אתם אוכלים מספיק ירקות ירוקים בחיי היום יום? הסטארט-אפ GreenOnyx הוקם בדיוק למטרה זו – לגרום לאנשים לאכול יותר בריא, ולקבל את כל הוויטמינים והמרכיבים החיוניים לשמירה על הבריאות שלהם בדרך נגישה, טעימה ואטרקטיבית. עם ירק ייחודי שהם איתרו בתאילנד, הם מקווים לשנות את הדרך בה נצרוך ירקות בעתיד.

 לד״ר ציפי שהם הייתה קריירה ענפה בתחום חקר הסרטן באקדמיה. אלא שאז היא החליטה שהיא רוצה לשנות כיוון. היא עברה לשוק הפרטי ווהקימה חברה ששמה לעצמה למטרה לשמור על הבריאות שלנו עוד לפני שמתפרצות מחלות קשות. ״אחרי שירות ב-8200 הבנתי שהפאשן שלי הוא עמוק בטכנולוגיה, אבל עוד יותר סקרנה אותי חידת החיים. הכל התחבר לי לכדי מחקר רפואי. מחקר שסיפק את הסקרנות המדעית שלי, האתגר האינטלקטואלי וגם עטף משמעות מאוד גדולה של לעשות למען האחר״, מספרת ד״ר שהם. מתוך תשוקה זו, היא החלה את דרכה באקדמיה כחוקרת סרטן.

היא טיפסה כמעט את כל המדרגות בקריירה בתחום. החל בלימודים בסטנפורד ועד עבודה בתל השומר. אבל אז, היא הבינה שמשהו חסר, ושהגיע הזמן לצאת לדרך חדשה. ״כשמבלים ימים וחודשים במחלקות אונקולוגיה מפתחים רצון מטורף לעשות למען החולים ולמען המשפחות. זה מסע מאוד קשה, ובאופן טבעי החוקרים פוגשים את המקרים הקשים ביותר״, היא מספרת, ״תמיד חיפשתי מה אפשר לעשות יותר ואיך אפשר להשפיע יותר״.

 מסע החיפושים שלה אחרי הפתרון למחלות הקשות, הוביל אותה לתחום התזונה. ״נחשפתי למחקרים פורצי דרך שכוננו את הקשר בין תזונה ומניעה של סרטן. לימים הסתבר שזה לא רק סרטן אלא גם מחלות לב, אלצהיימר, סכרת, לחץ דם גבוה, השמנת יתר, שבץ, ועד מחלות מדבקות״, היא מסבירה. ״הקשר באופן לא מפתיע נובע מהעובדה שהמזון הנכון מביא אתו אל הגוף את השחקנים שמערכות ההגנה שלנו צריכות, ואין בלעדיהם. אם לא נזין את עצמנו בתזונה נכונה לא נמקסם את פוטנציאל מערכות ההגנה ובאופן ישיר נפתח מוקדם יותר וקשה יותר מחלות קשות. הקורלציה בין אכילה נכונה למוות מוקדם הוכח מעבר לכל ספק״.

 אחרי כל המחקרים המורכבים שעשית בחייך המקצועיים, בסוף מגיעים למסקנה הכל כך קלה שצריך פשוט לאכול יותר ירקות ופירות?

 ״זה באמת נשמע כביכול מאוד פשוט – כל מה שצריך לעשות זה לאכול פירות וירקות בריאים מהרשימה המומלצת של ארגוני הבריאות. ברגעים שהבנתי את זה התרגשתי ממש: קודם כל עבור המשפחה שלי ואחר כך עבור החולים והציבור כולו. משם אני יוצאת לדרך לראות איך אני מיישמת, אבל אני נתקלת בחסמים מטורפים. כך למשך ארגוני הבריאות העולמיים כותבים בדוחות שלהם שעל אף שהמודעות עלתה לשמיים, הפרקטיקה כמעט לא זזה. מספר האנשים שמצליחים לממש את ההרגלי האכילה הנדרשים הוא למטה מעשרה אחוז בעולם כולו״.

