במשך שמונה שעות אני יושבת בסלון ביתם של דוד אברג'ל והודיה מלכה בזמן שהיא זורקת לאוויר חלקי סיפור. כמויות על גבי כמויות של פרטים ורגעים מפוזרים על גורו בלתי נראה שבמשך שנים שטף לה את המוח. היא עוד מתבלבלת בין "אדיר" ל-"אביקו" ומדי פעם מתקנת את עצמה בהבנה שלא נוחתת עד הסוף. אני ובן זוגה המתוסכל מנסים לחבר את הפרטים שנזרקו בחלל החדר לציר זמן אחד, זה לא מצליח. אפילו שמונה שעות לא הספיקו לי כדי להבין את השיטה. איך במשך עשור חיה בצל המכשף מהוואטסאפ - אדיר, לצד הרגעים הקשים שהעביר אותה אביה החורג, אביקו אלוק.
התיאורים שלה קשים, וכל סיפור ורגע שמציינת הפך חמור מקודמו. זה כבר שנים שאני יושבת מול מרואיינים: גברים, נשים, צערים וקשישים. כולם מתיישבים ומתכוננים לספר את הסיפור שלהם, קשה ככל שיהיה. ועדיין, שום דבר לא הכין אותי לסיפור של הודיה. הדיסוננס בין הצעירה הנבונה אל מול הסיפור הקשה שתיארה כמעט ושבר אותי. אבל משהו בהודיה, שמוכנה לשבת עם אדם שהרגע פגשה ולשפוך בפניו את הסוד הגדול ביותר שלה, הזכיר לי למה אנחנו כאן. הודיה ודוד הגיעו עם מטרה אחת: לעצור את אביקו.
>> "האיש שהשתלט על המשפחה שלי" זמין לצפייה כעת ב+12
השלב הראשון: איך מוכיחים שאדיר ואביקו זה אותו אדם
למרות שאנחנו לא נוטים לחשוף את עבודת התחקיר הפעם אתן הצצה ממה שאפשר לספר. כשסיימנו להבין את הסיפור מהודיה התחלנו לשלוף פרטים שצריכים חידוד, לדייק כל תאריך, שנה ורגע בסיפור. ככל שעבר הזמן, הבנו כמה המשימה הזאת הולכת להיות מורכבת. הקושי התחקירי בסיפור של הודיה היה מצד אחד מחסור בראיות ברורות ומהצד השני עומס של תוכן.
תחשבו על זה רגע, דמות פיקטיבית שמתנהלת במשך עשור דרך הרשתות החברתיות בלבד. לאורך הדרך, אותה דמות דרשה למחוק ולהשמיד הודעות, תמונות, סרטונים או במילה אחרת - ראיות. עשור של תוכן שבתוכו ראיות הזהב הן כמו מחט בערמת שחת, אם בכלל.
אז מה עושים? עוברים על הכל. אבל קודם לכן, מנסים לשחזר את ההודעות שנמחקו. לקחנו את הטלפון של הודיה לשחזור שהצליח באופן חלקי ובמקביל ביקשנו ממנה שתבדוק אם צילמה מסך של הודעות עבר או שכתבה לחברות על אדיר ואביקו. ימים על גבי ימים הודיה, דוד ואני עברנו על כל הודעה שנשלחה לה מהפלאפון, כל איש קשר שנשמר, כל שיחה שיצאה. במקביל ניסינו במערכת להשוות בין ההודעות של "אדיר" להודעות של אביקו ולראות אם יש מאפיינים זהים - שגיאות כתיב, סגנון דיבור ועוד. כמויות אדירות של מידע התנקזו בסופו של יום לכמה וכמה ראיות שניתן להתבסס עליהן. אבל זה לא הספיק.
ככל שהחודשים עברו נזכרה הודיה בעוד ועוד פרטים, וגם בנשים שהכירה ובשמות של נוספות שנכנסו למעגל של אביקו. המעגל התרחב, תיבת הפנדורה נפתחה. ראיות נוספות זרמו למערכת והצלחנו למצוא קו מקשר וברור בין אדיר לאביקו. בשלב הזה הודיה כבר לא מתבלבלת. היא מצליחה לשבור את מעגל האמונה שחיה בו מגיל 12 ולהבין כי במשך כל השנים האלו היה רק אדם אחד שמשך בחוטים - אביקו אלוק.
