החזון למצוא דרך למפות את העולם בתלת ממד באמצעות עדשה אחת - ולא שתיים כמו העיניים האנושית - אינו חדש. פיזיקאי בשם גבריאל ליפמן חשב על שיטה תיאורטית לעשות זאת כבר ב-1908, וזאת על ידי שימוש בתכונה של אור לא רק כחלקיק אלא גם כגל. ניתן לחשב את התדר שמגיע לחיישן ולהבין את מפת העומק. אבל המימוש בפועל של הרעיון חיכה יותר מ-100 שנה להופעת כח מחשוב מספק.
"חישה בתלת מימד זה עניין יקר ומסובך", מסביר יואב ברלצקי, מנכ"ל חברת PxE Holographic Imaging, שניחשתם נכון, עוסקת בבעיה הזו בדיוק. "רק כאנקדוטה, האייפון למשל משתמש ב-3D עבור ה-Face ID - פיתוח ישראלי על בסיס הרכישה של פריים סנס, אבל זו תכונה שאין למשל באייפון SE, כי אין לו כוח מחשוב מספיק". מעבר לאנקדוטה, מיפוי עומק רלוונטי כמובן לרכב האוטונומי, דבר שנעשה היום באמצעות חיישנים ושיטות שונות כמו רדאר או ליידר. הוא יכול להיות רלוונטי גם לעולם האבטחה והצבא, ומנגד, לעולם הבריאות.
מה ש-PxE מפתחת הוא את "הדור הבא של מצלמות הדמיה הולוגרפיות", כפי שהיא מסבירה בהודעה לעיתונות. "זה פתרון של עדשה אחת וסנסור אחד, ובין העדשה לסנסור (הרגיל, א"ז) אנחנו שמים פילטר הולוגרפי", מסביר ברלצקי. "בגדול הוא נראה כמו זכוכית, עם גבשושיות, שקופות, אך יש לה יכולת לקודד את התכונות הגליות של האור", או במילים אחרות, את העומק של כל פיקסל בתמונה. הזכוכית או החיישן הזה הם רק חלק אחד מהפתרון, הוא טוען: "פריצת הדרך השנייה היא האלגוריתמיקה שפיתחנו שהיא יעילה וחסכונית. אנחנו מדברים עם יצרני הטלפונים והם אומרים שכוח המחשוב שאנחנו דורשים הוא No brainer". זאת אומרת, PxE לא תגמור לכם את הסוללה מהר, והמכשיר לא יתחמם בזמן החישוב.
PxE הוקמה ב-2019 על ידי ברלצקי וה-CTO יניר חייניק, שניהם ותיקי תעשייה. החברה מתקדמת עם הפיתוח שלה וכעת מכריזה על גיוס סיד של 5.4 מיליון דולר שקדם לו גיוס פרה-סיד של 1.1 מיליון דולר. את הסיד הובילה KDT (קרן החדשנות של תאגיד Koch), ואת הפרה סיד M-Ventures של חברת התרופות מרק. לחברה 6 עובדים.
החברה מודה שהפיתוח עוד ארוך והיא עוד לא יודעת בדיוק מה יהיה היישום ולאיזה שווקים היא תסייע. "הישימות הרחבה של הטכנולוגיה של PxE באה לידי ביטוי במגוון של לקוחות הפיילוט של החברה הכוללים חברות מובילות בתחומי מוצרי צריכה ואלקטרוניקה, תעופה וחלל, ומוליכים למחצה. החברה תשתמש בכספי ה-Seed Round כדי להמשיך בפיתוח בשיתוף עם לקוחותיה במטרה להשיג קווליפיקציה ראשונה למוצרי mass market בשנת 2025", נכתב.
ברלצקי מוסיף כי "הטכנולוגיה של PxE עובדת ממרחק קצר ועד לקילומטרים, תלוי בעדשה. אנחנו עובדים מול יצרני טלפונים ושחקנים מעולם הרכב והאינטגרציה איתם נכתוב את הרוד מאפ של החברה - זה באמת אתגר ניהולי למה לגשת קודם. עשינו הוכחת היתכנות וכעת נשתמש בכספי הגיוס להמשיך במזעור המוצר. פעם היה צילום בפילם, אחר כך הגיע הצילום הדיגיטלי, אנחנו מאמינים שהעתיד של הצילום הוא הולוגרפי - החזון להיות הבשורה הבאה בשוק ה-Imaging".