לפתוח עסק זה לא דבר פשוט, טעות אחת עשויה להיות שווה הרבה מאוד כסף. בעסק שפתחתם מעורבים גם לא מעט רגשות, ולפעמים חשוב לדעת לשים אותם בצד. אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה עם 10 צעדים שחשוב שתקפידו עליהם כדי להצליח
לעוד כתבות בנושא:
פתחתם עסק? הגיע הזמן להגיע ללקוחות: "שיווק דורש מידע מדויק, ממוקד ועדכני"
החנות הקטנה שעקצה ספקים בעשרות אלפים: כך תגנו על הכסף שלכם
אלפי עסקים נסגרים מדי שנה: זה העסק שהכי מסוכן לפתוח בישראל
נעים מאוד, אתם בנק! מקבלים תשלום בשוטף? החוב עליכם
פתיחת עסק קטן זו לא משימה פשוטה בכלל. במציאות בה עשרות אלפי עסקים נסגרים מדי שנה, חשוב לדעת מהם הצעדים הבטוחים אל עבר ההצלחה, ומאילו טעויות קריטיות חשוב להימנע. "להתחיל עסק חדש זה דבר מרגש ומשמח, אחת ההחלטות הכי חשובות בחיים, החלטה שמעורבות בה המון רגשות ותקוות לעתיד לצד סיכונים", מסביר אבי זיתן (54), מומחה לשיווק ואסטרטגיה ומדגיש, "על מנת למזער את הסיכונים ולהתחיל ברגל ימין חשוב להתכונן ולדעת כיצד לפעול נכון בהיבטים השיווקיים". לכן, החלטנו לרכז עבורכם את עשרת הטיפים החשובים על מנת שגם אתם תוכלו להקים עסק מצליח.
הגדירו במדויק מי אתם
לפני שאתם מסתערים על פתיחת העסק, הפרסום והלקוחות, תעצרו רגע כדי לעשות חושבים עם עצמכם ולתכנן אסטרטגיה. "זקקו את המסר אודות העסק שלכם לכדי משפט אחד קצר וקולע. משפט שמגדיר בדיוק במה אתם מומחים ומה היתרון שלכם על פני עסקים מתחרים", ממליץ זיתן ומפרט, "מסר מדויק שיבדל אתכם מהתחרות, מסר שיחדור מבעד לעומס והרעש התקשורתי ויעזור לצרכן לעשות את הבחירה הנכונה ולפנות אליכם".
מה הסיפור של העסק שלכם?
תחשבו על זה רגע - העסקים הטובים ביותר, בין אם אנחנו מדברים על מסעדות, חנויות בגדים או אפילו בתי מלון, הם עסקים שיש להם סיפור טוב שמלווה אותם. "מאז ומתמיד בני האדם מתחברים יותר לסיפור, כזה שמעורר רגשות ועניין. עסק שיודע לספר את הסיפור שלו, לספר איך ולמה הוא אוהב את מה שהוא עושה, יכול להצליח לגעת בלקוחות ולייצר אצלם קשר רגשי, קשר שיוביל לרכישה ונאמנות", מסביר זיתן ומחדד, "חשוב לזכור שהסיפור לא נועד לפאר ולקשט את העסק אלא מטרתו לייצר אצל הלקוחות מודעות ולהזכיר להם שיש לעסק את היכולת המקצועית שהם מחפשים".
למדו היטב את השוק
כנראה שהטיפ הזה נלמד בשיעורים הראשונים לכל תואר במנהל עסקים – על מנת לפתוח עסק מצליח, צריך לדעת לאיזו זירה אתם נכנסים: "למדו היטב את השוק והקטגוריה בה אתם פועלים, ובעיקר מול מי אתם מתמודדים. עקבו אחר המתחרים שלכם, נתחו באופן שוטף את הפעילות השיווקית שלהם, מה עובד ומה לא עובד ותפעלו לייצר מענה חכם לפעולות שהם מבצעים".
הכירו לעומק את קהל היעד
כחלק מהתכנון המקדים שנדרש להקמת העסק, פנו זמן כדי להכין שיעורי בית ולהבין למי אתם מתכננים למכור. "עוד לפני שאתם יוצאים לדרך הגדירו את קהל היעד שלכם, בחנו את הצרכים שלו ואת הצרכים שעליהם הוא לא מקבל מענה. התובנות והצרכים יהיו הבסיס למוצר והשירות ובעיקר למסרים שתעבירו", ממליץ זיתן ומדגיש, "כדי לבלוט עליכם לתת מענה מדויק וערך שחשובים לקהל היעד ואותו הוא לא מקבל באופן מספק מהמתחרים שלכם".