השלב השני: איפה אביקו?
התחקיר יציב והעדויות נאספות. שירה (שם בדוי), חברתה של הודיה מילדות, הסכימה להתיישב מול המצלמה ולספר על הימים שעברו עליה בביתו של אביקו. במשך שנים שתיהן הגיעו אליו, יחד ולחוד, לבית הישן שלו שבאזור. הדברים שסיפרו לנו שקרו שם לא נתפסים. כמו שאמרה הודיה בעדותה, רק היא, אביקו, אמא שלה ואלוהים יודעים מה קרה בביתו הישן שבאזור, ועכשיו גם מערכת "המתחזים". מאז שגילתה את האמת וניתקה את הקשר מאמה וממנו הספיק אביקו לעבור דירה.
מיקומו של אביקו, שבדיוק החליף כתובת, לא היה ברור. לכן פנינו לעזרתה של חוקרת פרטית מ-LA" חקירות". קיימנו איתה פגישה במשרדי המערכת והתחלנו לבנות תוכנית. על הפרק שתי מטרות עיקריות: לאתר את אביקו ולתעד אותו. יחד, בנינו פרופיל לדמותה של החוקרת הפרטית - בחורה צעירה שבדיוק עברה לשכונה. בבניית הדמות התבססנו על הפרטים שהודיה והנשים האחרות מסרו לנו מהקשרים שלהן עם אביקו. כל פרט בסיפור הרקע של החוקרת נבחר בקפידה אחרי ניתוחים רבים של סיכויים ואחוזי הצלחה. היא הצליחה לאתר את כתובתו החדשה וליצור קשר ראשון. במשך ימים היא תיעדה כל מילה שאמר לה, כל מבט שבחן אותה. "בת כמה את?", שאל באחת ההקלטות ומיד לאחר-מכן פירט על הצעירה בת ה-24 שאיתה טען שיצא דאז.
לאט-לאט הצליחה החוקרת לקלף ממנו את השכבות ולחשוף פרטים נוספים. הוא פירט על משפחת מלכה והילדים, שיתף בכוחות שלו וביקש ממנה שתשלח לו תמונה. הדברים האלו נשמעים מוכרים וקיבלנו אסמכתא נוספת לטענות נגד אביקו - רק שהפעם, המקור זה הוא עצמו.
השלב השלישי: עושים לסיפור סוף
עכשיו כל הפרטים ברורים, הסיפור יושב על ציר זמן והראיות שמורות בכספת. אפשר להמשיך לשלב הבא. הודיה ודוד הגיעו לתחנת המשטרה בליווי שלנו והודיה הגישה תלונה רשמית. גם דוד מסר עדות והחקירה נפתחה. בתוך כך התכנסה מערכת "המתחזים" בחדר העריכה בהובלת הבמאית מוריאל לוי פרדיס והתחילה לערוך את הגלם לסרט. חיים אתגר ואנשי צוות נוספים נערכו לעימות עם אביקו שהתקרב.
והנה זה מגיע, תחילה ניגש רק חיים כשעליו מצלמה נסתרת. הוא הציג לאביקו את השאלות שעולות מהתחקיר. זה סירב להתוודות ולהגיד את האמת. צוות הצילום יצא מוואן שעמד בקצה הרחוב והעימות העלה הילוך. לבסוף חזר אביקו לביתו אבל לא לעוד הרבה. זמן מה לאחר מכן הוא נעצר.
זאת שיחת טלפון שלא אשכח. ישבתי במשרד ובדיוק קיבלתי בעצמי את הבשורה על המעצר של אלוק. הרמתי טלפון להודיה לבדוק אם עודכנה גם. היא בדיוק הייתה באחת משלוש העבודות שלה. "אביקו נעצר", לא יכולתי להחזיק את המידע הזה לעצמי יותר. "מה?", היא שאלה בטון מבולבל. "הודיה, אביקו נעצר", חזרתי על עצמי והיא פרצה בבכי. זה היה בכי מתפרק, נפילת מתח שלא ראיתי אצלה אף פעם. פתאום משהו בה השתחרר, פתאום נכנס לה אוויר לריאות. זה היה רגע של הבנה שסוף סוף רואים אותה, שסוף סוף מאמינים לה.
הכותבת היא רכזת מערכת "המתחזים" עם חיים אתגר.