חברת גיאו-מובילטי, יבואנית רכבי Geely, השיקה בישראל את המסחרית החשמליות Super Van מתוצרת המותג פאריזון (Farizon), וקיימה השבוע לכבוד ההשקה פאנל מומחי רכב. המשתתפים דנו בכניסת הרכבים החשמליים לישראל ובמדיניות משרד האוצר בנושא. לדבריהם, התחום הפך לאמין ויציב בשנים האחרונות והוא צפוי להמשיך ולצמוח - מה שמחייב מענה רגולטורי מתאים שיאיץ את הסדרת התחום ויגדיל את הכנסות המדינה.

במסגרת הדיון, אוזכר דו"ח מבקר המדינה שקבע כי רכבי דיזל מסחריים אחראים לכ-60% מזיהום האוויר התחבורתי, כשעלותם למשק נאמדת ביותר מ-7 מיליארד ש"ח בשנה. "המדינה יצרה כשל – ככל שיש יותר רכבים חשמליים, כך היא מפסידה יותר הכנסות", אמר בפאנל איתן פרנס, יו"ר איגוד חברות אנרגיה ירוקה, "רשות המיסים פשוט מכורה לבלו. אבל עם כל הרצון הטוב, אי אפשר להמשיך לזהם רק בגלל ההתמכרות להכנסות מבלו".

בפתח הפאנל, הציג נועם קום, מ"מ יו"ר ארגון מנהלי תחבורה, נתונים עדכניים לגבי שוק הרכב המסחרי, ואמר כי בישראל רכב מסחרי מסוג N1 (עד 3.5 טון) מהווה רק כ־4% מהשוק (כ-9,500 מסירות בשנה), בעוד באירופה פלח זה עומד על 84%. לעומת זאת, בישראל רכבי N2 מהווים כ־50% מהשוק המסחרי – מול 4% בלבד באירופה. מנכ״ל Geely ישראל, רונן יבלון, אמר על כך כי סגמנט המסחריות החשמליות "הופך להיות מרכזי בעולם". לדבריו, "המוצר שאנו מביאים, שעבדנו במשך שנה וחצי על התאמתו לצורכי השוק הישראלי - שונה בתכלית מכל מה שהיה בארץ עד כה. יש לי היום את אותה הרגשה שהייתה לי כשהבאנו את ג'ילי לישראל. כפי שאז הצלחנו לשבור כמה וכמה מחסומים תודעתיים של הצרכנים, לגבי הטווח, לגבי האמינות, לגבי החיסכון וגם לגבי הנוחות - כך אני משוכנע שבאמצעות פאריזון נצליח לפרוץ מחסומים תודעתיים גם בשוק המסחריות".

חן הרצוג, שותף והכלכלן הראשי של BDO, דיבר על הכדאיות הכלכלית הטמונה במעבר לכלי רכב מסחריים. "עלות הרכישה של כלי רכב חשמליים, לרבות מסחריים, כבר דומה מאוד לאלו של רכבי בנזין מזהמים, אולם העלות השוטפת – אנרגיה ותחזוקה – נמוכה משמעותית, וזה מצב של win-win", הוא אמר. "גם הצרכן מרוויח, וגם המשק והסביבה". הרצוג הדגיש כי היתרון הטכנולוגי של הרכב החשמלי מבטיח את המשך הצמיחה של הענף: "כשיש לך מוצר עם עדיפות ברורה וערך עודף לצרכן, הוא ינצח גם מול מדיניות מיסוי לא אידיאלית. כאן טמונה המהפכה האמיתית. בסופו של דבר – גם הצרכן וגם המדינה מרוויחים".

שי הרשקוביץ, לשעבר מנכ"ל ליסקאר ומומחה למימון, התייחס ליתרונות הכלכליים של רכב מסחרי חשמלי עבור חברות ליסינג וציי רכב. לדבריו, "קיימת כיום הזדמנות כלכלית שמהווה שובר שוויון... לרכב החשמלי המסחרי יש כיום פחת מוגדל של 25% בשנה, בניגוד לכ-20% לרכבי בנזין ודיזל. זאת אומרת, במקום להפחית את הרכב על פני 5 שנים, ניתן להפחית אותו על פני 4 שנים. זה פחת מואץ, זו הזדמנות של ממש, וחובה לנצל אותה".

דיבר שרגא כץ, מנכ"ל EV edge, חברת הטעינה החשמלית הגדולה בישראל, אמר בפאנל כי חלה התקדמות מצד הרגולטור בכל הנוגע להקמה ותפעול של עמדות טעינה. לדבריו, "המדינה מבינה שצריך להסדיר את התחום, אבל לא להתערב יותר מדי – וזו דווקא בשורה טובה. היא מסירה חסמים רגולטוריים ומשאירה את השוק חופשי לפעול".

Geely נחשב למותר הנמכר ביותר בסין בשנת 2024, עם למעלה מ-94 אלף מסירות. גיאו מוביליטי תייבא לישראל ה-Super Van בשתי תצורות מרכזיות – N1, לנהגים עם רישיון B, ו-N2, המציעה הטבות מס משמעותיות כגון החזרי מע"מ מלאים, פחת מואץ ואפס שווי שימוש.