השיעור הראשון בהשקעות הוא שלאף אחד אין כדור בדולח, אף אחד לא יודע מה יהיה בבורסה ואיזו מניה תנצח. הסטארט אפ ברידג'ווייז (BridgeWise) רוצה לפתח את הכלי שיעניק למשקיעים תשואה עודפת - להשיג תשואות גבוהות יותר בהשוואה לשוק הכללי ולתחומים ספציפיים כמו שבבים, אנרגיה, בנקים ועוד.
"ראינו שיש פער עצום בין איך שמשקיעים פרטיים ומשקיעים מוסדיים משקיעים. משקיע הריטייל נסמך מאוד על תחושות בטן, על תנודות מחירים, ניתוח טכני, מה שחברים שלו אומרים. ולא בגלל שככה הוא רוצה להשקיע אלא כי חסר לו מידע", מסביר גבי דיאמנט מנכ"ל החברה.
יש היום בעיה של חוסר מידע? אולי להיפך, יש עודף מידע.
"אבל רוב האנשים לא יודעים לקרוא גרפים ולעשות ניתוח טכני של מניה או לעשות ניתוח פונדמנטלי של מניה. הם בעיקר מתבססים על חדשות ותחושות בטן".
לדברי דיאמנט, הבעיה היא לא רק בקרב המשקיעים הפרטיים, גם יועצי השקעות לא יכולים להתמודד עם היצע של אלפי החברות הנסחרות, וגם לא עם ה-500 העיקריות. "יועץ השקעות בבנק יודע לכסות 15-20 חברות אולי אפילו 30. ואם מתקשר אליו לקוח ושואל על חברה שהוא לא מכיר - אין לו איך לעזור".
כדי לפתור את הבעיה של קריאת מאות דוחות כספיים, להבין את הנתונים החשובים והמשמעותיים לחברה ולמצוא את המניות שיניבו תשואה עודפת - קמה חברת ברידג'ווייז (דשא אנליטיקס לשעבר). "פיתחנו אלגוריתם שמתבסס על מידע כלכלי ומנסה לייצר תשואות עודפות וחשוב מזה לפרוס את כל המידע החשוב על עמוד פשוט. זה שילוב של ChatGPT שמתעדכן כל יום ומוח של אנליסט מתוחכם", אומר דיאמנט.
גבי דיאמנט מנכ"ל החברה: "ראינו שיש פער עצום בין איך שמשקיעים פרטיים ומשקיעים מוסדיים משקיעים. משקיע הריטייל נסמך מאוד על תחושות בטן, על תנודות מחירים, ניתוח טכני, מה שחברים שלו אומרים ולא בגלל שככה הוא רוצה להשקיע אלא כי חסר לו מידע"
זה תחליף לקריאת דוחות?
"נכון. בעונת הדוחות יוצאים 800 דוחות בשבוע וכל דוח יכול להיות גם 270 עמודים ואנחנו מצמצמים אותם ל-40 החברות הכי מעניינות ומכוונים את מנהלי ההשקעות לנקודות הכי חשובות בדוחות. מנהל השקעות יכול בלחיצת כפתור לקבל ניתוח בעברית לכל חברה בעולם".
כדור הבדולח שצודק ב-70% מהפעמים
חברת ברידג'ווייז הוקמה באפריל 2019 על ידי גבי דיאמנט והאחים התאומים דור אליגולא, מנהל עסקים ראשי, ואור אליגולא, סמנכ"ל התפעול, ביחד עם מור חזן, סמנכ"ל המוצר. השבוע הודיעה החברה על גיוס סיד שמורכב מסבב סייף בשנה שעברה בסכום של 6.7 מיליון דולר ועוד 6.3 מיליון דולר בסבב סיד בהובלת קרן Group11 של דובי פרנסס, בהשתתפות זרוע ההשקעות של הבורסה הברזילאית (L4VB), קרן ההשקעות Mangrove Capital, ג'פרי קיל, לשעבר נשיא בנק נשיונל ריפבליק ואחרים. בתחילת הדרך גייסה החברה פרה סיד בסכום של מיליון דולר משני אנג'לים.
דיאמנט מסביר שהאלגוריתם אוסף 252 פרמטרים מהדוח הכספי של כל החברות, כמו השווי בספרים בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים. מבין יכולותיו הוא מציג תזרים מזומנים, נתונים מהמאזן, מדוח רווח והפסד וכו'. כל פרמטר משוקלל באלגוריתם ואת הפרמטרים מחברים לתמונה מלאה על מצב החברה.