GreenOnyx (צילום: GreenOnyx)
עבודות הפיתוח |צילום: GreenOnyx

 על רקע ההבנה הזו, נולד הסטארט אפ. ״היו לי כמה ימים ללא שינה. הייתי מאוד מטורדת כי מצד אחד יש פוטנציאל מדהים ומצד שני זה לא בהישג ידינו. כך נולד הרעיון של GreenOnyx. הכל חיזק את הבטחון האישי שלי לצאת מעולם האקדמיה והמחקר למסע של להקים חברה, לייצר מוצרים, לכבוש שווקים ולגייס כספים. זה הכל היה חדש לי. העשייה המגוונת שהייתה לי בשנים האלה נתנה לי כלים חשיפה והתנסויות והגיע הרגע שהכל הבשיל לכדי מעשה״.

 כך, בשנת 2013 היא איחדה כוחות יחד עם בעלה ההייטקיסט בני, אותו הכירה עוד בתואר הראשון בטכניון, ויחד הם יצאו לדרך – מעליית הגג בביתם בגני תקווה. ״בשנה הראשונה הקמנו מעבדה בעליית הגג אצלנו בבית וממש שמנו על השולחן את כל הסיכונים מבחינת טכנולוגיה ביולוגיה וגם את הסיכונים של לעבוד יחד. בסוף זה מסע של 24/7 ועד אותה נקודה הקריירות שלנו היו נפרדות. זה בהחלט מהלך שיכול מאוד להצליח או לא״, היא אומרת. ״כמו שעשינו לכל הסיכונים האחרים, גם פה עשינו תהליך מאוד מקצועי. לקחנו קואצ׳ר שעזר למפות עולמות של זוגיות משפחה, הורות ומערכת יחסים מקצועית. ואחרי שנה כשראינו שזה עובד לנו, החלטנו שיוצאים לדרך והתחלנו לגייס כספים. אחר כך עברנו למתחם צנוע בשכונת התקווה בתל אביב וגייסנו עובדים״.

אז מה החזון שבניתם?

״הבנו שיש מחסום גדול ברמה של האספקה והצד החקלאי, שלמעשה מקבע את הזמינות, המחיר והטריות של התוצרת הטרייה. בנוסף, יש מגבלה בצד של הרגלי הצריכה. סגנון החיים האורבני כיום מורגל לפתרונות מהירים של אוכל מהיר, הכל בא אלינו בקופסה ורק צריך לחמם במיקרו וישר לצלחת. מעט מאוד זמן אנחנו מוכנים להשקיע בהכנה של סלט רענן וירוק״, היא מתארת."התחלנו למפות מול האתגרים האלה מה הפתרון האידיאלי, מה צריך לקרות כדי שבאמת נוכל לממש את הפוטנציאל האדיר שקיים בירקות הירוקים? הבנו שצריך לפתח שרשרת אספקה אחרת, שתאבטח ותאפשר אספקה טרייה בכל מקום בעולם כדי ליצור פתרון לציבור הרחב ולא רק לבעלי יכולת כלכלית וגיאוגרפית. רצינו להנגיש את התוצרת הטרייה באותה חווית משתמש של אוכל מהיר. הכי טרי, הכי בריא, הכי טעים וגם הכי נגיש״.

הם עברו דרך ארוכה של כמעט עשור לפיתוח, עד שהקימו בשנה שעברה את החווה הראשונה בבית פנורמה בת״א. על הדרך, הם גם גייסו כ-40 מיליון דולר ממשקיעים כמו גרנות, פרופ' רות ארנון ומריוס נאכט. ״ברמה הטכנולוגית אנחנו שואפים לקיים מערכת חקלאית שמייצור הזרעים דרך גידול הירקות והאריזה אוטומטית מתנהלת ללא מגע יד אדם בתוך העיר. כל זאת, בלי קשר לתנאי מזג אוויר או לאדמה פורייה״, היא מפרטת. ״החווה שלנו מותקנת במבנה תעשייתי באמצע העיר, כביכול המקום הכי לא הגיוני לגדל ירקות בו. זו הייתה המטרה - כי כך מקצרים את שרשרת האספקה, מוזילים, מייעלים, מונעים פחת ויוצרים מערכות של התקן והפעל״.

