ההבטחה לרחפן מאויש, מונית אווירית, איתנו כבר כמה שנים אבל טרם התממשה והאופק עוד רחוק. מדינת ישראל רוצה לקדם זאת כעת ומודיעה כעת על 10 חברות שהתמודדו במכרז ויזכו לסובסידיה ממשלתית על מנת לקדם "שימוש ברחפנים גדולים לנשיאת נוסעים ומטענים כבדים".
מדובר בפרויקט של 60 מיליון שקל, שהוא למעשה שלב שני בתוכנית ממשלתית לקידום טכנולוגיות רחפנים. השלב הראשון בניסוי נערך בשנתיים האחרונות וכלל רחפנים עם מטענים קטנים של עד 25 קילו, כולל משלוחים מרשת אושר עד (בחדרה) וגלידה גולדה בתל אביב. סך הכל בוצעו כ-15 אלף טיסות רחפנים במתארים שונים.
מי שמובילה את הפרויקט היא רשות החדשנות שמוסרת כעת כך: "מרחיבים את הניסויים ברחפנים במרחב האווירי: עשר חברות נבחרו להשתתף בפיילוט לאומי במסגרתו יתנסו בהפעלת רחפנים גדולים לנשיאת נוסעים ומטענים כבדים במרחב אווירי מנוהל. במסגרת הפיילוט יודגמו במשך שנתיים יכולות הרחפנים באתרים שונים ברחבי הארץ". הניסוי יתקיים במשך שנתיים החל מינואר הקרוב. הטיסות יבוצעו במרחקים של עד 150 קילומטר ויכללו גם מטענים כבדים.
רשות החדשנות: "הטסת הכלי מתוכננת להתבצע בצורה מדורגת כדי לבחון את בשלות הטכנולוגיה בצורה זהירה, אחראית ומבוקרת נקייה מסיכונים. תחילה יבוצעו ניסויי הטיסה מוגבלים בשטח נקי מבני אדם. לאחר מכן יתבצעו טיסות מעל אזורים עם התיישבות דלילה מתוך כוונה לאפשר בהמשך שירות בתוך הערים"
החברות שנבחרו להשתתף במכרז מתמחות באספקטים שונים על התעופה: יצרניות כלי טיס בלתי מאויישים, חברות שמתמחות בניהול צי רחפנים, פתרונות לניהול המרחב האווירי, חברות מתחום בקרת הקרקע, תחנות עגינה, ופתרונות מתחום התקשורת עם הכלי. בין החברות גם Elsight, חברה ישראלית שנסחרת בבורסה באוסטליה; חברת AirTaxi Israel, חברת Airwayz דרונס בע"מ ועוד.
הנושאים שייבחנו בפיילוט הנוכחי כוללים הדגמת טיסות של "מוניות אוויר" (מחברת EHANG חברה סינית הנסחרת בנאסד"ק) אך ללא נוסעים בשלב הראשון; הפעלת רשתות רחפנים הטרוגניות עם מגוון כלים; רשתות לוגיסטיות אוויריות; זיהוי השלמת מסירה; טכנולוגיות מנחתים ועוד.
סיפרתי לכם על הפעם הזו שהזמנתי גלידה גולדה לטיילת? pic.twitter.com/kTc2tvJl0l
— Amitai Ziv (@amitaiz) November 13, 2021
"מיזם הרחפנים הלאומי של ישראל הינו פורץ דרך ברמה בינלאומית ולראשונה ייושמו בו מהלכים שטרם נוסו בעולם", נמסר מרשות החדשנות. "ההדגמה תהיה בהיקף גדול מהנעשה בעולם, בה יטוסו בד בבד עשרות כלי טיס בלתי מאויישים שתוכננו לנשיאת נוסעים עם הטכנולוגיות מהמובילות בעולם. הטסת הכלי מתוכננת להתבצע בצורה מדורגת כדי לבחון את בשלות הטכנולוגיה בצורה זהירה, אחראית ומבוקרת נקייה מסיכונים. תחילה יבוצעו ניסויי הטיסה מוגבלים בשטח נקי מבני אדם. לאחר מכן יתבצעו טיסות מעל אזורים עם התיישבות דלילה מתוך כוונה לאפשר בהמשך שירות בתוך הערים".