ניו זילנד מקדמת הצעת חוק שתדרוש מפלטפורמות מקוונות כמו גוגל ומטא לשלם למו"לים של אתרי תוכן עבור הצגת תוכן חדשותי, בדומה לחוק דומה שכבר עבר באוסטרליה. במקביל, יוזמת חקיקה דומה המקודמת בקנדה מבקשת לחייב את פלטפורמות האינטרנט לא רק לשלם עבור הצגת התוכן אלא גם להעניק עדיפות בחשיפת תכנים מתוצרת קנדית על פני תכנים שהופקו במדינות אחרות.
מקדמי הצעת החוק בניו זילנד טוענים כי גוגל ומטא נהנות מתעבורה גדולה של משתמשים על בסיס שיתוף תכנים חדשותיים שניתנים להם כיום בחינם. לטענתם, הצעת החוק החדשה מבקשת ליצור איזון בעניין. "יש עלויות בהפקה ויצירה של חדשות, וזה אך הוגן שהן (מטא וגוגל - ד"א) ישלמו", הסביר שר התקשורת הניו זילנדי ווילי ג'קסון.
גוגל טענה בעבר שהמו"לים נהנים מכך שהתכנים שלהם משותפים במנוע החיפוש שלה, מאחר שלדבריה השיתוף מביא בסופו של דבר את הגולשים לאתרים ובכך מגדיל את התעבורה אליהם. מנגד, חלק מהמו"לים טענו כי הצפת הכותרות בשירותי גוגל מייתרת את הצורך של המשתמש להיכנס לאתר שממנו הן נשאבו.
לפי הוול סטריט ג'ורנל, החוק הניו זילנדי לא מכוון לקבוע תעריפים לתשלום על התוכן החדשותי, אלא לאפשר מסגרת למשא ומתן בין הפלטפורמות ובין ללא מעורבות ממשלתית. עם זאת, אם לא תושג הסכמה בין הצדדים, החוק יקדם קביעת תהליך משא ומתן מוסדר ומחייב.
אף שבשלב זה עדיין רק בהצעת חוק, מטא וגוגל כבר סגרו עסקאות עם כמה מו"לים ניו זילנדים לתמיכה כספית בהמשך העשייה העיתונאית המקומית.
קנדה דורשת עדיפות בחיפוש ביוטיוב ליוצרים מקומיים
קנדה הודיעה באפריל כי היא מקדמת חקיקה דומה שתחייב את פלטפורמות האינטרנט בתשלום למו"לים עור הצגת תוכן חדשותי. כעת דווח כי הממשלה הקנדית מעלה הילוך ומתכוונת לחייב את ענקיות הטכנולוגיה לקדם תוכן מקומי על פני תוכן שאינו קנדי. לפי הוול סטריט ג'ורנל, גוגל, מטא, נטפליקס ובעלת טיקטוק בייטאנדס מתנגדות להצעה החדשה, שמקודמת בידי ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו.
לפי היוזמה החדשה, אדם שנמצא בקנדה ומבצע חיפוש ביוטיוב יקבל בתוצאות החיפוש יותר תוכן שהופקו בידי יוצרים קנדיים על פני תכנים שנוצרו בחו"ל. בנוסף, החוק יקדם תשלומים לקהילת היוצרים הקנדיים שיסתכמו בכ-750 מיליון דולר בשנה.
מנהל המוצר הראשי של יוטיוב ניל מוהן, אמר לג'ורנל שהשינויים המבוקשים ידרשו מיוטיוב לבצע מניפולציה למערכותיה כך שמשתמש קנדי יקבל הצעות תוכן לפי העדפות הממשלה ולא לפי האינטרס האישי שלו או של היוצרים המקומיים. נציגות הסחר של הממשל האמריקאי מסרה השבוע שהחקיקה הנוגעת לשירותי הסטרימינג ושיתוף התוכן החדשותי מפלה עסקים שבסיסם בארה"ב. שר המסחר הקנדי הגיב שהחקיקה עקבית עם חובות המסחר המקומיים.
לפי פרסום בבלוג של גוגל מהחודש שעבר, בשנה החולפת חתמה החברה על שורה ארוכה של הסכמי רישוי עם יותר מ-1,000 מפרסמי תוכן חדשותי ב-11 ממדינות אירופה. ההסכמים הם תוצאה של חקיקה בתחום זכויות היוצרים שעברה באירופה ב-2019.