משרד המשפטים הודיע השבוע כי בכוונתו למנות לתפקיד פרקליט המדינה את עמית איסמן, לו יש לו כמה אמירות בעייתיות כלפי נשים. הלך הרוח ברשתות סביב איסמן ואמירותיו העלה כמה נקודות של מינויים שכשלו בעבר בגלל פגם כזה או אחר שנמצא במועמד. במה שונה איסמן ממקרים אלו?
לעדכונים נוספים ושליחת שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
קודם כל אומרים על איסמן, פרקליט מחוז חיפה היום, שהוא לא פחות מעילוי משפטי ומנהל מחונן והוא האיש המתאים לעשות רפורמה של ממש בפרקליטות. אבל צריך לזכור שאנחנו חיים במדינה שבה ראש ממשלה ושר ביטחון בחרו מפקד לצבא, יואב גלנט שמו שלא היו שום עבר פלילי. הם חשבו שהוא המתאים ביותר לפקד על הצבא. אז בא היועץ המשפטי לממשלה ויינשטיין ואמר "תראו התפרסמה בעיתונות פרשה שבה הוא סיפח לעצמו שטחים דרכי גישה ומסר לראשות המקומית איזה דיווח שאינו אמת – זה כשל מוסרי עמוק, אי אפשר לאשר את המינוי", וגלנט כזכור מינויו בוטל.
חלפו כמה שנים וממשלת ישראל רצתה למנות נגיד לבנק ואת מי רצו למנות? פרופ' בעל שם עולמי בכלכלה מי שהיה בעבר הנגיד ועשה את התפקיד כנראה בהצלחה מרובה אלא שאז פרסם אמיר אורן, שיש איזשהו פרשה מהעבר שייתכן ואותו פרנקל לקח חליפה בדיוטי פרי ולא שילם או שכח לשלם והייתה בדיקה ואז אמר ויינשטין שאי אפשר למנות את הנגיד בגלל כתם מוסרי.
חלפו להן עוד כמה שנים והשר ארדן רצה סוף סוף שיהיה מפקח כללי שיהיה למשטרה והוא בחר בניצב בדימוס צ'יקו אדרי, תיק משמעתי נקי, וודאי שלא נחשד בדבר ואז התברר בוועדת גולדברג שאדרי הרים טלפון לעורך דין שהיה אמור להופיע בפני הוועדה ואז אמרו "אי אפשר עם כזה כשל מוסרי".
פתאום יש סטנדרט אחר, הגם שאמר אמירות איומות והגם שננזף רק לפני שנתיים, פתאום אומרים לנו 'אפשר לחיות עם זה'. כל הזמן מטיפים לנו שופטי בית המשפט העליון ובפרקליטות שלא הכל פלילי או לא פלילי, שיש משמעות לדיון ציבורי, שיש משמעות לנראות. אז אם לפני שנתיים נזפו בו, אז אי אפשר אחרי פרק זמן קצר גם לקדם אותו אלא לקדם אותו להיות בראש הפירמידה.
אני חושב שעניין הנראות הוא עניין מאוד משמעותי. אם אומרת מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור שיש מקום לנזוף בו בדיוק על האמירות האלו, אז מה בדיוק המשמעות שאתם אחרי שנתיים, לא רק מקדמים אותו אלא לעמוד בראש הפירמידה ואם כל כך אומרים לנו כמה המרחב הציבורי צריך להיות נקי וכמה אנשים שעומדים בתפקידים הבכירים ביותר צריכים להיות ממש 'מלאכים'.