הטקס השנתי של אפל תם ונותרנו עם שישה מוצרים חדשים מרכזיים: ארבעה דגמים חדשים של אייפון ושני שעונים חדשים. קשה להצביע על שינויים מרחיקי לכת ומשני עולם במוצרים אבל האמת היא שזה לא באמת משנה. האסטרטגיה של מנכ"ל החברה טים קוק, שבשנים האחרונות נראה שדופקת כמו אפל ווטש, היא לקבל יותר דולרים כנגד כל אייפון שהחברה מוכרת. ומכשירי הפרימיום החדשים שהציגה אפל מכוונים לעשות בדיוק את זה.
קשה לחדש בטלפונים סלולריים. נראה שאפל לא ממהרת להציג טלפון מתקפל, ועד אז אנחנו נישאר עם חידושים שמתחלקים לקוסמטיים, טכניים או כאלו שנשארים בעיקר מתחת למכסה המנוע. תגידו נעים מאד לאייפון 15 ולאחיו הגדול 15 פלוס, ולמכשירי הפרימיום החדשים אייפון 15 פרו ואחיו הגדול 15 פרו מקס.
השינוי הדרמטי ביותר במכשירים החדשים, בכל הדגמים והגדלים, מגיע מלמטה: אפל נפרדה מחיבור הטעינה הוותיק שלה Lightning ואימצה את חיבור USB C הפופולרי שמשמש כבר במכשירי אנדרואיד. החברה הציגה את השינוי ככזה שהיא יזמה ושיסייע למשתמשים להעביר קבצים במהירות גבוהה מבעבר, אבל האמת היא שהוא בעיקר נכפה עליה על ידי הרגולציה האירופאית.
באפל מקווים שהפיצ׳רים היוקרתיים כמעטפת טיטניום, כפתור שאפשר להגדיר ומצלמה טובה יותר ידחפו אנשים להשקיע 200 דולר יותר ולהפוך למשתמשי פרימיום
כפי שראינו בעבר, כשאפל מחליפה את סוג החיבור במכשיריה לוקח זמן עד שכולם מתרגלים לשינוי - והשינוי מכריח את משדרגי האייפונים להחליף גם את כל הציוד ההיקפי שלהם. אביזרי צד שלישי לאייפונים כמטענים, עמדות, ציוד צילום או רמקולים ניידים שמשתמשים בחיבור Lightning יהיו מעתה בלתי שמישים. מישהו בטוח יהנה מזה.
מה החידושים המרכזיים בדגמי אייפון 15?
כפי שהתרגלנו בשנים האחרונות, דגמי האייפון החדשים מסדרת הבסיס, אלו שלא חמושים בתגית ה-Pro היוקרתית, הם בעיקר אריזה מחדש של דגמי הפרימיום של השנה שעברה. אייפון 15 החדש ממשיך במגמה ודומה באופן מחשיד לאייפון 14 פרו שהוצג אשתקד: הוא משתמש באותו שבב וכולל את Dynamic Island - אותו שינוי עיצובי שהופך לאינטרקטיבי את החלונית השחורה שבו כלואים הרמקול והמצלמה של הטלפון בחלק העליון של המסך.
בנוסף אייפון 15 כולל את מצלמת 48 הפיקסלים שהיתה ב-14 פרו אך עדיין כולל רק שתי עדשות ולא שלוש כמו בגירסאות הפרו. אה, והוא מגיע גם בוורוד. הדגם הרגיל של האייפון 15 יעלה החל מ-799 דולר בגודל הרגיל ו-899 דולר לאייפון 15 פלוס.
Truly revolutionary. pic.twitter.com/rWd9KqIWMn
— Shishir (@ShishirShelke1) September 12, 2023
השינוי היותר מהותי, גם אם לא חדשני, הוא במכשירי אייפון 15 פרו. אלו כבר מצוידים בשבב חדש, A17 Pro, שלפי אפל מעניק למכשיר יכולות גרפיות מתקדמות שהופכות אותו למכונת משחקים מתקדמים שלכאורה עשויה להיות מאוד מרשימה.
שינוי עיצובי מעניין הוא הפיכת כפתור השתקת המכשיר לכפתור Action שהמשתמשים יוכלו להגדיר לכל מטרה שירצו. אל חשש, ברירת המחדל היא עדיין השתקה. בנוסף, דגמי ה-15 פרו כוללים גם מצלמות מתקדמות יותר בעלות שלוש עדשות וזום אלקטרוני מתקדם יותר.
השינוי הבולט ביותר בדגמי הפרו החדשים הם דווקא בחומר שעוטף אותם. המעטפת החיצונית של מכשירי האייפון 15 פרו תהיה עשויה טיטניום, כך שלפי אפל הם יהיו עמידים יותר אך גם קלים יותר. מעבר לכך. טיטניום הוא חומר שמשדר יוקרה, ובאפל מקווים שאייפון 15 פרו יראה כמו טלפון שעולה הרבה מאוד כסף.
