הטיילות שקמות בשנים האחרונות בישראל הן כבר מזמן לא רק שביל לצעידה לאורך הים או הנחל. הן פרויקטים מרשימים שמשלבים תכנון מוקפד, עיצוב נוף, נגישות, אטרקציות ושאיפה ליצור חוויית שהייה מושכת וממושכת לתושבים ולמבקרים. האם נוח ללכת שם, האם יש מספיק צל בקיץ הישראלי? שבילי האופניים משתלבים או מתנגשים? מתברר שמאחורי כל קו במפה העירונית וכל ספסל שפונה לכיוון השקיעה עומד חזון אדריכלי. הטיילות פורשות בפני המבקרים מרחב דינמי ועשיר, שבו כל פרט תוכנן ליצירה של חוויה רב-חושית. שבילים רחבים מזמינים לטיולים ארוכים, פינות משחק, מתקני ספורט ומיצבי אומנות מנקדים לא פעם את המרחב. הצמחייה מותאמת לאקלים וכל אחד יכול למצוא את מקומו למנוחה, פעילות גופנית או מפגש חברתי. מי שעומדים מאחורי השבילים הארוכים מסבירים איך נראית החזית החדשה, או הוותיקה אך מתוחזקת, של המרחב הציבורי בישראל.

טיילת חוף הדקל בטבריה, באורך כקילומטר וחצי, ממוקמת בחוף הצפוני של העיר, החל ממעגן הדיג ליד חוף מלון רון ועד חוף בורה בורה ומבוצעת במקטעים על ידי החברה הממשלתית לתיירות במימון משרד התיירות ובשיתוף עיריית טבריה. המקטע הראשוני הושלם ובוצע כבר בסוף שנת 2022. במסגרת העבודות נבנו שבילי גישה וטיילת להולכי רגל ושבילי אופניים, פינות ישיבה מוצללות בפרגולות עם ספסלים מול הכנרת וחשיפה לנוף היפה. בימים אלה שוקדים על פיתוח חלק ב' בחלק הצפוני של הטיילת, שם תוקם טיילת רחבה הכוללת שביל אופניים, טיילת להולכי רגל שתתחבר לשלב א' עם מתחמי מדשאות ופיקניק, פודטראקים, מתקני ספורט ומתחמי כדורעף מול חוף לגולשי רוח, פינת משחק לילדים, טריבונות לישיבה והקמת חוף רחצה מוסדר. כמו כן יוקמו חניונים לרווחת הציבור שיוכלו לשמש את הבאים לטיילת ולחוף.

רו"ח אלעד ארנפלד, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות: "פרויקט טיילת חוף הדקל הוא חלק מרצף תיירותי בהתאם לתוכנית מתאר ארצית, שמחברת את כל סובב כנרת. מטרתו להנגיש את המשאב הכי יפה, הכנרת, לציבור גם כשהוא מטייל וגם כשהוא חולף עם הרכב. בטיילת יהיו שבילי הליכה איטיים ומהירים לספורט, שביל אופניים, פארק שבו שדרת עצים עם מתקני ספורט והצללה כריאה ירוקה ובהמשך ירידה מונגשת לחוף רחצה מוסדר עם טריבונות ישיבה ומספר חניונים".
אדריכלות: סטודיו MA

הטיילת החדשה ע"ש יקירת העיר חולדה גורביץ' בשכונת בת גלים בחיפה הושלמה באפריל השנה ומאפשרת רצף הליכתי של 10 ק"מ לאורך קו החוף, החל מחוף הכרמל, דרך טיילת בת גלים ועד לחוף השקט. היא הוקמה לאחר הריסת החומה ההיסטורית שהקיפה את בסיס ההדרכה המיתולוגי של חיל הים ולכן נקראת טיילת הבה"ד, ואורכה 7.5 ק"מ. בטיילת שבילים מוארים לאופניים ולהולכי רגל, מדשאות רחבות ליוגה ופילאטיס, פינות ישיבה ותצפית להרי הגליל ומפרץ חיפה, בתי קפה ומסעדות, מועדון גלישה וספורט ימי, בריכת שכשוך לפעוטות, אמפיתיאטרון, מתחמי כושר וספורט, פארק אקולוגי ימי, סקייטפארק ומתחם משחקים אתגרי מוצלל. במקום רחבת המסדרים המיתולוגית של בסיס הבה"ד הוקמה רחבת ריקודים וגלגיליות צבעונית, ובחלקה המזרחי נבנה גשר עץ באורך כ-50 מטר, צד אחד מעקה עץ וצד שני רשת חוטים עבה וגבוהה, להליכה רציפה לאורך החוף ולצורך גישה תחתית לים לסירות בסיס הבה"ד של חיל הים. הגשר מסתיים במנחת בית החולים רמב"ם, שם קיימת חנייה, מרחק של כ-200 מטר לגשר.