עדשית המים  (צילום: GreenOnyx)
עדשית המים|צילום: GreenOnyx

בחווה שלהם הם מגדלים ירק שכנראה לא שמעתם עליו אף פעם – ״עדשית מים״. ״יצאנו למסע אילו ירקות כדאי לנו לגדל במערכת אוטומטית כזו והגענו אל משפחת עדשת המים, משפחה מדהימה עם למעלה ממאתיים זנים שונים. היא נמצאה כהתאמה מושלמת לחזון שלנו. מדובר בירקות הקטנים ביותר בעולם. אלו צמחים שצפים על פני המים, המצויים כמעט בכל העולם וגדלים בתנאים מאוד מפונקים. בדרום מזרח אסיה הם נאכלים כבר במשך דורות״, מספרת ד״ר שהם. ״זה נחשב תמיד לירק מאוד בריא ועתיר בנוטריינטים אבל עד היום לא הצליחו להפוך למוצר זמין בשווקים״.

הודות לשיטות הטכנולוגיות ולתהליך הסטרילי שעוברים הצמחים בחווה שלהם, הם הצליחו לייצר מעדשית המים את המוצר האולטימטיבי שלטענתם יספק לכל אחד את כמות הירקות הירוקים הנדרשת ביום. ״היה ברור שמה שאנחנו צריכים ירק טרי אבל גם מונגש לאכילה. אנחנו מוכרים כמה זנים מהמשפחה הזו ויוצאים לשוק עם מספר קטן. הם נראים כמו זרעי סומסום קטנטנים, וכל גרגר קטן כזה הוא צמח שלם שאינו מעובד בשום צורה. פיתחנו אריזה מיוחדת שמאפשרת חיי מדף של עד 6 שבועות במקרר. יש לו טעם מאוד עדין, נורא כיפי בפה ומתפצפץ כמו סוכריות, אבל אין טעם דומיננטי אז אפשר לאכול אותו עם כמעט כל דבר. כששואלים אותי במה הוא משתלב אני תמיד שואלת מה אוהבים לאכול? אם רוצים לאכול פרוסה עם גבינה שימו כמה כפות מעל והנה לכם שילוב אידיאלי של ירקות טריים. אם בא לכם מעדן, שימו כמה כפות. אם הרגל הבוקר שלכם הוא יוגורט, זה ילך נפלא. ילדים אפילו אוהבים לאכול אותו עם גלידה, או על רוטב פסטה. אפשר לצרף אותו כמעט לכל דבר״.

אחרי ניסיון עם מסעדות שף מוכרות בעולם ובישראל, כמו של רותי ברודו, הם גם החלו למכור ללקוחות קצה בארץ את הירק בחודשים האחרונים וחולמים על מכירות בסופרים ענקיים בארה״ב. ״המטרה בסוף זה ללכת לסופר, לקנות אריזת ירקות, לאכול כמה כפות ביום ולסגור ככה את הכמות המומלצת היומית. אנחנו חוברים לשותפים שיקימו איתנו חוות בארץ, כמו קיבוץ מגל וקבוצת גרנות ואנחנו במקביל תחת תהליכים לקראת הסכמים עם שותפים דומים גם בארה״ב. הפוקוס שלנו זה בהסכמי B2B גדולים עם שחקנים גדולים בארץ ובעולם ויש לנו הזדמנויות מטורפות. המטרה היא שצרכן הקצה מבחינת המודל העסקי, יפגוש את המוצרים על המדפים בסופר. מקווים שזה יקרה הכי מהר שאפשר״.