לפני שבועיים התבשרנו שאוכלוסיית העולם הגיעה לשמונה מיליארד איש, אישה וילד. אחת המשמעויות של גידול בקצב מהיר כזה היא שקיים צורך אקוטי להאיץ את ייצור המזון. אולי לא ניתן לקצר זמני גידול וגם המקום הזמין לחקלאות מוגבל, אבל אחד האתגרים המשמעותיים הוא שיפור התפוקה. בסקטור הזה פועלת חברת BeeHero הישראלית והיא עושה זאת על ידי כך שהקימה את מאגר המידע של דבורים והאבקה הגדול ביותר בעולם.
היום מודיעה החברה כי השלימה סבב גיוס B בסכום של 42 מיליון דולר. את סבב הגיוס הנוכחי הובילה Convent Capital אליה הצטרפו General Mills ,ADM ,Raboban ,MS&AD ,Firstime ,Direct Round, J-Ventures Plug&Play ,iAngels ,Gaingels ,UpWest ומשקיעים נוספים. ביחד עם סבב הגיוס הנוכחי, גייסה החברה עד כה 64 מיליון דולר. BeeHero הוקמה ב-2017, לאחר ששניים ממייסדיה נפגשו בתוכנית יזמות של הבינתחומי. "איתי מגיע ממשפחה של מגדלי דבורים ואני הקמתי שלוש חברות בעבר", מספר ל-tech12 עומר דוידי, מנכ"ל החברה.
"היה לי עניין בתחום שמעולם לא שמעתי עליו. זה התחיל מלזרוק כמה סנסורים בכוורות אצלו בחצר לחוש את הנושא, ממש 10 מערכות רספברי פיי, לא משהו מורכב. בעיקר עניין אותי לקבל ולידציה שיש משמעות לאיסוף מידע מתוך כוורות. זיהינו שבמצבי קיצון בכוורת אנחנו רואים דברים שונים במידע, כך שיש היתכנות. הלכנו למדען וקיבלנו מענק של 50 אלף דולר לייצר אבטיפוס והתחלנו לעבוד עם מגדלי דבורים בארץ ולנטר כוורות בישראל".
עומר דוידי, מנכ"ל החברה: "זיהינו שבמצבי קיצון בכוורת אנחנו רואים דברים שונים במידע, כך שיש היתכנות. הלכנו למדען וקיבלנו מענק של 50 אלף דולר לייצר אבטיפוס והתחלנו לעבוד עם מגדלי דבורים בארץ ולנטר כוורות בישראל"
BeeHero הוקמה על ידי דוידי, יובל רגב ואיתי כנות ב-2017. החברה פועלת מתל אביב ועמק הסיליקון (קליפורניה) ומעסיקה מעל 50 עובדים, 30 מהם במרכז הפיתוח בתל-אביב. כעת, מגייסת החברה עובדים נוספים. הרעיון מאחורי הטכנולוגיה של החברה הוא שהדאטה שנצבר משמש לייעול האבקת הדבורים, התהליך הביולוגי המכריע בו תלויים רוב היבולים. הפלטפורמה של BeeHero מספקת לחקלאים האבקה מדויקת כשירות, בכך שהיא מאפשרת לדבוראים מסחריים לעקוב ולנטר מרחוק את המכוורת שלהם. היא מאפשרת ניתוח נתונים מתקדם באמצעות בינה מלאכותית וחיישני IoT, בעלות נמוכה, ובכך מביאה שקיפות ויעילות ללוגיסטיקה המורכבת של האבקת יבולים מסחריים. ההאבקה המדויקת מביאה לתשואות יבולים טובות יותר ולהגדלת הרווחים עבור מגדלי גידולים מסחריים ובעלי עניין בענפי החקלאות.
בהמשך, החברה מתכננת לשלב כלי פלטפורמה חדשים כדי לחזק את התמיכה במגדלים עם ראייה מדויקת עוד יותר בזמן אמת של התפתחות היבול שלהם, דבר שיוביל לקבלת החלטות משופרות ובסופו של דבר לתוצאות יבול טובות יותר.
היום הטכנולוגיה של החברה נמצאת בשימוש במעל 100 אלף אייקרס של יבולים. BeeHero משרתת מגדלים, כוורנים, אגרונומים וקמעונאים חקלאיים ברחבי ארה"ב. לאחרונה החלה החברה להתרחב לאוסטרליה, אירופה, דרום אפריקה ודרום אמריקה. אבל הדרך לא הייתה קלה, כש-BeeHero הוקמה לפני 5 שנים המייסדים שמעו הרבה מאוד היסוס וסירוב ממשקיעים.