גולן גבעון, מנהל אגף שפ"ע בעיריית חיפה: "הטיילת משתלבת באופן טבעי בשטח ללא מרווח של כביש בינה לבין הים, רצף אחד שממשיך עד המים, נגישה ומונגשת. הגינון מותאם לאופי החוף, והתאורה מתוכננת כך שהאור לכיוון הים יהיה מינימלי. פנסי לד מאירים את שביל האופניים והולכי הרגל, כדי שההשפעה על הים תהיה נמוכה ככל הניתן. בנוסף לפינות הישיבה מוקמו אבני שיש גדולות לישיבה, וניטעו עצים, שכבר בעתיד הלא רחוק יוכלו לתת צל ולהנעים את השהייה במקום".
אדריכלות נוף: גרינשטיין הר-גיל

בעכו חוף חולי ארוך מדרום לעיר הצלבנית העתיקה והיפה, עם חומות האבן העתיקות הטבולות במי הים התיכון הכחולים. רצועת טיילת החוף הדרומי, שאורכה 2 ק"מ, משתרעת מנחל הנעמן ועד לחומות העיר העתיקה. היא טופלה במסגרת תוכנית אסטרטגית לאזור החוף הדרומי, כאזור ייחודי בין טבע לעיר המחוברת בעזרת טיילת עץ צרה המרחפת על פני החול. מתקני החוף בעלי צביון מינימליסטי עוצבו מעץ צבוע לבן כדי לחזק את המראה הלא פורמלי של החוף. שמשיות בעיצוב עדין עוצבו במקבצים לאורך הטיילת ובנקודות תצפית נבחרות כדי לאפשר שהייה לאורך כל שעות היום.
התכנון המחודש כלל גם את נמל הדייגים בעכו, שהושלם לפני שנתיים ויצר מרחב מארח שכולל רצף הליכה משוחרר מנוכחות כלי רכב, הקמת מצללות המאפשרות מפגש קהילתי רב-תרבותי מול הים, תוך הסדרת תפעול הנמל. הנמל פועל לצד פעילות שיט אזרחית ופעילות תיירותית וציבורית עם מוקדי עניין שמגדילים את המרחב הציבורי. פותחו משטחי טיול ושהייה על שובר הגלים הקיים תוך חיזוק והגבה כנגד הגלים. על הבמות מערכות ישיבה תחת מצללות או מעקה שלצידו אפשר לעמוד ולצפות בים. שער גבוה ובו פעמוני רוח הוצב בקצה מסלול ההליכה, וצלילי הפעמונים נשמעים בהתאם לרוח הנושבת.

אדריכל אודי כסיף, משרד אדריכלים מייזליץ כסיף רויטמן: "שני השלבים הראשונים של רצועת החוף הושלמו ב-2018, והקטע המחבר האחרון מול קציני ים צפוי להסתיים בתוך כשנתיים. עם השלמתו, קטע זה יאפשר לראשונה שביל להולכי רגל בין העיר העתיקה לרצועת החוף שלה עד לנחל נעמן. פרויקט ההתחדשות של רצועת החוף הביא לתנופת פיתוח והקמת מבני מגורים אשר משך תושבים חדשים לאזור זה שלא היה מיושב קודם לכן, ובכך הפך לאתר מגורים ותיירות בכל ימות השנה".
אדריכלות: מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים

רצועת הטיילות של נתניה מתפרשת על פני מצוק כורכר שמתנשא לגובה רב ויוצר תמונת נוף אל הים התיכון. נקודת המבט העליונה סייעה לפיתוח טיילות לאורכם של כ-13 קילומטרים, מן הארוכות בארץ וחלק משביל ישראל. רצועת הטיילות מורכבת ממקטעים שונים, לכל מקטע אופי, עניין וקונספט משלו. במקטעים השונים ישנם פינות מבודדות, ספסלי מנוחה מעץ המותאמים לסביבה ימית, פרגולות, נקודות תצפית, פסלים, שבילי אופניים, מתקני כושר, מסלולי הליכה ומתקני שעשועים.
טיילת המלכים שאורכה 500 מטר היא האחרונה שנוספה לרצועת הטיילות והשלימה את רצף הטיילות מצפון לדרום. היא ממשיכה את טיילת ניצה, ומסתיימת בצפון במנחת ההליקופטרים של בית החולים לניאדו. מדרגות מהטיילת מחברות את שכונת צאנז' לחוף הנפרד, וכך מגשרות על גובה של 18 מטרים. בטיילת שבילי הליכה, פרגולות צל ייחודיות, שביל אופניים באורך חצי קילומטר, גינת משחק לילדים וכרי דשא. בקצה הטיילת הוקמה פרגולה פיסולית המדמה כתר, כדי לבטא את רעיון טיילת המלכים.