אתה אומר שאתם יכולים לחזות איזה מניות יעלו ואיזה יעלו יותר מהאחרות?
"אנחנו אומרים שלמניה מסוימת יש יותר סיכוי מהאחרות לתת תשואה עודפת בשוק. למשל אם מישהו רוצה להשקיע בתחום השבבים, אני יודע להגיד אם AMD תיתן תשואה עודפת מאינטל ולתת גם את ההסברים מדוע הגעתי למסקנה הזו".
מצאתם את כדור כדור הבדולח? יש לכם הוכחות שזה עובד?
"בשלוש השנים האחרונות הוא צודק ב-70%".
יש לכם תיקי מניות שבניתם ואתם יודעים מה התשואות שלהם?
"יש לנו כמה תיקים בתחומים שונים. בתיק S&P500 למשל עשינו 15% מעל המדד".
אתם כבר עשירים מהמסחר במניות באופן הזה?
"ברמה הרגולטורית אנחנו לא יכולים להשקיע במניות בעצמנו".
איפה משקיעי הריטייל יכולים לקרוא את המידע הזה?
"דרך הברוקרים. הברוקרים עושים אינטגרציה של הכלי שלנו באפליקציה שלהם והמידע פתוח למשקיעים שלהם בחינם".
למה אתם לא מוכרים את המידע ישירות ללקוחות הקצה? למה רק דרך הברוקרים?
"אני מעדיף להגיע אליהם דרך זירת המסחר שלהם כי אני לא רוצה לגבות ממשקיעי הריטייל כסף על השירות. אני רוצה שהמידע יהיה חינם לכל המשקיעים דרך הברוקר שלהם. ברובין הוד למשל אפשר לקנות את המידע של Morning Star תמורת 5 דולר בחודש, אבל אנשים שמשתמשים ברובין הוד בחרו בפלטפורמה הזו כדי לא לשלם עמלות ועכשיו הם צריכים לשלם כדי לקבל מידע תומך החלטה".
מה עלות המוצר ללקוח מוסדי?
"אני פחות רוצה לדבר על הסכום, אבל אני לא גובה את הסכומים של בלומברג (כ-2,000 דולר בחודש - ר"ס). מה שכן, מבנה התשלום נחלק לשלושה סוגי לקוחות: האנליסטים ואנשי המחקר – הם מקבלים מוצר פרימיום ואני גובה תשלום כל חודש לפי כמות האנליסטים. הלקוח השני הוא יועצי ומנהלי השקעות – וגם שם אנחנו גובים לפי יועצים לפי חודש. והלקוח השלישי – פלטפורמת מסחר/ברוקר ומהם אנחנו גובים סכום שנתי לפי כמות הסוחרים בפלטפורמה, אבל הם מתחייבים בפנינו לתת את הפיצ'ר הזה בחינם ללקוחות שלהם".
דיאמנט מפתיע בשווקים שאליהם מכוונת החברה כי לא מדובר בארצות הברית כמו שוק המטרה שמסמנים רוב הסטארט אפים שיוצאים מישראל. "אנחנו מאוד מכוונים לשוק הישראלי, אנחנו חושבים שהיכולת של השוק לאמץ טכנולוגיות ולשאול שאלות משמעותיות תהיה מקפצה שלנו בדרך לחו"ל. ומבחינת האסטרטגיה השיווקית אנחנו משקיעים כרגע באמריקה הלטינית ובאירופה ולקראת סוף השנה אנחנו מתכננים להיכנס לאסיה".
איפה ארצות הברית?
"הערך המוסף שלנו הוא באזורים היותר מוחלשים שאין בהם אנליזה של חברות בשפה המקומית, וגם אין אנליזה של חברות מקומיות. יש את חברות הבלו צ'יפ בארצות הברית ואת שאר המניות והעולם. אנחנו לא מנסים לעשות עוד מאותו דבר, אלא להיכנס לאזורים לא מכוסים. יש עולם שלם של משקיעים שהם לא דוברי אנגלית שאנחנו מביאים להם פתרון. אין בברזיל אנליזה אחת בפורטוגזית על טסלה ולא על שום חברה אמריקאית אחרת. 95% מהמשקיעים בברזיל לא דוברי אנגלית".