"זה קצת כמו ארון שמוציאים ממנו בגדים, ואז מחזירים אותם לא מקופלים ובסוף נוצרת ערימה של בגדים ולא ברור מה יש בה, ואם יש בה חולצה של מישהו אחר", כך מסביר דני ביקסון, מייסד משותף ומנכ"ל של חברת ויז'ואל לייר (Visual Layer), שפיתחה פלטפורמה לניהול מאגרי מידע של חומרים ויזואלים.
"כמויות התמונות שחברות מחזיקות הן אדירות והכל נדחף למחסן כלשהו בענן וכשצריך למצוא מידע מועיל בתוך המחסן הזה הן לא מצליחות. בחברות יושבים מנהלים, אנליסטים ומדעני נתונים שרוצים להסתכל על הדאטה ולהפיק ממנו תובנות והם לא מצליחים", הוא מוסיף. "לחברות יש מידע תמונתי בהרבה תחומים והן לא מצליחות לנצל אותו בגלל תיוגים או תיאורי תמונה לא נכונים".
לפני שבועיים פורסם ב-AWS של אמזון מחקר של חברת גרטנר שמצא שמידע תמונתי לא מובנה מהווה 80%-90% מהמידע התאגידי ורק 18% מהחברות מצליחות לנצל את המידע.
ביקסון: "כמויות התמונות שחברות מחזיקות הן אדירות והכל נדחף למחסן כלשהו בענן וכשצריך למצוא מידע מועיל בתוך המחסן הזה הן לא מצליחות. בחברות יושבים מנהלים, אנליסטים ומדעני נתונים שרוצים להסתכל על הדאטה ולהפיק ממנו תובנות והם לא מצליחים"
ביקסון מספר על אחד הלקוחות של החברה, חברת מסחר אונליין Meesho ההודית. "יש באתר 11 מיליון מוכרים ו-200 מיליון תמונות ו-2,000 עובדים במשרה מלאה בשכר נמוך שמקבלים סנט לכל תמונה שהם בודקים ונותנים לה כותרת מתאימה. אנחנו עשינו להם עבודה כדי להבין מה יש בקטלוג של החנות כדי לנקות ולתקן את כל הטעויות שבגללן מוצרים לא נמכרים והביצועים של החנויות יורדים".
הצורך בהבנת התוכן של התמונה באתרי מסחר מקוון ברורה אבל ביקסון מוסיף עוד הרבה שימושים עסקיים ולקוחות שגוזרים תובנות עסקיות מהמוצר הזה: כמו לקוח שבודק זריקת מזון במסעדות כדי לשפר את ניצולת המזון, שיפור פעילות של כספומטים, מעקב אחרי ביצוע עבודות בניין, קווי ייצור במפעלים ושימושים חקלאיים.
"הכלי שפיתחנו מתחבר לכל מידע ויזואלי - תמונות או וידאו", מסביר ביקסון. "הוא עובר על המידע התמונתי פעם אחת, מייצר וקטור קצר שמייצג את המידע התמונתי וממנו בונה מעין גרף של קשרים בין התמונות והמידע שמוצמד אליהן. באמצעות המנוע הגרפי, הכלי מפיק תובנות ולומד את המידע של הלקוח, מנקה כפילויות ומסדר את המידע בצורה אופטימלית".
ויז'ואל לייר הוקמה ב-2022 על ידי ד"ר דני ביקסון, מנכ"ל החברה; ד"ר אמיר אלוש, סמנכ"ל הטכנולוגיות; ופרופ' קרלוס גסטרין, המדען הראשי. ביקסון וגסטרין היו ממייסדי Turi שנמכרה לאפל ב-2016 ועבדו כמנהלי פיתוח בתאגיד העולמי. אלוש ייסד ושימש כסמנכ"ל הטכנולוגיות בחברת Brodmann17, אותה עזב לפני כשנה וחצי. ביקסון מספר כי הרעיון לחברה החדשה נולד במסגרת העבודה באפל, שם הם קיבלו מיליוני תמונות בכל יום של טלפונים בקווי הייצור וניסו לפתח כלים שיסדרו את התמונות, ימחקו תמונות כפולות ולא נכונות.
החברה מודיעה היום על סבב גיוס סיד בסכום של 7 מיליון דולר בהובלת הקרנות Madrona ו-Insight Partners. מדרונה, שהיתה אחת ממשקיעות הסיד באמזון, דרשה במסגרת ההשקעה שהחברה תהפוך מישראלית לאמריקאית.
הגיוס נסגר בחודש שעבר וביקסון משתף שעל אף שתנאי השוק קשים יותר לגיוס כסף, דווקא במקרה שלהם הגיוס היה די קל כי החברה השיקה את הכלי ב-open source בצורה חינמית וכך הגיעו למאה אלף הורדות בתוך חצי שנה. "זה סיפור שהיה לנו קל להציג לקרנות למרות שעדיין אין לנו הכנסות. אנחנו מעריכים שמתוך ההורדות יש אלפי חברות שמשתמשות במוצר ועכשיו אנחנו בונים מוצר בענן בתשלום שיהיו בו יכולות מתקדמות יותר".