תאירה אלון, אשת עסקים מבאר שבע, קיבלה בערב ראש השנה שיחת טלפון מנציג השירות של חברת "איתוראן", שרצה לברר האם היא נוסעת במכוניתה."באותו זמן הייתי בבית. הוא שאל אם אני בנסיעה כי מכשיר האיתוראן שלי מצפצף. ירדתי לחנייה ואין מכונית. נעלמה. הייתי בהלם, חשבתי שאני חולמת. חזרתי לנציג ואמרתי לו שגנבו לי את המכונית", שחזרה אלון.
הב.מ.וו היוקרתי של אלון, בשווי של כחצי מיליון שקלים, לא עשתה את דרכה לשטחים. הגנבים החברים בארגוני פשע במגזר הבדואי בנגב הסתירו אותה בתוך מערה במטרה להעלים אותה.
"בדקו את המיקום של המכונית גם איתוראן וגם המשטרה וגילו שהיא באזור שבט טראבין, אבל מאז לא שמעתי מהם יותר", ציינה אלון, "המכונית נעלמה כאילו בלעה אותה האדמה וזה מבאס לגמרי".
לפני כמה ימים קיבלה אלון שיחת טלפון עם הצעה לקבל את מכוניתה בחזרה תמורת 30 אלף שקל. מתברר שהגנבים לא הצליחו להבריח את המכונית היוקרתית לשטחי הרשות ולכן הציעו לה לשלם עבורה כופר כדי לא להסתכן במעצר על ידי השוטרים באחד המעברים המובילים למשחטות ולמוסכים בדרום הר חברון.
"העבריינים מהפזורה עושים צחוק מהמשטרה. המכונית שלי אצלם והם רוצים ממני כופר. אז איך הם לא מצליחים לאתר את הגנבים ולהחזיר לי אותה?", טענה אלון. "אין פה משילות. השר בן גביר נכשל ואנחנו האזרחים הקטנים משלמים את המחיר".
מתווך מטעם הגנבים הסביר לאלון שאם לא תשלם את הכסף, הרכב שלה יגיע לדהריה וכך היה. "ההפקרות בנגב חוגגת. למה אני צריכה לשלם כופר כדי להחזיר את המכונית שלי? עבדתי קשה כדי לקנות אותה", הוסיפה אלון.
עשרות כלי רכב יוקרתיים נגנבו בשנה האחרונה - רובם ג'יפים - כלי רכב ששווים יכול להגיע מעל מיליון שקל. בגלל הקושי של הגנבים להבריח את כלי הרכב לשטחי הרשות, הם מחביאים אותם במערות בשטחי אש, ערוצי נחלים וואדיות, מנהרות, חושות מיוחדות שהם חופרים ובתוך האנגרים מאולתרים והכל כדי למנוע מהמשטרה וחברות הביטוח לאתר אותם.
"זה לא קל היום להבריח כלי רכב יוקרתיים כאלה לשטחי הרשות - בעיקר לדרום הר חברון", הסביר קצין משטרה. "הגנבים מעדיפים להחביא אותם בכל מיני מקומות ואז לדרוש כופר דרך מתווכים מטעמם ולקבל את הכסף בלי להסתכן במעצר. אם הם לא מקבלים את הכופר, הם מפרקים את המכוניות ומעבירים אותם בחלקים למשחטות ומוסכים בדרום הר חברון. מבחינתם כופר זה הכי טוב".
ליוסי גנבו ג'יפ מרצדס בשווי של 700 אלף שקל מחניית ביתו באחד הישובים בנגב. כמה שעות לאחר מכן אחד הגנבים התקשר אליו והודיע לו שאם אם רוצה לקבל את רכבו בחזרה עליו לשלם להם סכום של 100 אלף שקל.
"עושים צחוק מהמשטרה, אין משילות"
"התייעצתי עם חברת הביטוח והם אמרו לי להתלונן במשטרה. הם לא היו מוכנים לשלם את הכופר כי זה לא חוקי ומעודד את העבריינים להמשיך לדרוש כופר ולגנוב עוד כלי רכב יוקרתיים", ציין יוסי.
על פי מידע שקיבל מחוקר פרטי ששכר, הג'יפ של יוסי היה עד לפני כשבועיים באחד הישובים בפזורה, אבל מאז הוא נעלם. ייתכן שהועבר למשחטות בדרום הר חברון שם פורק.
"זו תחושה מתסכלת שהעבריינים חוגגים עלינו ועוד יש בעלי רכבים שמשלמים להם בלית ברירה כופר. אני החלטתי שאני לא משלם אגורה אבל מצד שני אני מצפה שהמשטרה תגן על הרכוש שלנו ולא תיתן לאותם גנבים להתעשר על חשבוננו ולפעול כמעט ללא הפרעה", זעם יוסי.
גם חיים קיבל הצעה לשלם כופר על הג'יפ שלו מסוג "רנגלר" סכום של 150 אלף שקל. הוא סירב. "יש לי ביטוח וחוץ מזה אני לא מוכן שעבריינים יסחטו אותי. אם אני אשלם וההוא ישלם ואחרים ישלמו אז הם ימשיכו לגנוב. הם גם ככה עושים צחוק מהמשטרה והחוק הוא בגדר המלצה עבורם וזה מה שעצוב", התלונן חיים.
בכמה מקרים המשטרה ואיתוראן איתרו כמה ג'יפים ומכוניות יוקרתיות שהוסתרו בתוך מערות כשהם מכוסים ביריעות ניילון. "הכופר זו השיטה של העבריינים לעשות כסף מהיר בעיקר למי שאין ביטוח מקיף. בעל מכונית יעדיף לשלם את הכסף שהם מבקשים העיקר לא לאבד את המכונית שזה נזק כלכלי כבד מאוד", ציין קצין משטרה.