"נגררנו אחרי העדר הכי לא נכון, ועכשיו אנחנו תקועים", מספר זמר מפורסם מאוד בז'אנר המזרחי, לשאלתי - איך זה שכבר מעל שנה לא יצא להיט מזרחי אמיתי? בן אל תבורי וסטטיק הם לא שייכים לז׳אנר המזרחי, "מסיבה בחיפה" כנראה לא היה מצליח בלי החיזוק של האולטראס. כל אלה גררו אחריהם עדר שלם, מאייל גולן, דרך ליאור נרקיס, דודו אהרון עד שרית חדד והרשימה עוד ארוכה. "הפופ העכשווי ושדרני הרדיו, ללא קשר לגלגלצ, מבחינתם הפופ הוא הדבר ב-ה' הידיעה".
כשאני מקשיב לאלבום שלך אני שומע רק נגיעות של רבע נפח. למה לא להבליט? כל הלהיטים הקצביים שלך הם על טהרת המזרחית.
"האמת שאני לא יודע מה לענות לך, אולי טעיתי, או אולי המוזיקה המזרחית בדרך אל הלא נודע".
לא נודע?
"כן, לקראת סוף שנות ה-90 היה תפר שהמוזיקה המזרחית נעלמה. זה קרה בגלל חומרים לא טובים. עכשיו זה מרגיש לי ככה".
אם מסתכלים אחורה לימי צלילי הכרם והעוד, גם אז הזמר המזרחי תמיד חיפש להמציא את עצמו כדי להתבלט בשטח. מ"חנה'לה התבלבלה", שהוא על טהרת המוסיקה החסידית, ובהמשך ארי סאן ויהודה קיסר שהכניסו גיטרה חשמלית, עד לשנות ה-90 כשאתניקס הכניסו את הפופ למזרחית. "מתחילת שנת 2016 המוזיקה המזרחית נכנסה למצב של קומה", מספר אחד המפיקים הגדולים בארץ.
לא נראה שהלכת רחוק מידי?
"ממש לא, אין להיט בשוק. כולם מוציאים אותו הדבר, אייל גולן מוציא שיר הזוי כמו "גודה בובה". הדואט של ליאור נרקיס ודודו אהרון או הדואט של עומר אדם ואייל גולן. הכל נעלם ואין שום השמעות, כולם מחפשים גימיקים כדי להגדיל הכנסות".
מותר להם לנסות, בכל זאת מדובר באייל גולן, עומר אדם.
"ההיפך, בגלל שזה הם הרדיו מצפה שיחדשו ולא להגרר אחרי העדר".
את מה שאומר המפיק הבכיר אומר בגלוי אחד מעמודי התווך בעולם המזרחי, אבי סנוואני. "האמת שכולם רוצים לקלוע והם בורחים מהטקסטים הטובים. איך אומרים? ברומא תהיה רומאי".
מי אשם בנסיגה של המוסיקה המזרחית?
"אני לא מאשים את אלה שמנסים, היום הזמרים הגדולים של הדור הזה הולכים לשם, בגלל האופנה והכסף, הכל ביחד. כולם התחילו לרדוף אחרי ההצלחה של בן אל וסטטיק".
סינוואני צודק בהחלט, יש כאלה שעכשיו ירימו גבה ויגידו שהאמנים המזרחיים מקבלים הון תועפות על ארועים, עובדים כל יום, ובמיוחד לאור הקופות של יום העצמאות. "המופעים של וועדי העובדים, ימי העצמאות, זו הצגה. זה שעה שאתה מופיע, אבל אז חוזר הביתה למחשב, נכנס למדיה ואתה לא שם. השיר החדש שהוצאת והשקעת עליו הון עתק לא מצדיק את עצמו, אתה ישר מאשים את היחצ"ן, מפטר אותו, מביא חדש וגם שם, זה לא עובד. השירים לא מצליחים", מספר זמר מפורסם מאוד בז'אנר.
אז למה אתה לא מוציא שיר מזרחי?
"לא יעבוד".
אז מה אתה אומר?
"שאני בבעיה. אנחנו הזמרים המזרחיים בבעיה, ואני לא יודע אם זו בעיה שתחלוף, או פשוט הזמר המזרחי נמאס על הקהל. אולי עידן חדש קם, עולם הילדים והנוער, בן אל, סטטיק, קטריקס וביטון ועוד כל מיני שמות של ילדים".
"הוצאתי שיר בשם 'ילד' על קשר בין אבא לבן, טקסט ראוי, מנגינה מזרחית אסלית והוא לא קיבל את הכבוד ברדיו, אז מה זה אומר שזה פסה? לא! זה שיר של לנצח ויתנגן עוד 20 שנה אבל שירי המודה הם עניין של זמן", מספר סנוואני.
אבנר גדסי, שהשבוע נבחר להופיע בטקס הדלקת המשואות, לא כל כך מיהר להתראיין ואף נזהר בדבריו. "אין לי דעה בעניין הזה, בגיל שלי לא שומעים שירים חדשים. אני לא שומע רדיו ובהופעות שלי אני שר לרוב את השירים שלי, אני רק שומע מהילדים שלי שאייל גולן הוא הנאמבר וואן היום".
ואין פלא שגדסי לא מכיר את השירים, בשיחה עם עוד אמנים מפורסמים שוחחתי עם אחד הזמרים המפורסמים בישראל שאמר משפט שמסביר את המצב: "אני כל היום בשטח בפגישות בשיחות עם מעריצים. לפני שבוע ישב אצלי מעריץ במשרד, שהגיע להצטלם איתי, והוא אמר לי שהוא מת על השירים שלי וקנה את האלבום החדש. שאלתי אותו איזה שיר הכי אהבת, והוא ענה את שם הלהיט שלי שיצא לפני שני אלבומים. אז הבנתי את הבעיה של המוסיקה המזרחית".
"אפילו את הסגנון של רותם כהן הזיזו ועכשיו הוא תקוע, תבין במוסיקה אין חוקים", ממשיך אבי סנוואני.
אתה חושב שהמוסיקה המזרחית מספידה את עצמה?
"לא, הם פחות מדגישים את הגיטרה".
תן לי שיר מזרחי שיצא בשנה האחרונה?
"אין לי בשלוף".
אתה מגונן על הדור החדש או שלא נעים לך?
"יכול להיות שזה נכון מה שאתה אומר, אבל תבין שהרדיו חזק ועכשיו הוא מנגן את כל הפופ והראפ, והזמרים יורים לשם ללא הפסקה ואין בזה דבר רע. או אולי כי אין להם ברירה".