גוגל מציינת בשבועות אלו 25 שנה להיווסדה, וכפי שכתב לאחרונה המנכ"ל סונדאר פיצ'אי הענקית האמריקאית עדיין רואה את מנוע החיפוש כמוצר המרכזי שלה. כיום החברה חולשת על שירות הסטרימינג הגדול ביותר בעולם ומערכת ההפעלה לסמארטפונים הפופולרית ביותר בעולם ואפילו מפעילה מכוניות אוטונומיות להשכרה בכמה ערים בארה"ב - אבל עדיין מושקעת מאד במנוע החיפוש שלה, ששולט ב-80% משוק החיפוש ברשת. ומנוע החיפוש הזה הוא גם שיעמוד במרכז המשפט שייפתח היום (שלישי) בארה"ב.
כן, מתנת היום הולדת שמקבלת גוגל ממשרד המשפטים האמריקאי היא משפט באשמת פגיעה בתחרות בתחום מנועי החיפוש. הדיונים בבית המשפט בוושינגטון הבירה צפויים להימשך כ-10 שבועות ולכלול עדויות של פיצ׳איי עצמו וכן בכירים נוספים מגוגל ואפילו אפל.
הפסד של גוגל במשפט יעמיד אותה בפני סכנת פירוק ולכל הפחות יהווה נקודת פתיחה לשורה של החלטות שעשויות להגביר את הרגולציה סביבה ולמנוע ממנה לצבור עוד כוח - כולל בתחום המתפתח של הבינה המלאכותית. אלא שההשלכות של ניצחון מצד משרד המשפטים האמריקאי עשויות להיות נרחבות עוד יותר ולטלטל את ענקיות הטכנולוגיה כולן.
גוגל: אם זה מותר ליצרניות מזון זה מותר גם לנו
לטענת משרד המשפטים, גוגל ביצעה שימוש מופרז בכוחה כדי לדחוק את המתחרות שלה בתחום החיפוש. במרכז ההאשמות עומד הנוהג של גוגל לשלם לחברות כמו אפל או מוזילה כדי שיהפכו את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל בדפדפנים שלהם, כולל בדפדפן הספארי במכשירי האייפון.
במרכז ההאשמות עומד הנוהג של גוגל לשלם לחברות כמו אפל או מוזילה כדי שיהפכו את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל בדפדפנים שלהם, כולל בדפדפן הספארי במכשירי האייפון. תמורת הזכות הזו משלמת גוגל לאפל לפי הערכות כ-20 מיליארד דולר בשנה
גוגל משלמת עבור הזכות הזו הרבה מאד כסף - 15-20 מיליארד דולר בשנה לאפל לפי הערכות. בעיני משרד המשפטים, הסכומים הגדולים האלו מהווים ניצול לרעה של כוחה של גוגל במטרה לשמור על המונופול שלה.
משרד המשפטים האמריקאי יידרש להוכיח שגוגל אכן עברה על הכוח וניצלה לרעה את כוחה, ולא מדובר במשימה קלה. גוגל טוענת להגנתה כי הסיבה שמנוע החיפוש שלה הוא הפופולרי ביותר משום שזו בחירת הצרכנים. באירופה הרגולטורים כבר מחייבים חברות שמפעילות דפדפנים לאפשר למשתמשים לבחור במהלך ההתקנה הראשונה מה מנוע החיפוש שהם רוצים להשתמש בו, ושיעורים גדולים מהם אכן בוחרים בעצמם בגוגל.
וזה אפילו לא התיק הכי חזק של משרד המשפטים נגד גוגל >>
גוגל צפויה לטעון שהפרקטיקה שלה לשלם למפעילות דפדפנים לא שונה מזו של יצרניות מזון, שמשלמות לסופרמרקטים ורשתות קמעונאיות כדי שאלו יציגו את המוצרים שלהן במיקומים הנחשקים ביותר בחנויות. הפרקטיקה הזו של יצרניות המזון כבר עמדה למבחן בית המשפט האמריקאי בעבר, שהכריע כי היא חוקית.
לטענת גוגל, התשלומים שהיא מעבירה עבור שילוב מנוע החיפוש שלה בדפדפנים הוא בסך הכל הסכם שיתוף פעולה מסחרי מקובל בין שני צדדים ששניהם מרוויחים ממנו.
