ההתנהלות של הנהלת ישרוטל עוררה ביקורת רבה – שיפור התנאים של המנכ"ל עם היציאה מהסגר, והשיא כמובן עם פרסום דוחות החברה – הגבוהים ביותר בהיסטוריה וחלוקת הדיבידנד השמן שהגיע לאחר מכן – וכמובן ההחלטה לבטל אותו ברגע שראתה ההנהלה את גובה הלהבות. הביקורת הגדולה הגיעה מכיוון שהחברה קיבלה בשיא המשבר מענק של יותר מ-35 מיליון שקל מהמדינה. הרווחים בשמיים, והמחירים? גם. אלא שלא כל החברות זכו למענק שמן כמו ישרוטל, ומי שמרים את הראש עכשיו הם אנשי ענף התרבות הפרטית. "את מה שקיבלה ישרוטל – כל השחקנים הגדולים בענף שלנו לא קיבלו ביחד", אומר אבי אדרי מנכ"ל סינמה סיטי בריאיון ל-Business.

"מה שנתנו לרשתות בתי המלון הגדולות זה בדיחה", תוקף אדרי. "שלא יחלקו דיבידנד. אם היו נותנים לכולנו את מה שקיבלה חברה אחת היינו מנשקים את הרצפה. "אנחנו קיבלנו 2.8 מיליון, יס פלאנט קיבלו סכום דומה וגם אם נגיד שהשחקנים הקטנים יותר קיבלו סכום דומה – הם קיבלו 36 מיליון שקל במזומן.

סינמה סיטי החדש בחדרה (צילום: דוד חיון)
"סגרו אותנו ל-15 חודשים". אדרי|צילום: דוד חיון

אדרי מציין שתעשיית בתי קולנוע גלגלה סכומים של יותר ממיליארד דולר בזמנים טובים ומה שקיבלו מהמדינה בזמן הסגר המתמשך זה טיפה בים. לדבריו של מנכ"ל סינמה סיטי, הם לא מבקשים פיצוי – אלא פשוט סכום שיעזור להם להעמיד את התעשייה על הרגליים. "פגשנו את שר התרבות ופגשנו את כולם", הוא מסביר. "כולם מפנים למשרד האוצר, שם הם אומרים שיש הרבה גופים שצריכים לקבל את הכסף. בשביל לתת משהו צריך לתת משהו רוחבי כדי שזה יהיה שיוויוני - אין כל כך הרבה עסקים שהיו סגורים כל כך הרבה זמן כמונו. תעברו על כל העסקים - תעשו החרגה. פקידי האוצר אומרים בעצמם שהם לא מאמינים איך החזקנו מעמד – אבל אז הם אומרים 'אין כסף כרגע, זו בעיה. החזקתם מעמד עד עכשיו? לא תקבלו".

אדרי מתקשה שלא להסתכל על הדשא של השכן. "בשורה התחתונה – אנחנו נדפקנו", הוא אומר. "הרגתם לנו את העסק. אין הצגות ילדים, אין מופעים ואין אירועים עסקיים. בתי הקולנוע התחילו יפה אבל צללו בתחזית. כולם היו סגורים בפועל 55 יום – אנחנו 15 חודשים. באוצר נתלים על סעיף של משרד המשפטים שלא מאפשר לתת כסף לענף ספציפי. 80 אחוז ממי שקיבל פיצוי - לא מגיע לו. גם המסעדות כבר יצאו מהמשבר".

"כנראה לא צעקנו מספיק"

הטענה המרכזית של אדרי היא שענף התרבות הפרטי נפל בין הכיסאות. "פניתי לשר התרבות חילי טרופר – הוא מאוד רוצה לעזור אבל הוא לא יכול", אומר אדרי. "בכל המשרדים אומרים – אין סעיף תקציבי שאנחנו יכולים לעזור לך בו".

"אנחנו כנראה לא היינו מספיק אלימים – לא צעקנו מספיק", אמר אדרי. "מלמעלה ועד למטה היינו: כולם אמרו לנו אתם צודקים. לממשלה הקודמת לא היה תקציב, אז לא היה איך לחלק עכשיו היו בחירות ושם נזרקנו. רשתות השיווק קיבלו 7000 שקל על כל עובד - 17 מיליון – על החזרת עובדים למלונות. אנחנו לא החזרנו אף עובד כי היינו סגורים".

אדרי דורש ממשרדי הממשלה לעשות בדיקה סקטוריאלית ועל פיה לתת מענקים. "יכול להיות שבאוצר עצלנים", הוא תוקף. "אין להם כוח לבדוק כל תחום. אמרו לי 'מה, נעבור עכשיו על כולם?', אמרתי כן. אין לנו דרך לשקר – הצגנו את כל הדוחות. קחו שתי חברות כלכליות שיעשו סקירה ותביאו כסף למי שצריך. מי שיגיש וישקר אפשר להטיל עליו סנקציות".

