בזמן שליאור נרקיס הופך סטייק לאישה והילדים במהלך הפסקת הפרסומות, ומשה פרץ משתדל לרכך כביסה מול כל עם ישראל, בשקט בשקט, ובלי הרבה יותר מדי רעש תקשורתי, הפך מושיקו מור לשם החם ביותר בתעשיית המוזיקה הים התיכונית בישראל. לא בטוחים? תנו קפיצה ליוטיוב.
מור (29), החל את דרכו המקצועית לפני כתשע שנים, כשהוציא את שיר הבכורה שלו, "חולם עליך", ומאז המשיך להוציא אינספור שירים מקוריים לצד חידושים, ואם בתחילת דרכו עוד נחשב לשמרן בכל הקשור לטקסטים בשיריו וסגנון השירה שלו - מאז ההתפוצצות בשנה האחרונה נראה שלא מעט דברים השתנו.
"הכרתי בחור צעיר מלא אמביציה שהיה מוכן בכל דרך לצבור קהל ולהיכנס לתודעה", מספר שדרן "רדיו צפון", אסי הג'וקר, מי שהיה האדם הראשון שהעניק למור במה, שימש לו כסוג של מנטור, וזיהה את הפוטנציאל. "אהבתי את הרעב שלו להצליח וידעתי שהוא בדרך הנכונה. השמעתי אותו אצלי ברדיו וחיברתי אותו למי שרק אפשר".
כמו בכל הצלחה מהסוג הזה, בתחילת הדרך ידע מור לא מעט עליות ומורדות, ניסה סגנונות וחומרים שונים, עד שגילה את קסמו של השיר "לפעמים" ביצוע אורי בן ארי: "שמעתי את 'לפעמים' שהיה במצב די 'רדום', ואמרתי לעצמי שמדובר בלהיט שחובה לחדש. כשהקלטתי אותו הרגשתי שמצאתי את הסגנון שלי" מספר היום מור בראיון מיוחד ל-mako.
מתברר שמור צדק, ובגדול. תוך שבועות ספורים צבר החידוש שלו מיליוני צפיות ביוטיוב, כשהמרוויח הגדול מכל הסיפור היה כמובן אורי בן ארי, זמר שנחשב לאנונימי למדי באותה תקופה וקיבל פתאום חיבוק בלתי צפוי מכיוון צפוי עוד פחות.
לאחר החידוש המוצלח, ניסה מור להמשיך באותה הדרך עם בלדה נוספת בשם "רגל על הגז" שלא זכתה לאותה הצלחה, עניין שגרם לו לחשב מסלול מחדש ולהבין שהוא מוכרח לשנות כיוון ולהעז קצת אחרת. אז הוא הגיע לפזמונאי המצליח אופיר כהן.
"מושיקו הגיע אליי די אנונימי, אבל עם ראש פתוח, הרבה רעב להצליח, ויחד התחלנו לחפש לו סגנון חדש", מספר היום כהן. "השתמשנו בשפה בה אנחנו מדברים מדי יום, מבלי להתייפייף, בדיבור שנשים רגילות אליו, אבל כזה שלא פוגע בכבוד האישה".
למרות ההצהרה הזו של כהן, כשעוברים על מילות חלק משיריו של מור, מגלים מהר מאוד שלא מעט מהן לא תמיד פשוטות לעיכול. "מה אני אומר לאשה בשיר בעצם? אל תעשי עליי רוח. בחורות אוהבות להשתמש בחומריות, ואנחנו אומרים לאשה שאם אנחנו נפרדים, הכרת גבר עשיר, ואת באה לעשות עלי רוח, אז עלי זה לא יעבוד. את זה אגב לא אני המצאתי - זאת המציאות", מנסה להסביר זאת כהן.
וכך, עם כניסת עידן ה-metoo# , כשהלך הרוח במדינה ובכלל השתנה דרמטית, ובזמן שרוב הזמרים בתעשיית המוזיקה בכלל, ובפרט זו הים תיכונית, "נזהרים" במילות השירים - נראה שמור לא דופק חשבון לאף אחד ואחת, ולא מנסה למצוא חן בעיני איש. קחו לדוגמה את הלהיט שלו, "טיפוס של חורף" (יותר מ-12 מיליון צפיות ביוטיוב) שכולל שורה כמו: "נכנס עכשיו באין כניסה, אוכל סרטים בבאסה שמישהו כבר אותך עשה". אכן, לא פשוט.
השיר הזה, שיצא בסוף 2018, הפך מהר מאוד לשיחת היום אצל אמני התעשייה, ולא מעט מהם הרימו גבה. שדרני רדיו ומנחי טלוויזיה התעלמו ממנו, ולא מעט אנשים היו בטוחים שמדובר בפרודיה. "כששמעתי את 'טיפוס של חורף', הייתי בטוח שמדובר בבדיחה, בין היתר בגלל מילות בשיר", מספר מבקר המוסיקה שחר אמאנו. "זמן קצר לאחר מכן הוא הוציא את 'תסביכים', וכאן כבר הבנתי שיש במושיקו משהו אחר. יש בו שפה אחרת ו'דיבור ישיר' שבישראל לא שרים. משהו ששייך יותר למוזיקה השחורה".
