מניית אל על מושכת עניין רב היום (שני) במסחר בבורסה בתל אביב, אותו פתחה בירידות של יותר מ-5% - שהתמתנו בהמשך ל-3%-4%. הירידות נרשמות על רקע הודעת מנכ"לית החברה דינה בן טל גננסיה על פרישה מתפקידה, כשלוש וחצי שנים לאחר מינוייה. 

ערכה של מניית אל על זינק בכ-55% מתחילת השנה הנוכחית ולא פחות מ-168% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, מתחילת חודש יולי השנה המניה איבדה כבר יותר מ-7%. יתכן בהחלט כי השווקים ממייחסים למצב של אל על קצת יותר מפרישה של מנכ"לית, מוצלחת ככל שתהיה. החברה נהנית בשנה וחצי האחרונות מרווחי שיא, על רקע המצב הביטחוני והפסקת הטיסות של החברות הזרות.

את 2024 סיימה אל על בנתון שיא בשורת הרווח הנקי: 545 מיליון דולר, פי כ-4.7 מהשנה הקודמת. ברבעון הרביעי של השנה החולפת אל על הרוויחה כ-130 מיליון דולר לעומת 39 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2023. ברבעון הראשון של 2025 רשמה החברה רווח של  96 מיליון דולר – עלייה של 19% בהשוואה לרבעון המקביל ב- 2024.

דינה בן טל מנכלית אל על  (צילום: שלומי יוסף)
דינה בן טל גננסיה. הובילה את החברה לרווחי שיא|צילום: שלומי יוסף

כל הרווחים העודפים באל על נרשמו ישירות עקב הפסקת טיסות חוזרת ונשנית של חברות התעופה הזרות, עקב ירי טילים בליסטיים על ישראל מתימן ואיראן. אל על רשמה ב-2024 שיא תפוסה של כל הזמנים במטוסיה - 96%, לעומת כ-83% בלבד ב-2023. 

אורי תובל, מנכ"ל תובל בית השקעות. סביר כי "אל על נוחתת היום למציאות חדשה". לדבריו, "עזיבתה של המנכ"לית, שהובילה את החברה לשנתיים של שיאים תפעוליים אחרי משבר הקורונה, מייצרת תגובה חדה בשוק. אבל תגובה זו רק ממחישה את מה שאני טוען כבר זמן רב: מניית אל על מתומחרת יתר על המידה".

למה בעצם? בן טל גננסיה הובילה אותה לרווחי שיא. 

"אין ספק שהמנכ"לית הובילה מהלך מרשים והצילה את החברה מהתמוטטות, אבל ההגנות יוצאות הדופן מהן נהנתה אל על בתקופת הקורונה כבר לא רלוונטיות. אם כבר, הכיוון הוא הפוך: ככל שהמצב הביטחוני מתייצב ועם סיום המערכה בעזה, לא יישארו מגבלות של ממש בפני המתחרים הבין-לאומיים, שיחזרו לפעול בישראל באופן מלא".

אתה טוען שאל על ניצלה חלון הזדמנויות - שנסגר עכשיו? 

"כן. אל על ניצלה היטב את המונופול הזמני שנוצר לה, אך כעת היא חוזרת לשוק תחרותי שבו לא בטוח שהיא תצליח לשמר את הרווחיות הנוכחית. זו לא שאלה של אדם אחד, מוכשר ככל שיהיה, אלא של שינוי במבנה השוק. הירידה במניה חושפת אמת כלכלית עמוקה יותר: השוק מתחיל להבין שאל על תצטרך להתרגל למציאות חדשה, שבה היא  לא מחזיקה יותר בלעדיות. וכשאין בלעדיות, גם שווי המניה צריך להתעדכן בהתאם".

"הצרכן רק ירוויח מהמצב"

"בימים אלה אנחנו רואים את חזרתן של חברות תעופה זרות בהדרגה לפעילות בישראל", אומרת תמר גרזון, מנכ"לית חברת התיירות גוליבר. "הצרכן הישראלי רק ירוויח מהמצב, מאחר ששוק התעופה צפוי לחזור להיות מגוון ותחרותי יותר. בשוק מגוון כזה אל על תאבד את הבולטות שלה ביעדים בהם הייתה בלעדית עד כה, ותחזור להתמודד עם תחרות ישירה מצד חברות זרות, הן סדירות והן לואו-קוסט. אני צופה לאל על תחרות מחודשת בקווים פרנקפורט, ג'נבה, מינכן, ורשה, ברלין, ליסבון, אמסטרדם ומוסקבה".

לדברי גרזון, חזרת החברות הזרות לשוק היא בשורה משמעותית בכמה מובנים. "החברות הסדירות תורמות ליציבות השוק ומחזירות את אמון הנוסעים והצרכנים בענף התיירות", היא מסבירה. בנוסף לכך, ממשיכה גרזון, "חברות הלואו-קוסט שיחזרו יגבירו את התחרות ויאפשרו היצע של מושבים במחירי לואו קוסט אטרקטיביים לאחר תקופה ארוכה, של מיעוט חלופות". לצד אלו היא מציינת את ההרחבה של מגוון היעדים הישירים. "ככל שיחזרו יותר חברות זרות, ההיצע יתרחב והישראלים יוכלו לטוס ליותר יעדים בטיסות ישירות מבלי להסתמך רק על אל על או על טיסות עם קונקשן".

האם אל על הולכת לקבל מכה לפנים? 

"חשוב לזכור שמאז ה-7 באוקטובר אנחנו רואים העדפה בולטת של הישראלים לטוס עם חברות ישראליות, בעיקר מתוך תחושת ביטחון ושייכות – גם אם לעיתים מדובר בעלויות גבוהות יותר. כך שנוצר מצב שבו מצד אחד אל על תאבד חלק מהבלעדיות ומהיתרון היחסי שנוצר לה בעקבות המלחמה, אבל מצד שני עדיין מתקיימת נאמנות צרכנית גבוהה לחברות הישראליות".