האם אתם מכירים את אפליקציית טימו (Temu)? אומנם היא רק נפתחה לשוק הישראלי אבל יש סיכוי גבוה שכן, היא מקום ראשון במצעד ההורדות חינם בישראל גם באנדרואיד וגם באפל. מדובר באפליקציית מסחר סינית עם מחירים ששוברים את השוק, אפילו נמוכים יותר מעלי אקספרס ולפעמים מרגיש שהיא ממש מחלקת מתנות. אבל כפי שנאמר ע"י כמה אנשים חכמים, אם המוצר הוא חינם זה סימן שאתם המוצר, וגם בהקשר של טימו ייתכן וזאת המציאות.
האפליקציה הזאת שמציעה מוצרים במחירים כמעט חינם כבשה במהירות את מצעדי ההורדות בארה"ב, בריטניה וגם בישראל - על הדרך היא גרמה ללא מעט חששות: האם הסינים משתמשים בסדנאות יזע כדי ליצור את המוצרים? כמה השופינג הזול הזה פוגע בעסקים מקומיים? אבל מעל הכול - מה הסינים יודעים עלינו ומה הם עושים עם המידע?
לאחרונה האתר This Is Money מזהיר כי בקרב אנליסטים ומשקיפים של חברות סיניות, יש שמדווחים שזו "האפליקציה המסוכנת ביותר בתפוצה רחבה". האנליסט הפיננסי זיגפריד אגרט, הבוס של חברת Grizzly Research בארה"ב, פרסם דוח שטען כי טימו היא אחת האפליקציות הפופולריות 'המסוכנות' ביותר, בטענה שהיא מכילה תוכנות "אגרסיביות" שנועדו לאסוף נתונים. הדוח האשים גם את הבעלים של טימו, ענקית המסחר האלקטרוני הסינית PDD, כי הסתירה את התוכנה בתוך האפליקציה בכוונה. "אנו מאמינים כי טימו היא האפליקציה המסוכנת ביותר", נכתב בדוח.
בנוסף אותו דוח טוען שטימו מפסידה כמעט 30 דולר בממוצע על כל מכירה, והסיבה היא שהחברה מרוויחה על מכירת נתונים, שלנו. הסכנה הכי גדולה לפי קבוצת המחקר גריזלי היא התוכנות הנוספות שהאפליקציה מכניסה לטלפון שלכם, שכוללת קריאת טקסט מהודעות, מיילים ואפילו כניסה לחשבונות הבנק שלכם אם יש לכם אפליקציה כזאת במכשיר.
מעבר לים כבר עלו הרבה מאוד ספקות לגבי העומדים מאחורי האפליקציה, היא טוענת שהיא מבוסטון אבל האמת כבר יצאה לאור - היא רשומה באיי קיימן אבל שייכת ל-PDD הסינית. בנוסף הרבה מהמוצרים הנמצאים בה לא תמיד אמינים, במיוחד בתחום האלקטרוניקה, אלא חיקויים. אם אתם מוצאים מוצר שעולה מעט מידי כדאי לכם להרים גבה ולבדוק אם המוכר מאומת עם וי כחול.
פיטר טראן, מומחה סייבר אמריקאי, שהתארח בתוכנית הבוקר של CBS לפני כמה ימים סיפר על כמה דגלים אדומים: "יש אלפי ספקים בסין שנמצאים בפלטפורמת טימו", מסביר טראן. "אז, נתוני כרטיס האשראי שלכם יכולים להיות בכל מקום בתוך אלפי הספקים האלה, ואתם לא יודעים. את הנתונים האלה אפשר למכור מחדש." הנתונים יכולים לכלול: שם, כתובת למשלוח, יום הולדת, כרטיס אשראי והרגלי קניות. טראן טוען שבניגוד לאמזון ואיביי, טימו היא חברה כל כך חדשה שיש עדיין הרבה פרטים לא ידועים. "יש רמה גבוהה יותר של בדיקה ורגולציה באתרים האלה. טימו עדיין לא מחזיקה באותם סטנדרטים".
אולי זה לא מפתיע לגלות שמספר משתמשים טוענים: "קניתי בטימו וגנבו לי את האשראי". למשל הסרטון טיקטוק הזה, שצבר מעל 10 מיליון צפיות מאז פורסם, מסביר כיצד טימו רוקנה לאט את החשבון שלה עם סדרה של משיכות קטנות. "הם לקחו 400 דולר אבל זה היה בכמויות קטנות מאוד, במהלך חודשיים", היא אומרת. "אז, כאילו, פעם ביום, הם היו מוציאים משהו כמו $3, אז לא שמים לב לזה," היא ממשיכה.
והיא ממש לא לבד, טיקטוקרית נוספת טוענת: "עבר שבוע מאז שהזמנתי מטימו ולפני 48 שעות גיליתי שפרטי כרטיס האשראי שלי נגנבו". היא גם הציגה את מסך הטלפון שלה שבו כתוב שמאות דולרים נלקחו מחשבונה, אבל אמריקן אקספרס עוד הייתה בתהליך של החזר כספי על המזומנים שנגנבו. האישה אמרה שבעוד שהיא "לא אומרת שזה טימו", היא רצתה להזהיר את העוקבים שלה, בעיקר נשים, להיות ערניים למלכודות הפוטנציאליות של קניות מקוונות. "יש עוד שני אנשים שאומרים שזהותם נגנבה", אמרה. היא הזהירה את העוקבים שלה "להיזהר" בקניות באינטרנט ולהשתמש בכרטיסים שבהם הם יודעים שהם יקבלו את כספם בחזרה אם הוא יילקח במרמה.
ישנה אפילו תביעה ייצוגית בארה"ב שטוענת כי טימו אספה בחשאי כמויות "מסיביות" של נתונים פרטיים של משתמשים על ידי מעקב אחר פעילות האינטרנט שלהם דרך הדפדפן בתוך האפליקציה. התביעה באורך 29 העמודים טוענת כי קמעונאית האופנה המהירה הסינית מחדירת קוד JavaScript מוסתר לאתרים שבהם משתמשים מבקרים בכל פעם שהם לוחצים על קישור באפליקציית טימו, מה שמאפשר לה לנטר את פעילות הצרכנים מחוץ לאתר ולתעד פרטים שנחשפו במהלך האינטראקציות הללו. "תוכנת ריגול" זו אוספת כל מיני נתונים ללא ידיעת המשתמשים או הסכמתם, לרבות שמותיהם, כתובותיהם, כתובות האימייל, מספרי הטלפון, פרטי כרטיסי האשראי או הבנקים, נתונים ביומטריים ומספרי תעודת זהות, נטען בתביעה.
על פי המסמכים בתביעה, "פעילויות המעקב החשאיות" של טימו הן הפרה של חוקי האזנת סתר פדרליים וחודרות באופן בלתי חוקי לפרטיות המשתמשים. על חשבון הצרכנים הללו, טימו קטפה רווחים ניכרים לכאורה, שכן הנתונים שהחברה אוספת עוזרים לה לפתח אסטרטגיות שיווק ופרסום ממוקדות יותר, נכתב בתיק.
אז נכון אם תורידו את האפליקציה כנראה שתמצאו בה כמה דילים נפלאים, אבל כדאי שתחשבו טוב טוב אם זה שווה לתת את הפרטים הכי אישיים שלכם לארגון עלום שם שיכול לסחור בהם, בניגוד לרשתות חברתיות, שלהן כבר נתנו לא מעט מידע, חנות המסחר האחת כנראה מסוכנת בהרבה.