סטארטאפ המשלוחים AVO מפטר 500 מתוך 750 העובדים של החברה בארץ ובחו"ל. רוב העובדים הם עובדי אופרציה - נהגים, שליחים, מלקטים ועובדי מחסן, וחלקם גם עובדי מטה החברה. הסיפור נחשף היום לראשונה בכלכליסט. AVO הינה פלטפורמה למשלוחים משותפים שמרכזת מגוון משלוחים לכתובת אחת. החברה יצאה למהלך רחב של פיטורים לאחר ההחלטה לסגור את פעילות השליחויות לבנייני מגורים, ולהתמקד בבנייני משרדים בלבד. דקל ולצר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת Avo, מסביר שנאלץ לנקוט במהלך לאחר שגיוס של 100 מיליון דולר שתוכנן, נתקע. נציין כי עד היום גייסה החברה 85 מיליון דולר.
בפעם האחרונה גייסתם 45 מיליון דולר בספטמבר, זה לא לפני הרבה זמן. כבר היה צורך בגיוס נוסף כדי להמשיך את הפעילות?
"החברה שרפה הרבה מאוד כסף על פעילות שלא היתה רווחית. יצאנו לגיוס בכוונה לגייס בין 70 ל-100 מיליון דולר והמשקיעים הקיימים רצו לשים חצי מהסכום, אז סיימנו עם גיוס חלקי".
"אני, ולא רק אני, חווה משהו אחר לגמרי מהכותרות על גיוסים. התחושה שלי היא שמשהו קורה, זה התחיל מהשוק הציבורי ומחלחל לשוק הפרטי. היום חד משמעית יותר קשה לגייס"
לשרוף כסף על פעילות לא רווחית נשמע כמו הסיפור של רוב ההייטק בארץ. מה שונה אצלכם?
"שרפנו הרבה מאוד כסף בגלל שפעלנו בשתי היחידות, מגורים והמשרדים. המגורים זו פעילות שלא הצליחה בניו יורק, וישראל היא שוק קטן מדי. בסוף זו לא היתה החלטה של קיצוץ רוחבי בהוצאות, זו היתה החלטה למקד את העסק בפעילות אחת. המטרה היתה להסתכל: אילו אנשים צריכים להישאר בחברה כדי לפתח אותה".
ולצר מסביר שלא היתה ברירה אלא לקצץ באנשים: "אחד ההבדלים העיקריים בינינו לבין חברות SaaS הוא שחלק גדול מההוצאות של חברות SaaS הוא על הוצאות מרקטינג ופרסום. אצלנו אין הרבה עליויות מרקטינג, והחיסכון הוא באנשים".
אנחנו כותבים על גיוסים כל הזמן, מתי נהייה קשה לגייס 100 מיליון דולר?
"אני, ולא רק אני, חווה משהו אחר לגמרי. התחושה שלי היא שמשהו קורה, זה התחיל מהשוק הציבורי ומחלחל לשוק הפרטי. היום חד משמעית יותר קשה לגייס".
קשה לגייס או קשה לגייס בשווי שרציתם?
"שניהם. קרו שני דברים, הראשון, השווי והמכפילים של החברות ירדו בעקבות הירידות של חברות מקבילות בבורסה. והשני, המשקיעים רוצים לראות ביזנס חזק ומודל רווחי, ורוב החברות אינן רווחיות. המשקיעים יותר רוצים לראות תוצאות עסקיות ושהמודל העסקי לא יהיה 'נהיה רווחיים מתישהו'. העולם של הסטארטאפים שמנפנפים בזה שאין להם רווחים הולך להיגמר".
אתה מדגיש את נושא הרווחיות. הכנסות כבר לא מספיקות למשקיעים?
"לא. צריך להראות צמיחה בריאה".
מתי יגיע שלב שבו תצטרך לגייס? מה צריך לקרות בחברה בשביל גיוס מוצלח?
"זה יהיה השנה. נצטרך צמיחה של מאות אחוזים בהכנסות בוורטיקל של המשרדים".
"אנחנו חושבים שבמשרדים הזדמנות יותר גדולה, כי לחברות יש תקציבים ובעולם ההיברידי הן צריכות לספק את הצרכים של העובדים גם למשרד וגם לבית. נוצרה מציאות חדשה"
איך החלטתם לסגור את הפעילות של ורטיקל המגורים?
"זה לא מתפקד כמו שאנחו רוצים בארצות הברית. המוצר לא היה מספיק מפותח והביקוש לא היה מספק. בישראל זה שונה, המוצר היה מצוין, והיה לו ביקוש גבוה מאוד עם רשימת המתנה, יש לקוחות שעצובים שסגרנו. זה עוד לא היה רווחי בארץ אבל היינו בדרך לרווחיות. הבעיה שכשיושבים עם השמקיעים קשה להסביר למה להמשיך יחידה לא רווחית בניו יורק ורק בישראל, שזה לא השוק העיקרי".
ושוק המשרדים, שלא חזר לפעילות מלאה ועוד יותר היברידי ומוטה לעבודה מהבית – הוא שוק יותר טוב מבחינתכם?
"אנחנו חושבים שההזדמנות שם יותר גדולה, כי לחברות יש תקציבים ובעולם ההיברידי הן צריכות לספק את הצרכים של העובדים גם למשרד וגם לבית, ארוחת צהריים, קיטים להפי האוור, חטיפים, גיפט בוקסס, מוצרי מזווה. נוצרה מציאות חדשה והמעסקים צריכים למצוא פתרונות שיוצרים אנגייג'מנט של העובדים במשרד או בבית".