הקיימים של החברה, ובהם ג'יי.פי מורגן וגולדמן זאקס.
לפי הודעת לנדבאז היא מציינת 10 רבעונים רווחיים רצופים והכנסותיה גדלו ב-135% בשנת 2022, ובכ-80% בחציון הראשון של 2023. קצב ההכנסות השנתי (ARR) שלה חצה את רף ה-200 מיליון דולר.