רוצים לרגש את בני הזוג? תשכחו מביטויי אהבה טקסטואליים, בשנת 2020 עדיף שתשלחו להם אמוג'י של לב אדום. גם אמוג'י צוחק עדיף על "חחח". אם לעומת זאת אתם מעוניינים להביע רגש שלילי, כדאי יותר לכתוב את זה מאשר לשלוח אמוג'י בוכה או כועס. והגזענות - חדרה למרבה הצער גם לעולם האמוג'ים. אלה מסקנותיו של מחקר ישראלי חדש שמתפרסם היום (שישי) לרגל "יום האמוג'י העולמי".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

במחקר, שנערך על ידי חברת מחקרי הנוירומרקטינג DRILL, נעשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת המזהה רגשות על פי מיקרו הבעות פנים, בשילוב ידע נוירו-פסיכולוגי ואלגוריתמים המנתחים את התגובות הלא מודעות של הצופים. החברה ניטרה וניתחה את הרגשות השונים של אנשים שצפו באמוג'ים ובטקסטים.

המערכת לזיהוי הבעות הפנים כוללת את ששת הביטויים הרגשיים הבסיסיים-האוניברסליים - שמחה, עצב, כעס, הפתעה, פחד וגועל. הרגשות השונים נותחו בעת צפייה במסר עם האמוג'ים השונים - ידיים בהירות, ידיים כהות, לב אדום, נשיקה, בוכה וצוחק. במהלך הצפייה הופיעו גם שלוש גרסאות של טקסט - "אני אוהב אותך", "זה ממש מעציב אותי" ו"חחחחחח איזה מצחיק".

במחקר השתתפו 29 אנשים במגדרים וגילאים שונים, שהתבקשו לענות על מספר שאלות, בהן תדירות השיחות המשלבות אמוג'י ובחירת גוון האמוג'י לייק מתוך שלל האפשרויות.

הדגמת מחקר האמוג'ים
הדגמת מחקר האמוג'ים

13% מהמשתתפים בסקר ענו כי הם משתמשים מעט באמוג'ים, 23% משתמשים כאשר הם מרגישים צורך, 38% משתמשים בהרבה שיחות ו-26% משתמשים בכל שיחה. כ-60% מהשיחות המשלבות אמוג'ים מתנהלות עם חברים, פי 6 מאשר בעבודה או עם המשפחה.

גברים מעדיפים לב, נשים – עיניים עם לבבות

מהמחקר עולה כי אנשים מגיבים באופן חיובי הרבה יותר לאמוג'י חיובי מאשר לטקסט בעל מסר דומה. עוד נמצא כי אמוג'י לב אדום הוא המרגש ביותר, בפער ניכר. ממוצע הרגשות החיוביים בצפייה באמוג'י לב אדום היה גדול פי 5 מאשר בטקסט "אני אוהב אותך" וב-20% יותר מאמוג'י נשיקה. גברים יותר מתרגשים מלב אדום ואילו נשים מעדיפות אמוג'י של עיניים עם לבבות.

גם האמוג'י הצוחק, שהוא הנפוץ ביותר כיום, מעביר מעט טוב יותר את המסר מאשר הביטוי "חחחחחח איזה מצחיק". הנבדקים חוו רגש של שמחה רב יותר כשאמוג'י הצוחק הוצג בפניהם מאשר הטקסט, בפער של כ-3%.

לעומת זאת, ממוצע הרגשות השליליים היה גבוה ב-13% כאשר הנבדקים צפו בטקסט "זה ממש מעציב אותי" לעומת האמוג'י הבוכה. למרבה ההפתעה, האמוג'י הבוכה אף זכה לרגשות חיוביים יותר משליליים, כך שהמסקנה היא שהוא  לאו דווקא גורם לנו להרגיש עצבות, ואפילו להיפך.

אימוג'י פרצוף Woozy face
אימוג'י פרצוף Woozy face

אמוג'י כהה מעורר רגש שלילי

כאשר הנבדקים התבקשו לבחור גוון לאמוג'י לייק, מרביתם (כ-40%) בחרו באמוג'י הצהוב וככל שהאמוג'י נהיה כהה יותר כך בחרו בו פחות ופחות אנשים (הכהה ביותר - 3%). לא נמצא מתאם בין צבע העור של הנבדק לבין גוון האמוג'י שבו הוא בחר.

כדי לבדוק אם קיימת גזענות בעולם האמוג'ים, הבקשה לענות על הסקר נשלחה בשתי גרסאות. למחצית מהנבדקים נשלחה הבקשה: "חברים רק שלוש דקות מזמנכם! לטובת מחקר קצרצר ומגניב על האופן שבו אנשים מפרשים אמוג'ים. פליז תשתתפו", בצירוף אמוג'י של ידיים בהירות. למחצית השנייה נשלח אותו הטקסט עם ידיים כהות. הסטטיסטיקה לא השאירה מקום לספק בדבר הגזענות שמקורה בגוון האמוג'י - 83% מהנבדקים שהסכימו לענות על הסקר קיבלו את הבקשה עם האמוג'י הבהיר ורק 17% הגיעו אליו דרך הבקשה עם האמוג'י הכהה.

מנכ
מנכ"לית DRILL, סיון פרידמן יוסף|צילום: אור קפלן

נתון מדאיג נוסף הוא ש-90% מהנבדקים נטו לרגשות חיוביים יותר כאשר צפו במסר עם אמוג'י בהיר לעומת אמוג'י כהה. ממוצע סך הנבדקים שצפו באמוג'י הכהה חוו רגש שלילי ולא חיובי, עם זאת, רגשותיהם החיוביים של הנבדקים שבחרו בתחילת הסקר אמוג'ים כהים יותר כלפי אמוג'י בגוון עור כהה היו גדולים ב-51% מהממוצע ופי 25 מאשר אלה שבחרו באמוג'י הבהיר.

"כמו כל תחום, גם השפה שלנו עוברת דיגיטציה", הסבירה מנכ"לית DRILL, סיון פרידמן יוסף. "האמוג'י הפך להיות חלק סטנדרטי מהרטוריקה שלנו וזה רק עניין של זמן עד שחברות ישכילו להשתמש בו כשפה פרסומית. מצער לגלות שגזענות סמויה טבועה בנו בצורה כה עוצמתית שאף נמצאת גם מתחת לאף שלנו ובכלי התקשורת העיקרי שלנו היום - הסמארטפון שלנו. בחירת הגוונים והשימושים השונים באמוג'ים עשויים להשפיע הן על המסר עצמו והן על הרגש כלפיו. הוכחנו שעל מנת לצמצם גזענות כדאי ונכון יהיה לשלב אמוג'ים כהי עור בשיח, בתקווה שדרך פעולה פשוטה זו נוכל, ולו במעט - לשפר את העולם".