הייתם משלמים 50 שקל בחודש כדי להשתמש באינסטגרם בלי פרסומות? זה המחיר שבוחנת מטא, בעלת הרשתות החברתיות אינסטגרם ופייסבוק, במסגרת תוכנית המנויים בתשלום שהיא מגבשת עבור המשתמשים האירופאים שלה. במסגרת התוכנית, החברה תגבה תשלום עבור שימוש באינסטגרם ובפייסבוק מבלי שיוצגו בהם פרסומות ובלי לאסוף מידע על המשתמש - אותו מידע שבו היא משתמשת כדי להתאים לו מודעות באופן אישי.
מטא הציגה בפני הרגולטורים באירופה את ההצעה להפעלת תוכנית מנויים בתשלום ביבשת, בעקבות חוקים חדשים שאוסרים על חברות טכנולוגיה לאסוף מידע על משתמשים ללא בקשת רשות. כעת מדווח הוול סטריט ג׳ורנל על פרטי התוכנית שהציגו נציגי מטא בפגישה שנערכה בספטמבר עם רגולטור הפרטיות של אירלנד ורגולטור התחרות האירופאי בבריסל.
לפי הדיווח, נציגי מטא אמרו כי בכוונתם להשיק את התוכנית החדשה בחודשים הקרובים והיא תוצע רק למשתמשים באיחוד האירופי. התוכנית צפויה לאפשר למשתמשים לבחור בין השירות החינמי של פייסבוק ואינסטגרם המבוסס על איסוף מידע על משתמשים והצגת פרסומות על בסיס המידע הזה - ובין רסת פרימיום שתעלה כסף אך לא תאסוף מידע על המשתמש ולא תציג לו פרסומות.
התוכנית שהציגה מטא כולל לפי הדיווח כמה וכמה אפשרויות תשלום, שמשתנות לפי הפלטפורמה שבה משתמש הגולש ומספר הרשתות החברתיות שהוא מעוניין בהן. מטא מציעה מנוי לאינסטגרם או פייסבוק במחיר של 10 יורו בחודש (כ-40 שקל) - אבל לגלישה ממחשבים אישיים (דסקטופ) בלבד.
מנוי משולב שמקשר בין חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של אותו משתמש יהיה כרוך בתוספת תשלום של כ-6 יורו, שתביא את המחיר המנוי לכ-65 שקל בחודש.
אבל בואו נודה על האמת, מי גולש לאינסטגרם מהדסקטופ? מנוי נטול פרסומות לאינסטגרם או פייסבוק לשימוש באפליקציות אייפון או אנדרואיד כבר יעלה לאירופאים 13 יורו בחודש, שהם כ-50 שקל.
פער המחיר בין מנוי למחשב אישי ולאפליקציה לטלפון הנייד כרוך בעמלה בגובה 30% שמטא נדרשת לשלם לאפל וגוגל, שמפעילות את חנויות האפליקציות למכשירים הניידים. נראה שמטא מנסה לאותת לרגולטורים האירופיים שזה טוב ויפה שהם מנסים להגביל את איסוף המידע שלה, אבל הבעיה האמיתית היא המונופול של אפל וגוגל על הפצת אפליקציות לסמארטפונים.
במידה והמהלך אכן יצא לפועל זה יהיה אחד השינויים הגדולים שהציגה מטא, שרוב מוצריה חינמיים ומתבסים על פרסומות אישיות. הצעת מוצרים למשתמשים בחינם תמורת חשיפה לפרסומות אישיות המבוססות על המידע שנאסף עליהם היא השיטה המקובלת כיום באינטרנט ועומדת גם בבסיס המוצרים של ענקית הפרסום גוגל.
במטא לא ציינו כמה משתמשים מעריכה החברה שיצטרפו לשירות המנויים בתשלום, או אם הם בכוונתה להציע את השירות מחוץ לאירופה בעתיד. התוכנית מיועדת בעיקר כדי להתמודד עם חוקי הפרטיות החדשים באירופה, ולכן לא ברור אם ומתי השירות הזה יוכל להגיע גם לישראל.
מוקדם יותר השבוע דווח שגם אפליקציית הסרטונים טיקטוק שבבעלות בייטדנאס הסינית מתנסה בהצעת מסלולים בתשלום ללא פרסומות בארה"ב. האתר androidauthority איתר מחרוזת קוד בגרסה האחרונה של אפליקציית טיקטוק שהצביעו על כך ששירות תוכן הווידאו הקצר עומד להציע תוכנית מנוי חודשית ללא פרסומות כאופציה למשתמשים שלו.
לפי הדיווח, הגרסה החדשה של האפליקציה הציגה לחלק מהמשתמשים אפשרות לבחור במנוי נטול פרסומות במחיר של כ-5 דולר לחודש. טיקטוק לא הגיבה לדיווח.