"בסיד הקזנו דם"
"בסיד הקזנו דם", מספר דוידי. "היה משהו נורא מבלבל בתהליך. היה לי ניסיון בגיוס עם חברות קודמות שלי וזיהיתי המון עניין. כמעט עם כל משקיע הגענו לפגישה שנייה ושלישית אבל כשהם נדרשו לקבל החלטה ראינו שלמשקיעים שפחות מגיעים מעולמות החקלאות מאוד קשה להיכנס לתחום כמשקיע מוביל, וזה לרוב האתגר. היה לנו קצת כסף מסבב פרה-סיד שחיינו ממנו חצי שנה אבל הגענו לנקודה מטרידה והיה שלב שהיינו בטוחים שאם לא נסגור משקיע אז היה נחמד ושהאחרון יכבה את האור. זה השתנה כשהגענו למשקיעים מהתחום".
אז היום זו חתיכת קפיצה ל-42 מיליון.
"אני לא יודע אם הסבבים הבאים הרגישו יותר קל כי הסיד היה מאתגר או שהם באמת הלכו טוב. הראינו עמידה ביעדים והתחלנו למכור בסכומים שלא מכירים בעולם החקלאות. קיבלתי פידבקים שחברות לא צומחות כ"כ מהר בתחום שלנו וקיבלנו המון ביטחון ותמיכה ממשקיעים קיימים. ג׳נרל מילס שנכנסו בסבב הזה זו כבר חתיכת הצהרה. זו היצרנית של מוצרים כמו Cheerios ו-Nature Valley, אחד מארבעת תאגידי המזון הכי גדולים בעולם".
חברות אחרות, חלקן ישראליות כמו Beewise, בתחום הדבורים, מגיעות עם גישה שונה שמתמקדת לרוב בשיפור גידול הדברים, זה סותר או משלים?
"אלה גישות שונות לבעיה. יש מוצרים בשוק שאני רואה איך הם משלימים אחת את השני. יש פה שוק שבור שמתחיל ממגדלי הדברים ונגמר בחקלאי שצריך שירותי האבקה, פרח שלא נכנסה אליו דבורה לא הופך למזון. השאלה איך פותרים את הבעיה. היו חברות שאמרו שיעזרו למגדלי הדבורים לשפר את העסק אבל הן מתקשות בסקייל".
"מה שאנחנו זיהינו זה שמגדלי הדבורים הם שחקן חלש בשרשרת ואם לא נייצר מערכת שתומכת בו יהיה לנו קשה לעשות סקייל. הלכנו על רכיבי חומרה מאוד זולים שיאפשרו להשיג הרבה מידע לשיפור הכוורות אבל בצד היותר חשוב - יעזרו לשפר את ההאבקה וכשהדרישה לזה מגיעה מהחלקאים זה דוחף את מגדלי הדברים לעבוד איתנו", הוא מוסיף.
דוידי: "מגדלי הדבורים הם שחקן חלש בשרשרת ואם לא נייצר מערכת שתומכת בו יהיה לנו קשה לעשות סקייל. הלכנו על רכיבי חומרה מאוד זולים שיאפשרו להשיג הרבה מידע לשיפור הכוורות אבל בצד היותר חשוב - יעזרו לשפר את ההאבקה וכשהדרישה לזה מגיעה מהחקלאים זה דוחף את מגדלי הדברים לעבוד איתנו"
המודל העסקי, אם כך, מבוסס על מכירת שירותי האבקה לפי אייקר והלקוח הוא החקלאי, בעל השדה, ולא מגדל הדבורים. האחרון עובד בשיתוף פעולה עם החברה ומקבל ממנה את מערכת הסנסורים. אבל BeeHero לא רוצה להסתפק רק בשירותי האבקה. המידע שהם אוספים, אומר דוידי, מפתיע לפעמים והם מחפשים לו שימושים נוספים.
"ראינו כל מיני דברים מפתיעים, למשל זיהינו שכשעושים ריסוס בשדה יש התנהגות ייחודית של סטרס בדבורים אז אנחנו מנחים חקלאים מתי לרסס בלי לפגוע בהן. אנחנו יודעים לזהות מצבי מצוקה אצל הדבורים, האתגר הוא לשייך את מצב המצוקה לבעיה בשטח על ידי זיהוי קונסיסטנטיות בתבנית. למשל זיהינו שהן יודעות לחזות גשם כי הן חוזרות לכוורת שעה לפני שמתחיל גשם. יש היום מעט מאוד מודלים שיודעים לזהות מזג אוויר ברמה כזו אז אנחנו מנסים לבדוק לאן לקחת את זה. או שאנחנו עובדים חברת הזרע בארץ על מודלים של חיזוי יבול על בסיס האבקה ולהם זה קריטי כי הם מתחייבים על סחורה עוד לפני הקציר. יש עוד המון הזדמנויות שאנחנו לא מבינים".