צרו נוכחות לאורך כל מסע הלקוח
חשוב להבין שהקשר שלכם עם הלקוח לא מתחיל ונגמר בשנייה בה מתבצעת המכירה בקופה. "מסע הלקוח מתרחש לאורך הנקודות בהן הוא פוגש את העסק שלכם: החל מרגע החשיפה הראשונה לעסק, במדיה, באתר או בחלון הראווה, נמשך בשלב הרכישה, ממשיך בחוויית השימוש והצריכה וכולל גם את השירות והקשר לאחר רכישה", מסביר זיתן, "מסע לקוח איכותי מוביל לנאמנות ורכישה חוזרת, ועל מנת שהוא יהיה כזה יש להסתכל מנקודת מבטו של הלקוח על הדרך אותה הוא עובר, לשפר את נקודות המגע ולייצר חוויה מרגשת".
דאגו לשמר את הלקוחות שלכם
אחד מהטיפים שיכולים לחולל פלאים בכל עסק, הוא לטפח את הקשרים עם הלקוחות הקיימים ולגרום להם לחזור שוב ושוב. "קשה וגם יקר יותר לגייס לקוח חדש מאשר לשמר לקוח קיים. ומעבר לכך, לקוח קיים ומרוצה יעזור לכם בהפצת הבשורה ללקוחות פוטנציאלים נוספים", מדגיש זיתן ומרחיב, "שימור לקוחות הינה פעולה שצריך לבצע כל הזמן, למול כל לקוח ומהרגע שהוא הפך לכזה, ולא לחכות עד לרגע שהוא מודיע לנו שהוא עוזב".
הפתיעו את הלקוחות שלכם
אל תיכנעו לשגרה ותהפכו את חווית הקנייה אצלכם למשעממת. "אתם לא רוצים לקוחות מרוצים, אתם רוצים לקוחות יותר מאשר מרוצים ולכן רק לענות על הציפיות שלהם זה חשוב אבל לא מספיק", מדגיש זיתן ומפרט: "אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת ולייצר נאמנות מצד הלקוחות היא באמצעות הפתעה לטובה, המייצרת חוויית לקוח מעבר לציפיות שלהם. הפתעה בשירות, הפתעה בפינוק או אפילו במסר אישי. לקוח מופתע לטובה יספר על החוויה שלו לאחרים, יהיה סלחן יותר לגבי טעויות, יהיה צרכן רווחי יותר והכי חשוב יהיה לקוח נאמן יותר".
היעזרו בדאטה לייצר פעילות חכמה יותר
עולם העסקים השתכלל, וכך גם הצורך של כל בעל עסק במעקב אחר נתונים הקשורים לעסק שלו: "דאטה הפכה למילת המפתח בעולם השיווק המודרני, והיתרון שבדאטה שהיא נגישה לכל עסק, קטן כגדול. אספו מידע אודות הרגלי הרכישה, מוצרים ושירותים שהצרכנים מעדיפים, מתי ואיך הם רוכשים, מה הם אוהבים, מה הם רוכשים עם מה ועוד. ניתוח המידע שייאסף יאפשר לכם להראות להם שאתם מכירים אותם, להציע פתרונות מדויקים כדוגמת הטבות ומבצעים ייעודיים, הרחבת המגוון למוצרים דומים לאלו שהצרכנים אוהבים ועוד".התחשבו בסביבה
חשוב לזכור שאתם מקימים עסק שלא מתקיים בבועה המנותקת מהעולם. "האחריות הסביבתית והחברתית הפכו לערכים חשובים ומהותיים בקרב הצרכנים, בעיקר הדורות הצעירים שמהווים את כוח הקנייה הגדול בשוק. לקוחות אלו מצפים ללקיחת אחריות מצד מותגים ועסקים והם מצפים לפעילות אמיתית, כאן ועכשיו", מתאר זיתן.
הוא ממליץ על מגוון דרכים יצירתיות בהן גם העסק שלכם יוכל להתחבר לכך: "בצעו פעילויות ירוקות כדוגמת הפחתה בפלסטיק ומזהמים וכד', ולצד זאת בצעו פעילויות חברתיות בסביבתכם הקרובה ובקהילה העוטפת, כדוגמת שיתופי פעולה עם עמותות מקומיות ולקיחת חסויות על פעילויות מקומיות. והכי חשוב, תדאגו שהצרכנים והסביבה שלכם יהיו מודעים לפעילות כי אם עשיתם ואף אחד לא יודע הרי זה כאילו לא עשיתם בכלל".
היו גמישים
וכמובן, אחרי עידן הקורונה, כל בעל עסק מבין שנדרשת ממנו מידה של גמישות. "אם יש דבר אחד חשוב שלמדנו מהקורונה זה שהכל יכול להשתנות מהרגע להרגע. אבל למרות כל השינויים והתהפוכות, עסקים רבים הצליחו להתאים את עצמם למצב החדש ולצאת מחוזקים", מתאר זיתן ומדגיש, "לכן צריך לשמור על פתיחות, להסתכל כל הזמן קדימה, לקרוא את הטרנדים הצרכניים והשינויים שמתרחשים בשוק ולהתכונן לכל מיני תרחישים. המוכנות התמידית הזו תאפשר לכם לתת מענה גם לשינויים קטנים, שינויים שיכולים לעשות הבדל גדול".