ברגע הראשון חשבתי שזו אותה גאונות מוכרת של גרוניך - לנסח במילים פשוטות את מה שכולם חושבים. הרי אם היינו צריכים לנחש מי יושב בעין-גב, יכול מאוד להיות שהיינו אומרים דברים דומים. הרי באוהלים הפרוסים בימים אלו לחופה של אותה כנרת אנחנו בוחרים בקפידה את השכנים, אחרי שניות של היכרות על בסיס סממנים חיצוניים. הרי במועצה המארחת של הפסטיבל עוד מתווכחים על ועדות קבלה ורשימות מקורבים באכלוס היישובים הנבנים.
סיקור N12:
- שלמה גרוניך בהופעה: "כולם כאן אשכנזים ששרים יפה, אין כאן אפילו צ'חצ'ח אחד"
- "הייתי בקהל - צעקתי 'יא גזען', מישהו הסתובב ואמר לי: 'יאללה, מה את עושה עניין?'"
- בוטלו ההופעות העתידיות של שלמה גרוניך
- משפחתו של גרוניך: "הוא סובל מדמנציה"
אז אולי גרוניך פשוט אמר את מה שכולם חושבים? שאין כמעט מזרחים בפסטיבל הזה, כמו בהרבה במות אחרות. שאנחנו עדיין שרים בשני קולות שעם ישראל עוד חי, אם עוד לא בשגרה אז כל כמה חודשים בבחירות.
הקשבתי לדבריו של גרוניך בפעם השנייה. בכל זאת, צ'חצ'חית שלוקח לה זמן. ואז הבנתי - זה היה מתוכנן. מסוג הבדיחות שאתה כותב לעצמך כדי שייראה כאילו אלתרת. זו לא הייתה פליטת פה, אלא אמירה מתוכננת ומתוסרטת כולל בחירה מוקפדת של המילים.
גרוניך רצה בסך הכול להחמיא לקהל במילה "אשכנזים", שגם בישראל של 2022 עדיין מקושרת למסודרים, מחוברים, תרבות גבוהה ונימוסים. עם זאת, על הדרך הוא גם בחר במילה הטעונה "צ'חצ'חים", כדי להוציא מהבקבוק את כל השדים, באופן שיזכיר לכולנו שהוא עדיין שר שירים.
בהתחלה חשבתי שמדובר בעוד בדיחה על חשבוני ועל חשבונם של שכמותי, שנאלצים לחייך במבוכה ולרחם על מי שעדיין חי בחשכה. האמת היא שהבדיחה היא על חשבונו של גרוניך, אומן שיש באמתחתו כמה שירים שעיצבו את הישראליות ונאלץ עכשיו לעשות פרובוקציות נחותות. זה מעיד, אולי, שהוא מבין את העולם החדש של הספינים, של הרשתות החברתיות, אך גם מלמד עד כמה הוא תקוע אי-שם בתחילת שנות ה-80.
בסוף, אנשים לא נבדלים לפי ארץ המקור ואפילו לא לפי צבע העור, אלא ביכולת להתקדם ולהפנים שינויים. צר לי עלייך שלמה גרוניך, שנתקע בימים שזה היה "גזעי" להיות גזענים.