המשבר בהייטק ובמשק בכלל מגיע גם למכירות של המחשבים האישיים בישראל. מנתוני חברת המחקר הבינלאומית IDC שהגיעו לידי tech12, עולה כי היקף המכירות של מחשבים ניידים ונייחים בישראל ברבעון השני של 2023 ירד ב-15.4% לעומת הרבעון השני ב-2022. זאת בהמשך לירידה חדה של 48.1% במכירות ברבעון הראשון של 2023 וירידה של 47.6% ברבעון האחרון של 2022, וזאת בהשוואה לרבעונים המקבילים בשנה שלפני כן.
במספרים מוחלטים מדובר על מכירה של 194 אלף מחשבים ברבעון השני לעומת 230 אלף ברבעון המקביל בשנה שעברה, ועל ירידה במכירות של מאות אלפי מחשבים בשלושת הרבעונים האחרונים, וזאת בדומה למגמה בעולם.
לפי הנתונים, שמשקפים את מספר המחשבים שהובאו לישראל (Shipments), חברת HP הובילה את המכירות בשוק ברבעון האחרון, עם נתח שוק של כ-31.6%, ומהווה את המותג היחיד שרשם עלייה בהיקף המכירות, בשיעור של 39.6%. לאחר מכן לנובו עם נתח שוק של 30.2%, אסוס (16.9%) ודל (9.6%). הנתונים מראים על ירידות במכירות גם באירופה, אם כי בשיעורים נמוכים יותר של כ-10% עד 20%.
שוק המחשבים למגזר העסקי בישראל מוביל באופן מסורתי על פני השוק הפרטי (58% מסך השוק ברבעון השני 2023) ודווקא בו נרשמה ירידה חריפה ביותר בהיקף המכירות - 29.7%, כשאחדים מהמותגים ספגו ירידות גדולות הרבה יותר ומכרו עשרות אלפי מחשבים פחות. זאת בהמשך לירידה חריפה אף יותר של 49% ברבעון הראשון של השנה. חברת HP מובילה גם בסקטור הזה עם עלייה של 11.2% במכירות ונתח שוק של 44.2% כשאחריה לנובו (נתח שוק של 30%) ודל (16.1%), ששתיהן רשמו ירידה במכירות.
לדברי גורם בשוק המחשבים הישראלי, "הבעיה היא של כל המותגים בישראל, כולם שואלים את עצמם איך יוצאים מזה. זו השפעה של חברות ההייטק שנסגרות, תקציבי הרכש שיורדים, כסף שבורח לחו"ל. הכל נעצר עכשיו והחברות כמעט לא מגייסות כוח אדם. כשחברות ההייטק מצמצמות הוצאות, הדבר הראשון שנפגע הוא תקציב המחשוב. אז מחליפים מחשבים לעובדים כל ארבע שנים ולא כל שלוש, ועובדים חדשים מקבלים מחשבים משומשים של עובדים שפוטרו. מחזור הקניות נעשה יותר נמוך והתוצאה היא שחברות המחשבים מושפעות גם הן וצריכות לצמצם כוח אדם".
יבואן מחשבים: "כשחברות ההייטק מצמצמות הוצאות, הדבר הראשון שנפגע הוא תקציב המחשוב. אז מחליפים מחשבים לעובדים כל ארבע שנים ולא כל שלוש, ועובדים חדשים מקבלים מחשבים משומשים של עובדים שפוטרו. מחזור הקניות נעשה יותר נמוך"
בשוק הצרכני המצב טוב יותר, והיקף המשלוחים עלה ב-13.9% ברבעון השני לעומת המקביל אשתקד. אסוס מובילה את השוק הפרטי עם נתח שוק של 32.5% ואחריה לנובו (30.3%) ו-HP עם 14.2%.
עם זאת, גם כאן המצב הכלכלי משפיע על היקף המכירות והן אינן עולות בשיעור לו קיוו היבואנים. "כשאני משלם יותר משכנתה אז יש לי פחות כסף פנוי. וכשכל הנושא הפוליטי מלחיץ אני אומר בוא נעצור", מסביר אחד היבואנים את המגמה בקרב צרכנים פרטיים. לדבריו, גם מכרזים של משרד החינוך ופרויקט "מחשב לכל ילד" שהסתיימו מביאים לירידה במכירות בשוק זה. השוק הצרכני ידע גאות במכירות בשנים של הקורונה, כשאנשים נאלצו להישאר בבית ונדרשו למחשבים לעבודה ולשימושים פרטיים. כעת מקווים בשוק להתאוששות שתחזיר את היקף המכירות לפחות לזה שהיה טרם הקורונה.