הסינמה סיטי בב
הסינמה סיטי בב"ש|צילום: עידן אסלן

"באילת הייתה שנה מדהימה", ציין אדרי. "גם חלק מהמלונות הקטנים אולי נפגעו וגם ענף התעופה, מעבר לזה לא מכיר מישהו שבאמת נפגע. זו השנה הכי טובה לרוב הענפים. לאל על כולם עוזרים, לתיירות נתנו כסף, לספורט כשהיו צרות נתנו 70 מיליון שקל - את ענף התרבות הפרטית השאירו בצד. שמנו 120 מיליון שקל בנגב – מי עוד שם? בנינו מרכז מסחרי מדהים שהיה סגור שנה. בנינו מרכז בחדרה, בפריפריה, מישהו עשה משהו כזה?".

"אנחנו מעשית בסגר - כולם מפחדים לבוא", אומר אדרי ומנסה להרגיע את החששות. "שמנו בכניסה ערכות בדיקה מהירה. אם בטלוויזיה צועקים יש הרבה נדבקים, המקום הראשון שלא באים אליו זה בתי הקולנוע. הציבור מבצע הערכת סיכונים".

ענף התרבות מחולק למעשה לשניים, העסקים הנתמכים – כמו הבימה והקאמרי שמקבלים כסף ממשרד התרבות והענף הפרטי כמו בתי הקולנוע המסחריים שלא נתמכים. "הם קיבלו כסף ממשרד התרבות", אמר אדרי. "יש להם תקציב לתמיכה והם קיבלו כסף. להבימה הייתה שנה הכי רווחית אי פעם. גם הם לא משלמים על השכירות וגם לא מפסידים כסף – כל המוסדות התקציביים תוקצבו ב-240 מיליון שקל".

"לא רוצה פיצוי על ההפסדים", מדגיש אדרי ומבקש מהמדינה למצוא דרך לתגמל את העסקים כדי להשאיר את המשק בחיים. "הוצאתי מיליארד שקל, תנו לי את המינימום. השקענו 20 מיליון שקל בפתיחה של בתי הקולנוע, בלגייס ובלהכשיר עובדים חדשים. הייתי עושה מענק על החייאת עסק\פתיחת עסק. באולם הצטמצמו הצופים? תבקש מהחברות שיציגו את הירידה ותשלים להם רק את זה. המדינה אומרת שהיא רוצה להשאיר את המשק פתוח – תעזור לי להישאר. חברות עושות הפקה של הצגות – הם לא יודעים מה יהיה עוד חודש, אז הם מבטלים את ההצגה. ביטלתי את כל הצגות הילדים, כי לא הגיעו, היה צריך להוציא חלק מהסרטים, לא הוצאנו אותם כי אנחנו לא יודעים מה יהיה. תנו לנו גב, רוצים לשמור על סבא וסבתא? תן להם כרטיסים מתנה – שיבואו לבתי הקולנוע להפיג את הבדידות. תנו כסף לאזרחים שיבואו להוציא אותו שם".

"כולם גיבורים להגיד - הפופקורן יקר"

אדרי גם מתייחס לביקורת על מחירי הפופקורן. "כולם גיבורים להגיד שהפופקורן יקר", הוא אומר. "מזה אנחנו יוצרים את הסרטים הישראלים. כשיבוא משקיע וישקיע בסרט ישראלי אז אני אגיד הגענו לאנשהו – אבל אני לא רואה את זה קורה בינתיים. כולם יודעים להתלונן אף אחד לא בדק כמה זה עולה".

אדרי גם מציין כי הוא משלם 900 אלף שקל אגרות שילוט לעיריות. "למה אני צריך לשלם את זה?, הוא תוהה. "על שנה שהייתי סגור? תפתרו אותי מזה. חייבו אותי על שלט שנמצא על הבניין שכולם רואים, אבל היום אני משלם על שלט שמציין את מספר האולם, זה אבסורד".

האם סינמה סיטי והוט סינמה יתמזגו? (צילום: ערב טוב עם גיא פינס,  קשת 12  )
"כולם גיבורים להגיד הפופקורן יקר"|צילום: ערב טוב עם גיא פינס, קשת 12

"כל הרשת הפסידה סכום שנושק ל-100 מיליון שקל", מציין אדרי. "בסוף אנחנו מוכרים פופקורן, האם זה יכול להציל 100 מיליון שקל? לא. אני עכשיו הוצאתי את כל המחלקות המסחריות ואת מחלקת האירועים לחל"ת עד סוף ספטמבר. "אין עבודה, אין מי שישלם להם את המשכורת. אני לא מפטר אותם.

"השרים קשובים ורוצים לעזור", מציין אדרי. "אבל לא נראה לי שהם מבינים את עומק הבעיה. הכי קל להגיד קחו כסף ומי שידפק ידפק. המדד זה כמות הצעקות אנחנו לא יודעים לצעוק – לא שמעתי שמישהו צועק בעיתונים".

אנחנו גוף תרבות כשיש מלחמה מבקשים מאיתנו לארח את תושבי הדרום, החיילים מקבלים כרטיסי הנחה – כל זה עלינו", אומר אדרי. "ענף הקולנוע עושה כל כך הרבה למדינה. התיירות כן ובתי הקולנוע לא? מדינת ישראל ויתרה על ענף בתי הקולנוע".