ממשרד אדריכלים בן יצחק נמסר: "אנחנו מתכננים לאורך השנים את קו החוף של נתניה. כשהתחלנו את התכנון בחרנו להתייחס לטיילות המצוק כאל 'פואייה' של העיר. זו בעצם נקודת המפגש של העיר עם הים, עם הטבע. על בסיס רעיון זה בכל אחת מהטיילות תכננו פרגולות ייחודיות ושונות זו מזו. טיילת רחוב המלכים היא נקודת קצה של העיר, ובחרנו להדגיש אותה באמצעות הפרגולות הייחודיות".
אדריכלות: בן יצחק אדריכלים

הטיילת של הרצליה פרושה לאורך שדרות אלי לנדאו (לשעבר רמת ים), מצומת שדרות אבא אבן ועד כיכר דה-שליט, לאורך כ-1.7 ק"מ. זהו הרחוב המערבי ביותר בחזית של העיר לים ולכן מהווה עורק התנועה העיקרי סביב החוף. המבטים מן הרחוב אל הים מוגבלים בשל רצועת המלונות החוצצת בין הרחוב והחוף, אך לאורך הרצועה ישנם כמה מוקדים המוגדרים "שטח ציבורי פתוח" ומהווים הזדמנות לחיבור ויזואלי, תנועתי ותחושתי בין העיר וחוף הים.
מאפייני התכנון משתנים בהתאם להשתנות של הרחוב. באזורי המלונות, בהם המבט לים חסום, התכנון כולל סלילת שביל אופניים המשכי, הרחבה ושדרוג המדרכות, הסרת חסמים ומפגעים, נטיעות, גינון והסדרת נגישות למוגבלי תנועה. באזורים בעלי מבט פתוח לים (שטחים ציבוריים בין המלונות) יחוזקו המבט והתנועה לכיוון הים על ידי שיפור והוספה של נקודות תצפית, הקמת פינות ישיבה נעימות עם מבט פתוח וצל איכותי, וחיבורם לתנועת הרחוב באופן מזמין ונגיש.

עד כה בוצעו שני מקטעים שאינם משיקים: מקטע דרומי (כ-400 מ') לאורך מלון אכדיה, שבו הורחבו ושודרגו מדרכות, נסלל שביל אופניים וניטעו עצים, גינון ופתרונות נגישות. במקטע מרכזי (כ-250 מ') בין מלון אוקיינוס למלון מגדלי הצוק, שבו שטח ציבורי בעל מבט פתוח לים, הוקמה טיילת נוף רחבה להולכי הרגל ברחוב וכן פינות ישיבה מוצלות בפרגולות נבנו במפלס מוגבה, המאפשר תצפית נקייה ונינוחה לים. בהמשך יבוצעו חיבורי מקטעים נוספים.
ראש עיריית הרצליה, יריב פישר: "תוכנית הפיתוח לרחוב שואפת לשדרג את חוויית התנועה עבור הולכי הרגל ורוכבי האופניים על ידי הבטחת רצף הליכתי נוח ומזמין וחיזוק הקשר בין המרקם העירוני לחוף הים. משאושרה תוכנית חזית חוף הים, עיריית הרצליה נמצאת עכשיו בתהליך תכנון מפורט להמשך פיתוח הטיילת התחתונה ולפיתוח אזורי פנאי בפלסים שונים על המשך הטיילת. חופי הים של הרצליה הם היפים והמטופחים ביותר בארץ, וחשוב לנו שכך גם תיראה הטיילת שלאורכה".
אדריכלות: ברוידא - מעוז אדריכלות נוף

