הדלפת ענק ביצרנית הרכב החשמלי טסלה חשפה אלפי תלונות משתמשים ומעלה חשש לגבי הבטיחות של מערכת הנהיגה האוטומטית שפיתחה בחברה של אילון מאסק. 100 גיגה-בייט של מסמכים נחשפו בסוף השבוע בעיתון הגרמני Handelsblatt, והם כוללים בין היתר כ-4,000 תלונות שהוגשו לחברה בין השנים 2015 ל-2022.
1,500 מבין התלונות נוגעות ל"בלימה לא מכוונת" ו-2,400 מדברות על בעיות האצה במערכת הנהיגה האוטומטית autopilot. חלק מהתיאורים המפורסמים בעיתון עוסקים בנהגים שלא הצליחו להחזיר לעצמם שליטה על הרכב וגמרו בתעלה או התנגשו ברכב אחר. חלקם דברו על "חוויה של כמעט מוות" (near death experience).
בתחילת השנה דיווחה טסלה כי גורמים במשרד המשפטים האמריקאי ביקשו מהחברה מסמכים הקשורים למערכת הנהיגה האוטומטית שלה. רגולטור בטיחות הרכב האמריקאי חוקר את מערכת autopilot בעקבות 35 מקרי תאונות שהיתה מעורבת בהם, מהם תשעה מקרים שהסתיימו ב-14 מקרי מוות.
באתר Wired צוין כי ההדלפה מעוררת חשש שטסלה מפגרת אחרי המתחרות שלה ועשויה לאבד את מקומה בשוק. החברה, הם כותבים, לא שחררה רכב חדש מאז 2020 ועשויה למצוא עצמה כעת תחת חקירה של הרשויות בשל פרסום מטעה ובעיות בטיחות. "טסלה היא חברה שזזה מהר ושוברת דברים", אמר לאתר עיתונאי גרמני שמסקר את החברה זה עשור, וציין כי אילון מאסק "מוכן לקבל מוות של נהגים כתוצאה מקדמה טכנולוגית".
במרץ האחרון חשף תחקיר הוושינגטון פוסט, כי מאסק לא הסכים להקשיב לעצת המהנדסים שלו - והתעקש לשחרר גירסה לא מספיק בשלה של פיצ׳ר הנהיגה האוטומטית, תוך כדי שהוא מסכן את חיי הנהגים.
על פי עובדים בטסלה שהתראיינו לעיתון, בשנת 2021 מאסק השתכנע שרכבי טסלה אינם זקוקים לרדאר ויכולים להסתפק בשמונה מצלמות בצידי הרכב. מאסק חישב שבאמצעות ויתור על רדאר בכל רכבי טסלה העתידיים יוכל להוריד עלויות ייצור, והורה על הסרתם. הוא אף הורה לעדכן את התוכנה לרכבים הישנים, כך שאלה יפסיקו להשתמש ברדאר שיש בהם. מאז אותם צעדים, הצטברו מאות תלונות של נהגים שטוענים שפיצ'ר הנהיגה האוטונומית השתבש באופן מסוכן.