מהר מאוד הפך "תסביכים" (שצבר גם הוא למעלה מ-12 מיליון צפיות ביוטיוב) לשיר שהוביל את מור אל מרכז הבמה עם מאות אלפי מעריצים, והיום, כך נראה, כולם צורכים את המוזיקה שלו, השטח כבר נכבש, וגם "התעשייה" כבר לא יכולה להתעלם מהבחור הצעיר מעפולה.
למרות זאת, אסי הג'וקר, בניגוד לאמאנו, בטוח שאם מור לא ישנה את סגנונו, הוא יהפוך מהר מאוד לתופעה חולפת: "אני באופן אישי פחות מתחבר לסגנון הטקסטים הזה, אבל אי אפשר להתעלם מההערצה אליו, וזה קורה כי הוא בא מלמטה, מהשטח, אסף קהל רב, ועכשיו הוא מתחיל לקצור את מה שזרע במשך שנים. אני ממש שמח לראות שהוא מצליח".
כדי להכניס את אלו מכם שלא מבינים את ההיסטריה סביב מור לפרופורציות, זה בדיוק המקום לציין שמאחורי הבחור הצנום בן ה-29 עומדים כמה מהאנשים החזקים במוזיקה הישראלית שעוטפים אותו 24 שעות ביממה: אורלי קליש (כספית אומנים) היא מנהלת העל; אלירן סאסי, שמלווה את מור עוד לפני הפריצה הוא מנהלו האישי; ליאור נרקיס משמש כאמרגנו; ויוסי גנגינה אמון גם הוא על הניהול של מור. בנוסף, נרקיס עצמו חתם על הסכם ניהול משותף עם כספית, ומנהל את מור יחד עם גנגינה.
אגב, אם זה לא מספיק, מור מעסיק באופן שוטף גם את אשת יחסי הציבור גלית קאשי, מי שנחשבת לאחת הנשים החזקות בתעשייה. "אנחנו שמחים מאוד בהצלחתו של מושיקו שלנו, הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו, וזה כיף גדול שהוא צועד במקומות הראשונים", מספר ל-mako ליאור נרקיס. "זה ברור לכולם שמושיקו הוא תופעה עכשווית שרוקמת עור וגידים לעוד הרבה שנים טובות ומוצלחות, ואנחנו פשוט גאים בו".
לא מתלהב מקיסריה
בראיון טלפוני מיוחד שניהלתי השבוע עם מור (גילוי נאות: אסי הג'וקר הכיר לי אותו כבר לפני מספר שנים, ומהר מאוד הבנתי שמדובר בהצלחה שמחכה להתפוצץ), הוא נשמע צנוע כהרגלו, אבל חד מתמיד, ועומד מאחורי כל מילה שיוצאת לו מהפה, וגם מאחורי המילים שעשרות אלפים שרים בגללו.
מושיקו, אתה יכול להסביר לי איך הפכת להיות אחד הזמרים הכי חזקים היום בארץ?
"אני לא יותר חזק מאף אחד. כל אחד עם הסגנון והקהל שלו. מה שמעניין אותי זה שאוהבים אותי וצורכים את השירים שלי".
וכך, למרות ההצלחה המדהימה והטירוף סביבו, נראה שמור לא זוכה למספיק להכרה - אם בגלגלצ, במופסי החדשות או בתכניתו של גיא פינס. הפרגונים והחיבוק האדיר מגיעים מהמעריצים בשטח ובעיקר מחיילי צה"ל שכמעט מדי יום מבקשים את שיריו בכל תחנת רדיו אזורית אפשרית.
"כל תחנות הרדיו בעיני הן אותו הדבר", אומר מור. "לכולן אני רוחש כבוד ובכולן, כשאני מושמע, אני מתרגש ומודה להן על כך שהן משמיעות אותי. אני מאמין שבסוף גם את ועדת הפלייליסט אני אעבור. הכל עניין של זמן. לא כולם אוהבים ומפרגנים לי - יש ויש. מי כמוך יודע כמה התעשייה שלנו מלאה באגו. אני, אישית, אוהב בעיקר אנשים צנועים", הוא כאילו רומז ולא מציין שמות.
במשך כל שיחתנו מור לא מסתיר לרגע את הערכתו האדירה לליאור נרקיס, מי שכאמור מלווה אותו מקצועית ואישית: "ליאור אהוד בתעשייה, מפעיל קשרים בשבילי, ודואג לי להיות אורח במופעים גדולים. גם כלכלית הוא משקיע בי לא מעט ואני מעריך את זה מאוד".
לקראת סיום, אני רוצה לדבר איתך על שורה כמו "הוא קצת הרים לך את האף עם איזה רולקס מזוייף". לי זה נשמע קצת כמו זלזול בנשים, לא?
"נשים אוהבות את זה. אני עושה אמנות, ולפתוח על אישה בשיר זאת אומנות. יש לי הרבה כבוד לנשים"
ולא מעירים לך הערות בהופעות?
"מעירים? אני יצרתי סגנון משלי - ועובדה שפונים לאופיר כהן זמרים מוכרים מאוד ומבקשים ממנו שיעשה להם מושיקו מור".
אני עוקב אחריך כבר תקופה ורואה שהופעת כבר בלא מעט מקומות גדולים. מה עכשיו? חולם על קיסריה?
"כשזה יבוא זה יבוא. אני לא מתלהב מקיסריה. אמרתי לך שאני מתעסק בלעשות מוזיקה ולתת למעריצים שלי את מה שהם מחכים לו. זה מה שהכי חשוב לי".