האיחוד האירופי מהדק את הרגולציה סביב חברות הטכנולוגיה: אפל, מיקרוסופט, אמזון, מטא (פייסבוק), אלפבית (גוגל) ובייטדנס (טיקטוק) יוכרזו כחברות ענק שיש להגביל את כוחן. ההכרזה של האיחוד האירופי מגיעה לקראת כניסתו לתוקף של חוק חדש בשם Digital Market Act (DMA, בקיצור). ה-DMA ייכנס לתוקף ב-1 בנובמבר ויקציב לענקיות הטכנולוגיה 12 חודשים כדי להפוך את הפלטפורמות שלהן לפתוחות ושיתופיות יותר עבור שחקנים קטנים. המטרה: לעודד ולהגביר את התחרות בזירה המקוונת.
בהכרזה היום קובעים באיחוד האירופי כי 6 החברות הללו הן חברות שהפלטפורמות שלהן מהוות גשר חשוב בין גופים עסקיים לצרכנים, ושמעמד זה מעניק להן את הכוח לשמש כקובעות חוקים - ובכך ליצור צוואר בקבוק בכלכלה המקוונת. האיחוד האירופי מכנה את החברות הללו "סלקטריות", אשר בכוחן לקבוע מי משתתפים בכלכלת האינטרנט, ומי לא.
המשמעות הפרקטית של החוק החדש תהיה, למשל, שחברות כמו אפל לא יוכלו להכריח יותר צרכנים להשתמש אך ורק בחנות האפליקציות שלה, שבה היא יכולה לעשות סלקציה - מי יכול להעלות אפליקציות לחנות ומי לא. באותה מידה, חברת מטא לא תוכל להשתמש בכוח שלה על מנת למנוע משחקנים קטנים להשתתף בכלכלה של פלטפורמות כמו זאת של משקפי ה-VR של החברה. אמזון לא תוכל למנוע מחברות מתחרות מלמכור מוצרים בחנות שלה, וגם גוגל תאלץ לאפשר לשחקניות נוספות לפתוח חנויות משלהן באנדרואיד.
המשמעות הפרקטית של החוק החדש תהיה, למשל, שחברות כמו אפל לא יוכלו להכריח יותר צרכנים להשתמש אך ורק בחנות האפליקציות שלהן ואמזון לא תוכל לחסום מתחרים מלמכור בחנות שלה
בנוסף כולל ה-DMA רשימה של כללי "עשה ואל תעשה" שהענקיות ייאלצו ליישם בפעילותן, כדי להבטיח שהשווקים הדיגיטליים פתוחים והוגנים באופן שמאפשר לחברות אחרות להתחרות בהן ולאתגר אותן. ההיגיון המנחה הוא למנוע מהענקיות להעדיף את שירותיהן על פני שירותי מתחרים, ובכך למנוע מהם להגיע לצרכנים באופן הוגן ולחסום תחרות, חדשנות ואיכות. כללים אלו צפויים להקל את נטל ההוכחה הקיים על הרגולטורים בבואם לפעול נגד חברות אלו ולהקל באכיפה נגדן.
"ה-DMA ישנה את הנוף הדיגיטלי באופן עמוק", אמרה נציבת התחרות של האיחוד, מרגרטה וסטגר, כשהאיחוד החל לנסח את החוק החדש. "בעזרתו, האיחוד האירופי נוקט בגישה פרואקטיבית להבטחת שווקים דיגיטליים הוגנים, שקופים ותחרותיים. מספר קטן של חברות גדולות מחזיקות בידיהן כוח שוק משמעותי. הסלקטורים, שנהנים מעמדה מבוצרת בשווקים הדיגיטליים, יצטרכו להראות שהם מתחרים בהגינות. אנו מזמינים את כל הסלקטורים הפוטנציאליים, המתחרים שלהם או ארגוני צרכנים, לדבר איתנו כיצד ליישם את ה-DMA בצורה הטובה ביותר".