אפל לא שינתה את המחירים של דגמי פרו אבל כן ביצעה בהם תרגיל קטן. ה-15 פרו עדיין יימכר החל ממחיר של 999 דולר, אך מכשיר הפרו מקס יוצע במחיר התחלתי של 1,199 דולר ויגיע עם שטח אחסון של 256 ג'יגה. זאת בשעה שבשנה שעבר המחיר ההתחלתי עבור האייפון 14 פרו מקס היה 1,099 דולר תמורת שטח אחסון של 128 ג'יגה. זה אומר שאמנם תקבלו יותר מקום אבל תצטרכו גם להוציא יותר כסף.
למרות שהשינוי במחירים הוא מינורי, הדגש שהציבה אפל על האייפון פרו לעומת האייפון הרגיל היה מורגש. אפל מקווה להמיר כמה שיותר ממשתמשי האייפון למשתמשי פרו, ואף הציגה חבילות ענן יותר, שמיועדות למשתמשים כבדים יותר.
על פניו הפער בין מחירי הדגמים הזולים ביותר של אייפון 15 פרו ואייפון 15 הרגיל זהה לפערי המחירים בין דגמי אייפון 14 ו-14 פרו בעת חשיפתם. אלא שבשנה שעברה גם ההבדל בין המכשירים נראה היה גדול יותר.
ה-Dynamic Island ששובץ בדגמי הפרו ונעדר מהדגמים הרגילים אמנם לא ביצע מהפכה באופן שבו משתמשים באייפון, אבל כן היה נראה בשעתו כבידול משמעותי בחוויית השימוש בין המכשירים. השנה קשה להצביע על תכונה שרוכשי האייפון הרגיל יצטערו לוותר עליה.
התוכנית האסטרטגית של אפל
באפל מקווים שהפיצ׳רים היוקרתיים כמעטפת הטיטניום והמצלמה הטובה יותר בתוספת של 200 דולר לדגם הזול ביותר ידחפו אנשים לעבור לאייפון פרו ולהשקיע יותר.
כתב בלומברג מארק גורמן, שחתום על רבות מהידיעות הבלעדיות סביב אפל בשנים האחרונות, כתב בתחילת השבוע שבחברה כבר לא סופרים את מספר מכשירי האייפון שהם מוכרים אלא כמה כסף הם מרוויחים עליהם.
גורמן הצביע על כך שאף שמספר המכשירים שהחברה מוכרת מדי שנה נשארו יחסית יציבות בשבע השנים האחרונות - הרווח שאפל גרפה על המכירות זינק באותה תקופה בכ-70 מיליארד דולר.
אם אפל תצליח להביא יותר משתמשים לבחור במכשירי הפרימיום שלה, היא תוכל להרוויח יותר ולמכור פחות מכשירים - דבר קריטי בהתחשב בתקופה המאתגרת שחווה החברה.
בשנים האחרונות נאלצה אפל להעביר יותר ויותר ייצור ממפעלים בסין למדינות כמו ויאטנם והודו. בתחילה בגלל קשיים שנוצרו בגלל מדיניות האפס סובלנות לקורונה בסין ובהמשך גם בגלל מערכת היחסים הסבוכה שלה ושל הממשל האמריקאי עם המשטר הסיני.
הרצון להוציא יותר רווח מכל מכשיר עמד בשנה שעברה מאחורי הצגת דגם ה-Ultra של האפל ווטש, שיועד לפעילות אקסטרים ספורטיבית וכלל פיצ'רים למקרי חירום כמו חיבור לוויני וזיהוי תאונת דרכים.
השנה אפל לא הציגה שינויים מרובים בשני דגמי השעון שלה. החידוש המרכזי היה מחווה חדשה שתאפשר למשתמשי השעון לקבל שיחות או לגלול את המסך ביד אחת בלבד. אולי יהיו מי שיבחרו להחליף את השעון שלהם רק בגלל המחווה הזאת, אבל סביר להניח שאלה לא יהיו רבים.
וכשהחידושים עצמם מעטים כל כך, נראה שתשומת לב רבה הושקעה דווקא בחלק אחר של ההכרזות של אפל: שימת הדגש על יעדי החברה בהורדת שיעור הזיהום שנוצרים בעקבות תהליכי הייצור שלה. כך, אפל הכריזה על הווטש כמוצר הראשון שטביעת הרגל הפחמנית שלו - סך גזי החממה שנפלטים בתהליך הייצור שלו - היא אפס.
מצד אחד מדובר באמת בבשורה מרשימה והדגש שהציבה אפל על הנושא באירוע ראוי להערכה. מצד שני, בהתחשב במספר האדיר של כבלים ואביזרים בעלי חיבור Lightning שיהפכו עכשיו לפסולת אלקטרונית נראה שאפל תצטרך לעבוד קצת יותר קשה כדי לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלה.