נראה שעסקאות מיזוג ורכישה קטנות הולכות ללוות אותנו בתקופה הקרובה: חלק במסגרת "אקזיט עצוב" (פחות משווי החברה בגיוס), חלק במסגרת רכישת טאלנט (acquihire) וחלק באקזיטים מוצלחים מבחינת מכפילים - פשוט לא ענקיים וחלומיים כמו שהתרגלנו בעבר. השבוע התבשרנו על שניים כאלו:
ענקית הסייבר Zscaler הודיעה שהיא רוכשת את Canonic הישראלית בסכום שלא נמסר. זיסקלייר עוסקת באבטחת תעבורת האינטרנט של ארגון ואילו קנוניק מאבטחת את הגישה ליישומי SaaS בארגון. מנכ"ל קנוניק בוריס גורין הסביר: "לכל שירותי ה-SaaS למיניהם, כמו סיילספורס או מיקרוסופט 365 או החבילה של גוגל, יש מרקט פלייס עשיר של תוספים, ורוב הארגונים מאפשרים ללא ידיעה או שליטה לעובדים שלהם לחבר את התוספים האלו לתוך הכלים. בפועל המידע הארגוני מוצא את עצמו במאות ספקי צד ג' שחלק מהחברות האלו זה שני חבר'ה מהודו. זה חושף את החברה לסיכוני אבטחת מידע ופרטיות גם אם התוסף לא זדוני במתכוון, וגם כאלו יש".
מה שקנוניק פיתחה, מסביר גורין, הוא פתרון שמאפשר לארגון לנטר ולנהל את בקשות ההתקנה של אפליקציות ענן ותוספים: "מסתבר ש-70% מהן בכלל לא מגיעים מהחנויות הרשמיות".
לדברי מנכ"ל קנוניק, בוריס גורין, "המידע הארגוני מוצא את עצמו במאות ספקי צד ג' שחלק מהחברות האלו זה שני חבר'ה מהודו. זה חושף את החברה לסיכוני אבטחת מידע ופרטיות"
לגבי שווי הרכישה, גורין לא יכול לומר דבר, אבל קנוניק גייסה כ-6 מיליון דולר. מדוחות אלרון, אחת המשקיעות בקנוניק, ניתן ללמוד כי שווי החברה עמד נכון לנובמבר האחרון על כ-25 מיליון דולר. האקזיט הוא מעל השווי הזה, ואף במכפיל עליו, אך לא עבר את רף ה-100 מיליון דולר. "המשקיעים והעובדים קיבלו תמורה הולמת", אומר גורין, "וזה גם מאוד חריג בלנד-סקייפ האקטואלי בו אתה לא רואה רכישות על ימין ועל שמאל".
קנוניק נוסדה ב-2021, כך שמדובר באקזיט מהיר, וכבר יש לה שורה של מתחרות ישראליות, כמו אסטריקס וברנד שילד. כעת 25 עובדי החברה יצטרפו למרכז הפיתוח של זיסקלר, שהוקם על בסיס רכישה קודמת של החברה בישראל.
"המכירה במכפילים סבירים"
באקזיט השני השבוע רכשה Ipsos הצרפתית את Xperiti הישראלית, בעסקת מיזוג קטנה, דרומה מ-10 מיליון דולר, אבל בחברה שגייסה רק מעט מיליון דולר. "איפסוס היא חברת ענק עם 20 אלף עובדים במעל 90 מדינות", מסביר ידין סופר, מייסד ומנכ"ל אקספריטי. איפסוס חברה ציבורית שנסחרת לפי שווי של 2.7 מיליארד יורו ועוסקת בסקרים ועמדות. "הם מתעסקים בשאלות כמו מה הקונסיומר חושב על מוצר מסוים, או מה איש מקצוע חושב על מוצר מסוים. הם גם מאוד מוכרים בארה"ב כחברת סקרים, פוליטיים ואחרים", הסביר סופר.
"החיבור עם איפסוס מאוד טבעי כי יש להם דאטה, בסיס לקוחות גדול, וגישה לשוק", אומר ידין סופר מנכ"ל אקספריטי
אקספריטי נוסדה ב-2019 וגייסה 1.2 מיליון דולר. זו פלטפורמה של איתור מומחים בכל העולם ובכל התחומים. "זה שירות עבור חברות מחקר בסגנון גרטנר או מקינזי או עבור קרנות גידור ובנקי השקעות, כל מיני גופים שצריכים גישה למומחים, לא רק בקצה הפירמידה אלא לעתים גם האיש בשטח, מידע שקשה להשיג אחרת". אקספיריטי פיתחה יכולת למצוא מומחים כאלו על בסיס לינקדאין, לפנות אליהם, ולהציע להם כמה מאות דולרים עבור שעת ייעוץ ומענה על שאלות. כעת הפלטפורמה הזו תשולב בפתרון מחקרי השוק של איפסוס.
"הגענו להכנסות יפות, והמכירה במכפילים סבירים", אומר סופר, "החיבור עם איפסוס מאוד טבעי כי יש להם דאטה, בסיס לקוחות גדול, וגישה לשוק". 15 עובדי החברה יצטרפו לאיפסוס, כיחידה נפרדת.
שני האקזיטים האלו מצטרפים לעוד אקזיטים קטנים או לפחות "לא ענקיים" מהתקופה האחרונה כמו זה של Iguazio, אילוסיב נטוורקס, Jeeng ו-UpStay. ייתכן שבתקופות אחרות החברות או המשקיעים היו מסרבים למכירה בשווי כזה, שופכים עוד כסף על צמיחה ומקווים להיות "חברה גדולה". בתנאי השוק הנוכחיים, אל מול האיומים בשוק, גם הזדמנות לאקזיט קטן מבורכת. ייתכן שנראה עוד עסקאות דומות בתקופה הקרובה.