אורכה של רצועת החוף של תל אביב-יפו הוא כ-14 ק"מ, והטיילת הצפונית ביותר שנפתחה לציבור ב-2023 היא טיילת הפארק החופי, בין חוף תל ברוך מדרום לבין חוף הצוק מצפון. אורכה כ-2 ק"מ והיא מהווה את המקטע החסר המקשר את רצף הטיילת החופית מבת ים ועד הרצליה. טיילת זו היא השלב הראשון והמוכן של הפארק החופי, פארק טבע בן 500 דונם שמאפשר לציבור גישה לרכס כורכר חופי מרשים, תצפית לקו החוף ומפגש עם צמחייה ועם בעלי חיים מקומיים.
לאורך המצוק טיילת הולכי רגל מבטון בגוון כורכרי, פינות ישיבה ורחבות תצפית להתכנסות ושהייה, פרטי עץ עמידים לנזקי הים המשתלבים בנוף הטבעי, ועמודי תאורה נמוכים לצד טיילת הולכי הרגל לצמצום הפגיעה בסביבה הטבעית והימנעות מזיהום אור. קיים שביל האופניים באורך 2 ק"מ. כ-300 עצים מקומיים מותאמים לאקלים הקיצוני של קו ראשון לחוף הים עם רסס ים מלוח, רוח ושמש. העצים ניטעו במקבצים ונעשה שימוש בעצים בוגרים להבטחת מופע מהיר ככל הניתן של עצים גדולים. הטיילת כולה מונגשת לנכים בשטח ששימש בעבר כבסיס צבאי.

אדריכל נוף ליאור לווינגר מסטודיו אורבנוף: "פיתוח הטיילת כלל שיקום נופי משמעותי, נטיעת מאות עצים, שתילת מאות אלפי שתילי בר וזריעה של זרעים ופקעות לשימור ערכי טבע ואתרי קינון, הצבת אמצעים חדשניים ואקולוגיים של הנדסה סביבתית לצמצום סחיפות קרקע וייצוב הוואדיות. השפה העיצובית של הפארק נטמעת בטבע הן בגוונים והן בחומריות, תוך התאמה לתנאי הסביבה המורכבים. אנו שמחים לראות את הפארק שוקק חיים ומשמש כמפלט טבעי ומרגיע, מקום שבו מגזרים, דתות, קהילות וחיות הבר מוצאים יחד מרגוע ושלווה".
אדריכלות: סטודיו אורבנוף
הטיילת של בת ים נפרשת לאורך כ-3.5 ק"מ, מהגבול עם תל אביב בצפון ועד גבול ראשון לציון בדרומה. בשנים האחרונות עברה מהפך, והיא כוללת מתקני ספורט וכושר, אזורי משחקים, גינות, מתקני הצללה ופינות ישיבה מול הים. בטיילת שלושה אזורים: המצוק הצפוני שרצועת החוף שלו טבעית; האזור המרכזי העירוני שבו הטיילת מפותחת עם עסקים תומכי בילוי. מתוכנן בו שיפוץ עם שביל אופניים והחלפת ריהוט הרחוב (בתכנון תמא אדריכלים), ויש דגש משמעותי לשיפוץ והנגשת הירידות לים, ויצירת החיבור בין הטיילת העליונה לטיילת התחתונה באזור החוף עצמו. טיילת המלונות שמבוצעת בימים אלה תחבר בין אזור מלונות החוף לשטחי הטיילת העליונה והתחתונה (בתכנון סטודיו MA); האזור הדרומי מפותח בזיקה לפעילויות ספורט ונופש ברצועת החוף, בסמיכות לאזור מלונות החוף שבבנייה ועם פרויקטים בשלבי ביצוע שונים כמו סקייטפארק שכבר הושלם, תצפית הים, שהיא הר פסולת ששוקם לכדי פארק ותצפית, וחיבור של הטיילת עד ראשון לציון. הפארק תוכנן בתפיסה אקולוגית, שבאה לידי ביטוי בפיתוח, בבחירת חומרי הגמר וריהוט הרחוב (תכנון: ברוידא מעוז אדריכלים). בתכנון המשך הפארק לכיוון צפון ע"י משרד תמא אדריכלים.
טיילת המלונות בתכנון סטודיו MA (מוריה אדריכלים) שבאזור המרכזי העירוני, נפרשת בין כביש החוף העירוני (דרך בן גוריון) לרצועת הים הפתוח ומהווה נדבך מרכזי בציר ההליכה העירוני לאורך רחוב בן גוריון. היא ממשיכה אל רצועת החול דרך שטחים ציבוריים פתוחים פעילים – שבילים, רחבות, תצפיות, מרחבי משחק וישיבה. חזית מסחרית פעילה ומצלה מלווה את הטיילת לכל אורכה. אף שהבנייה טרם הושלמה במלואה, יש בה כבר פעילויות כמו תיאטרון רחוב או ישיבה על הדק עם קפה. המרחב מציע מדרג מתוכנן של חוויות – ממדשאות מוצלות ועד טריבונות ישיבה הצופות אל השקיעה. אחת מהן, באזור השטח הציבורי הפתוח הצפוני, תכוסה בפרגולת ענק בשטח של כ-700 מ"ר כמוקד שהייה וצפייה.

