גמר אירוויזיון 2025 יתרחש במוצאי שבת הקרובים, והמשלחת הישראלית כבר נמצאת בבאזל שבשווייץ, שוקדת על הבאת הנאמבר של יובל רפאל לשלמותו, בין היתר על רקע הביקורות על הביצוע עצמו בחזרות. במקביל, ולמרות המחאה נגד השתתפות ישראל בתחרות, טבלאות ההימורים מגלות תמונה מעניינת: ישראל ניצבת שם, נכון להיום (א'), במקום הרביעי. אלא שאם מסתכלים על המצב בשטח, אצל מאזינים, התמונה נראית אחרת לגמרי.

חשבון ה-X Eurovision Charts פרסם בסוף השבוע האחרון דירוג של כל 37 שירי התחרות, לפי מספר ההאזנות שזכו להם בספוטיפיי בשבוע החולף. שוודיה, עם השיר Bara bada bastu, מובילה בפער גדול על כל היתר, כשגם בטבלאות ההימורים היא מדורגת ראשונה, עם 36 אחוז סיכוי לזכות, ועם למעלה מ-2,340,000 האזנות. מכאן והלאה, לעומת זאת, הדירוגים משתנים לחלוטין.

במקום השני נמצאת הולנד עם השיר C’est la vie, עם מעל ל-1,360,000 האזנות בשבוע החולף. לפי טבלת ההימורים, השיר נמצא רק במקום השביעי עם שלושה אחוזים סיכוי לזכות. במקום השלישי נמצא השיר האיטלקי, Volevo essere un duro, עם למעלה מ-970 אלף האזנות בשבוע החולף - בזמן שבטבלת ההימורים הוא נמצא במקום ה-15.

מה עם ישראל? New Day Will Rise זכה ליותר מ-303 אלף האזנות בלבד בספוטיפיי בשבוע החולף. זה שם אותו במקום 19 בדירוג ההאזנות בספוטיפיי בשבוע שעבר - אותו מקום שבו היה בשבוע שלפני כן. מספר ההאזנות הכולל של השיר הישראלי מאז שעלה לפלטפורמת הסטרימינג, נכון להיום, הוא מעל ל-3,310,000. מספר מרשים כשלעצמו, אבל כזה שנראה קטן מאוד בהשוואה לשחקנים הבולטים יותר (השיר השוודי צבר יותר מ-40,290,000 האזנות סך הכל, ואילו ההולנדי - מעל ל-15,027,000).

הנתונים האלה מעניינים במיוחד בהשוואה לדירוג הגבוה של ישראל בטבלאות ההימורים. רק לשם השוואה, במקום השני נמצא השיר האוסטרי Wasted Love, אולם בטבלת השירים הכי מושמעים בשבוע האחרון הוא נמצא במקום 10 בלבד. הקורלציה המרשימה ביותר שייכת לשיר הצרפתי Maman, שנמצא במקום השלישי בטבלת ההימורים ובמקום הרביעי בטבלת נתוני הסטרימינג מהשבוע החולף.

מה אפשר ללמוד מנתוני ההשמעות בספוטיפיי?

הנתונים מפלטפורמת הסטרימינג מהווים אינדיקציה טובה לפופולריות של השירים בקרב הקהל, בעיקר קהל צעיר ובקרב חובבי התחרות מרחבי העולם. לשירים שצברו מיליוני השמעות יש סיכוי טוב להעפיל לגמר האירוויזיון, והם גם כנראה יקבלו ניקוד גבוה יותר בהצבעות הקהל.

עם זאת, צריך לקחת את ההשפעה של נתוני הסטרימינג בעירבון מוגבל, מאוד. אחרי הכל, בספוטיפיי נמצאות גרסאות אולפן רשמיות של השירים - בתחרות עצמה הניקוד מוענק לא רק על השיר, אלא גם על הביצוע ועל ההופעה של נציגת ישראל לתחרות, ניצולת הטבח בפסטיבל הנובה, שיכולים לעזור לה לטפס מעלה בגמר הגדול.

מה גם שהפופולריות בקרב הקהל היא לא הכל; 50 אחוז מהניקוד הכולל של השירים באירוויזיון נקבע על ידי צוות השופטים, שרבים מאשימים אותו גם באינטרסים פוליטיים, שנוטה להעריך יכולות ווקאליות מרשימות, עיצוב במה (ושל ישראל אכן הותיר חותם) ומקוריות.