לפי בלומברג, הכספים שמשלמת גוגל למוזילה, מפתחת דפדפן פיירפוקס, הם שמאפשרים לשמור את הדפדפן בקוד פתוח בחיים ולהציע אותו למשתמשים בחינם. למעשה, התשלום מגוגל היה אחראי ל-83% מההכנסות של מוזילה ב-2021, שהסתכמו בכ-600 מיליון דולר.
טענה אחרת של גוגל היא שמשרד המשפטים בכלל טועה בהערכת שדה המשחק. מנוע החיפוש שלה אמנם הפך כבר לשם נרדף לחיפוש ברשת, אך המתחרים שלו הם כבר מזמן לא רק מנועי חיפוש מתחרים כמו בינג של מיקרוסופט או DuckDuckGo.
לפי גוגל, היא מתחרה כיום גם באמזון בתחום חיפוש המוצרים, וגם בטיקטוק שהופכת בהדרכה לכלי החיפוש במועדף על צעירים. במקביל צ'טבוטים חכמים כמו ChatGPT של OpenAI משמשים אנשים לשלל משימות כחיפוש אינפורמציה ובכך מתחרים במנועי החיפוש הוותיקים.
בגוגל רואים במשפט הנוכחי ובתזמון שלו נקודת תורפה שהיא חייבת להיפטר ממנה לפני שתגדל למימדים גדולים יותר. בחברה לא בוחלים באמצעים, והביאו בין היתר וטוענים טענות אישיות נגד ראש מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקאי ג'ונתן קנטר, שעבד בעבר במיקרוסופט ורומזים שהוא מונע מנקמה אישית.
המאבק האמיתי הוא בכלל על עתיד ה-AI
לתוצאות המשפט עשויות להיות השלכות דרמטיות על כל תעשיית הטכנולוגיה. הפסד של גוגל והכרעה כי ניצלה לרעה את כוחה צפוי לסמן את העתיד גם עבור הענקיות האחרות כאמזון ואפל, שמתמודדות עם טענות מצד הרגולטורים לניצול כוחן לפגיעה בתחרות.
ההתפתחויות בתחום ה-Generative AI מסמנות רגע שבו מאזן הכוחות בעולם הטכנולוגיה עשוי להיכתב מחדש. ההכרעה במשפט הנוכחי עשויה לשחק תפקיד באופן שבו יתעצב עולם הטכנולוגיה בעשורים הקרובים
גם אם גוגל תזכה, לא בטוח שהדבר יהווה ניצחון לאורך זמן עבור הענקיות. למעשה החלטה שכזו מצד בית המשפט עשויה להוביל להבנה בקרב המחוקקים האמריקאים שחוקי ההגבלים העסקיים הקיימים פשוט לא מותאמים למציאות הנוכחית שבה המידע הוא הזהב החדש.
המידע הזה שגוגל מחזיקה בו הוא הדלק שעומד בבסיס הפיתוחים שלה בתחום הבינה המלאכותית, שהפעילות בו זינקה בצורה מטאורית בשנה האחרונה. גוגל כבר הודיעה שמבחינתה כל מידע שמתפרסם באינטרנט הוא טרף לגיטימי עבור אימון מודלי השפה שלה - אותם מנגנונים מורכבים שמאפשרים יצירת כלי AI כמו צ'טבוטים חכמים או כלי בינה מלאכותית ג'נרטיביים אחרים.
וזו סיבה נוספת לכך שהמשפט הזה כל כך משמעותי: ההתפתחויות בתחום ה-Generative AI מסמנות רגע שבו מאזן הכוחות בעולם הטכנולוגיה עשוי להיכתב מחדש. זה הרגע שבו שחקניות חדשות ומבטיחות עשויות להפוך לענקיות הבאות - או שאותם שחקנים חזקים ודומיננטיים ינצלו את כוחם כדי לבסס את עצמם כמובילים גם בעולם החדש. ההכרעה במשפט הנוכחי עשויה לשחק תפקיד באופן שבו יתעצב עולם הטכנולוגיה בעשורים הקרובים.