אדריכלית העיר שירה שפרכר: "בין הטיילת העליונה והטיילת התחתונה יש ירידות לים, שאותן מתכננים עם אזורי צל וצמחים כדי לקבל אתנחתא ירוקה לפני שיורדים לאזורי החוף. באזור הדרומי מתוכנן פארק חופי של מעל 80 דונם עם ירידה מונגשת לחוף ומצללה ענקית של מעל 1,000 מטר, שמלווה את הירידה. כחלק מחידוש הטיילת יחבר שביל אופניים בין צפון ראשל"צ לתל אביב. התכנון מכוון למפלס הכביש כדי לייצר הפרדה בין רוכבי האופניים והקורקינטים להולכי הרגל, והביצוע תלוי בתקצוב, שחלקו יגיעו ממשרד התחבורה".
אדריכלות: סטודיו MA
טיילת אשקלון התחדשה לפני כמה חודשים כשהושלם חלקה הצפוני, בן 2.5 ק"מ. הטיילת, שנמצאת על רכס כורכר מדורג, משתרעת לאורך כ-10 ק"מ ברצועת החוף הארוכה של ישראל. מהנקודה הדרומית ביותר שלה במקביל לחוף דלילה ועד לנקודה הצפונית ביותר שלה, במקביל לשכונת עיר ימים, השקיעה העירייה מחשבה תכנונית וחזותית, במטרה להפוך אותה למוקד משיכה למשפחות, לאוהבי ספורט ואורח חיים בריא ולמבקרים מכל הארץ. במקביל לחוף בר כוכבא פינות ישיבה מוגבהות עשויות דק וצופות ישירות אל הים. במקום נמצא גם קבר השייח' ההיסטורי שעומד לקראת שימור כדי להפוך אותו למוקד ארכיאולוגי תיירותי. לצד זה קיימים במוקד זה מתקני כושר מגוונים ורב-גילים.
בצפונה של הטיילת מדשאות לפיקניק או לרביצה מול הים, טריבונות ישיבה מול הים ומרפסות עם פינות תצפית ומרגוע לפעילות יוגה. ניתן לרכוב על אופניים לאורכה, לרוץ, ללגום כוס יין, לשבת על כיסאות מוגבהים ולצפות לנוף. במקום נמצא גם המצפור, שכולל אלמנט פיסולי בשם "שעון השמש". המצפור נולד כפתרון ארכיטקטוני לתחנת הסניקה שנמצאת מתחתיו ומדי ערב מתקיימות בו הצעות נישואים על הרקע הנוף היפה בישראל. מצפור נוסף קיים בטיילת במקביל לשכונת עיר ימים, וגם הוא מעניק נקודת תצפית לקו החוף ולים. בליבו אלמנט פיסולי בגובה 7.5 מטרים שעוצב על ידי הפסל האשקלוני לב אברמזון, שהעניק לו את השם "המוזה הימית". האלמנט יכלול בריכת השתקפות ובמרכזו שתי קשתות השזורות זו בזו עם מיתרים, המזכירים יחד נבל.


אדריכלית העיר אשקלון, ענבל מניסטרסקי: "בהתאם למדיניות העירייה וראש העירייה תומר גלאם, בבואנו לתכנן את רצועת החוף, ראינו לנגד עינינו מרחב זמין לפיתוח והתחדשות של העיר, תוך יצירת מגוון עשיר של מוקדים ונקודות עוגן משמעותיות שבאמצעותם יוכלו כולם ליהנות מרצועת החוף. אחד ההיבטים המשמעותיים בחיבור של הטיילת לעיר ולחוף הוא נגישות לקהלים שונים. תוכננו שבילי אופניים לאורכה של הטיילת, באופן שהשביל ילווה את רצועת החוף, תוך קביעת מקומות עצירה נגישים. הושם דגש על מקסום הצללה, על ידי שילוב פרגולות ועצים. חלק מפינות ההצללה כוללות מקומות ישיבה, הצופים על הים. מקומות ישיבה בסגנונות שונים שולבו לאורך הטיילת, בהם עמדות בר, ספסלים ואלמנטים טבעיים המשתלבים במדשאות".
אדריכלות: עיריית אשקלון
רצועת החוף של אילת משתרעת על פני כ-14 ק"מ, מהגבול עם ירדן במזרח ועד מעבר טאבה למצרים בדרום, ונמצאת בעיצומו של מהלך תכנוני מקיף שהחל ב-2016, במטרה להחזיר את רצועת החוף לתושבים ולמבקרים כמרחב פתוח ואיכותי תוך שימור ערכי הטבע הנדירים של מפרץ אילת. לאחר סערה עוצמתית שפקדה את אילת ב-2020 וגרמה לנזקים משמעותיים לאורך הרצועה, החל מימוש התוכנית במקטעים, בהם חוף קצא"א (החוף האקולוגי), טיילת חוף אלמוג וטיילת החופים הצפוניים. בשלבים הבאים יושלם פיתוח הרצועה באמצעות טיילת כביש 90 ושביל אופניים רציף.
בטיילת החופים הצפוניים, הנושקת לחזיתות המסחר, התכנון החדש החזיר את קו החוף לציבור באמצעות התווית טיילת קדמית, שהגדילה והרחיבה את החופים הציבוריים. במקומות שבהם היו מסלעות, קירות בטון ושטחי ישיבה מסחריים הוקמו שירותי חוף חדשים, נבנה מתחם מתקני משחק, ונפרשו אזורי שהייה מוצלים וציבוריים ברחבות ובחופים. בחוף קצא"א נעשה פיתוח מתוך רגישות אקולוגית גבוהה, תוך שילוב צמחייה מקומית מותאמת אקלים שאינה דורשת דישון, תאורת "אור חם" לאורך השבילים שאינה פוגעת בבעלי החיים, ופינות ישיבה מוצלות לשהייה נוחה ונעימה לאורך היום. בטיילת חוף אלמוג הוקמו שבילים נגישים שפתחו את חזית הים לציבור ונוספו פתרונות הצללה טבעיים ומלאכותיים, הוקמו שירותי חוף לרוחצים ולצוללים ומצללות ציבוריות, הוסדרו אזורי הפעילות הימית כמו גם גבולות ההרשאה של מבני ההסעדה, שוקמו חזיתות המבנים ונפתחו מבטים שהיו חסומים לים.

מאור רויטמן, משרד אדריכלים מייזליץ כסיף רויטמן: "תוכנית רצועת החוף החדשה התייחסה לראשונה לכל אורך רצועת החוף וכללה מחקר מעמיק ושיתוף ציבור, ובזכותה הוחלט על השקעה ממשלתית של מאות אלפי שקלים בשדרוג רצועת החוף של אילת על ידי משרד התיירות באמצעות חל"י. היא קובעת עקרונות לפיתוח רצועת החוף ובה טיילת ציבורית, נגישה ובת-קיימא, תוך שמירה על ערכי טבע ונוף, חיזוק הקשר בין העיר לים, עידוד תיירות אחראית וערכי מצוינות אדריכלית".
אדריכלות: מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים

אורכה המלא של רצועת החוף באשדוד הוא כ-10 ק"מ, וחלקה של טיילת הים (או טיילת החוף) מתוכה הוא כ-6 ק"מ. חלק מטבעת תיירותית רציפה שתקיף את העיר ותייצר מסלול מעגלי לאורך נחל לכיש ורצועת החוף.
לאורכה מדשאות, מזרקת מים, כיסאות נוף, ספסלי שיזוף, גן פיראטים לילדים, מתקני ספורט ומתקני משחק, סככות צל ופסלים אומנותיים. הטיילת פוגשת אתרים היסטוריים, את האמפיתיאטרון, אתרי נופש ופנאי, פארקים וגן אקולוגי, מלונות ומוסדות תרבות, כיכרות ומונומנטים אומנותיים, אטרקציות תיירותיות, מתחמי פעילות עם מתקני שעשועים ומתקני כושר, בתי עסק מגוונים ופינות ישיבה ותצפית לנוף הימי. הדרך מיועדת להולכי רגל ולרוכבי אופניים ובמוקדים מסוימים יש שטחי חנייה.

מהעירייה נמסר: "פיתוח טיילת הים מתקדם בהתאם לתוכנית פיתוח החוף והיא אמורה להימשך עד למלון לאונרדו בסוף רצועת החוף הדרומית. בסיומה נקבל מסלול נופי סמוך ומשקיף לים, רצוף אטרקציות לפעילות פנאי ונופש, מלונות ומסחר. לאחרונה נחנך אגם מלאכותי בסמוך למרינה, ובקרוב ייחנך גשר המיתרים וטיילת המחברת את כיכר המפרשים לטיילת הים".

טיילת ארמון הנציב בירושלים היא אחת היפות בעיר, שצופה לעיר העתיקה והר הבית. אורכה של הטיילת, שנקראת גם טיילת שרובר, טיילת גולדמן וטיילת האס, כ-1.5 ק"מ, והיא מתחילה באזור דרום העיר, שכונת תלפיות/ארמון הנציב, ומסתיימת בשכונת אבו-תור. שטח הטיילת כולל מרחבים ירוקים, עצים וחורש. בטיילת שבילים מוסדרים, קלים ונגישים לכל אורכה, שמתאימים להולכי רגל, לעגלות ילדים ולרכיבת אופניים המשתלבים במסלולי אופניים עירוניים. היא מציעה שירות סגוויי ואופניים להשכרה, כולל אופניים זוגיים וגם סגוויי בשילוב סיורים מודרכים. ישנו בית קפה קטן עם מרפסת נוף בתחילת טיילת גולדמן. לאורכה פזורים ספסלים מוצלים ושולחנות המשקיפים לנוף. רחבות מוצלות מיועדות למנוחה ומתאימות למשפחות עם ילדים או לאנשים מבוגרים. פסנתר רחוב נמצא במקום לטובת הציבור. נוסף להופעות ואירועים מתקיים מדי ערב מופע לייזר שמימי יוצא דופן. ההגעה ברכב פרטי עם חנייה בחניון ללא עלות ובתחבורה ציבורית. יש גם מקומות חנייה לאורך הרחוב.

מעיריית ירושלים נמסר: "רעיון הטיילת מתמקד בחיבור לנוף, להיסטוריה ולשלום. היא תוכננה לראשונה על ידי משרד שלמה אהרונסון כמרחב המפגיש בין טבע לעיר, בין עבר להווה ובין אנשים לנופיה הקסומים של עיר הבירה. מיקומה על רכס גבוה בדרום-מזרח ירושלים מאפשר תצפית נדירה על העיר העתיקה, הר הבית, מדבר יהודה ועד ים המלח, ונוצרת 'מרפסת נוף עירונית' פתוחה לכולם, שמחברת את האדם למרקם ההיסטורי של ירושלים. העיצוב כולל חומות נמוכות, מעקות ברזל וסגנון אדריכלי המשתלב בנוף המקומי. הטיילת גם כוללת את 'אנדרטת הסובלנות', פסל של שני חצאים שמתחברים סביב עץ זית, כסמל לתקווה ושלום בין דתות ועמים. מתחת לטיילת עוברת 'האמה החשמונאית', אמת מים בת אלפיים שנה שהובילה מים לעיר העתיקה. זהו קונספט של 'עיר חיה' – שביל מודרני מעל תשתיות עתיקות, המחברות בין עבר לעתיד".

טיילת דרום הגולן היא טיילת טבע יפה שאורכה 30 ק"מ העוברת בנופים הפתוחים ועל מצוקי נחלי הגולן והכנרת. היא מתחילה סמוך למושב נטור ומסתיימת סמוך לקיבוץ מבוא חמה. היא הוקמה בשנת 2002 בידי החברה הממשלתית לתיירות בשיתוף מועצה אזורית גולן ולאחרונה הוצבו לאורכה שלטי תיירות הכוללים הכוונה וברקודים עם מידע, לטובת המטיילים. היא כוללת ספסלי ישיבה ופינות חמד, מתאימה להליכה ולפעילויות ספורט כגון ריצה, רכיבה על אופניים ועל כלים אחרים כמו סקייטבורד, ויש בה פינות צל ונקודות תצפית.


לימור פורטל, מנהלת אגף תיירות גולן: "הטיילת בעלת אופי של טבע ומרחבים. יש לאורכה גינון אך חוויית הטיול בה היא של טבע גולני החושף בפני המטייל את המצפים, המעיינות, הנחלים ונופי הכנרת. לאורך הטיילת, שבה מבקרים אלפי מטיילים מדי שנה, מצפים כגון מצפור הבנים באבני איתן הצופה על נחל אל-על, מצפה המפל הלבן באליעד, מצפה לשלום, מצפור סוסיתא ועוד. ניתן לטייל לכל אורכה או לבחור קטע מסוים. אל תחילת הטיילת מגיעים בכביש הגישה לאתר המורשת הלאומית עין קשתות הסמוך למושב נטור. סיומה במצפור מבוא חמה הנמצא על המצוק שמעל הכנרת, ובו תצפית יפה על הכנרת והגליל. קטע מומלץ במיוחד לאורך הטיילת: מגיעים למצפה לשלום בקיבוץ כפר חרוב. במקום תצפית פנורמית על הכנרת מגובה של 500 מטר מעל הימה. מטיילים לאורך הטיילת על המצוק שמעל הכנרת עד למבוא חמה. אורך הקטע הוא 1.5 ק"מ ולאורכו פינות תצפית וספסלי ישיבה".
אדריכלות ופיתוח: מועצה אזורית גולן בשיתוף החברה הממשלתית לתיירות

טיילת ים המלח במועצה האזורית תמר משתרעת לאורך כ-11 קילומטרים באזור מלונות ים המלח והסביבה. תחילתה מדרום למלונות חמי זוהר והיא נמשכת צפונית למתחם מלונות עין בוקק, מחברת בין חופי רחצה, מלונות, אטרקציות תיירותיות, בתי קפה ומסעדות שעתידות לקום לאורכה. הטיילת נבנתה בשנת 2017 כחלק ממערך ההגנה על מלונות ים המלח הקיימים והפיתוח התיירותי המלונאי של המרחב על ידי חל"י (חברה להגנת ים המלח), משרד התיירות ובשיתוף המועצה האזורית תמר, ודרכי הגישה אליה הן מכביש 90.


ניר ונגר, ראש מועצה אזורית תמר: "הטיילת, ששופצה בשנים האחרונות, תוכננה תוך שימור הנוף המדברי ויצירת חוויית טיול נגישה ומזמינה, עם שביל רחב להולכי רגל ורוכבי אופניים, נגישות מלאה לעגלות וכיסאות גלגלים ותאורה לילית. פינות ישיבה מוצלות, העשויות מאלמנטים של בטון, אלומיניום ועץ, פרושות לאורך כל הטיילת במגוון עיצובים. יש בה תצפיות נוף ומדשאות, מתחמי פעילות לאורך המסלול, כולל מתקני ספורט, מקלחות ומלתחות נגישים באזורים הצמודים לחופים. שביל האופניים מציע חוויית רכיבה מהנה לצד נוף מהפנט, והצמחייה המדברית המחודשת – דקלים, צמחיית חוף וגינון טבעי – משתלבת בהרמוניה עם תוואי הטבע".

טיילת אלברט כ"ץ על שפת מכתש רמון נמצאת בין מרכז המבקרים של מכתש רמון להר גמל. הטיילת, שאורכה כ-2 ק"מ, הושלמה בשנת 1995 על ידי קק"ל ושופצה בשנת 2023. היא נועדה לטיול על שפת מכתש רמון ולהנאה מנופיו עוצרי הנשימה, כמו גם שהייה לצורך קריאה, כתיבה, שיחה וצילום. היא כוללת שביל הליכה נגיש לצד חומת אבן נמוכה מאבן מקומית, פסלים סביבתיים, פינות ישיבה, רחבה נעימה לסדנאות יוגה ואומנות, מרפסת תלויה ופינות חמד לתצפיות נוף עוצרות נשימה.


ערן שפי מ"החוויה המצפאית", אתר התיירות של מצפה רמון: "המייחד אותה כטיילת בטבע הוא בעיקר האווירה והחוויה, השקט והניתוק מהתרחשויות של כבישים רועשים, מסחר, אור מלאכותי ולכלוך. בטיילת של מצפה רמון כל אלה לא נמצאים, ויש חוויית טיול בטבע. בשעות הבוקר והערב פוגשים יעלים שמטיילים לאורך המצוק ואפשר לצלם אותם עם נוף המכתש. כדי להגיע אליה יש לחנות קרוב לטיילת ברחוב נחל ערוד/גרופית, בהר גמל או במרכז המבקרים. שביל אופניים משולב בחלק מהטיילת, ונקרא שביל הגמל. הוא מגיע לכיוון סוכה במדבר בנוף מדברי יפהפה. יש מעט פינות עם צל, אך רוב הטיילת לא מוצלת, ופינות הישיבה מקסימות מול הנוף, עשויות ספסלי אבן, ספסלי עץ ואמפי קטן. מהר גמל יש תצפית זריחות ושקיעות. זהו הר בצורת גמל, עם מדרגות נוחות ומעקה בטיחות בראשו. מכל הטיילת רואים את נוף מכתש רמון, שיופיו ועוצמתו מרשימים בכל פעם מחדש".