בעוד שבוע תיפתח שנת הלימודים החדשה ומערכת החינוך נמצאת במחסור חמור של מורים ומורות. אתמול (שני) דיווח משרד החינוך כי הצליח לצמצם את הפער בזמן בלתי סביר.
לפני שבועיים עמד הנתון של משרד החינוך לגבי המחסור במורים על 4,200. לפתע מדובר ב-1,500 תקנים חסרים בלבד. הפער הזה מתון במספרים שהוצגו בישיבת סמנכ"לים במשרד החינוך, לעומת המספרים שהוצגו לציבור.
- מחוז חיפה: בישיבה דובר על מחסור של 95 מורים, בעוד שלציבור נאמר שחסרים רק 55.
- מחוז ירושלים: דובר על 122 תקנים חסרים, לעומת 64 שהוצגו לציבור.
- מחוז תל אביב: חסרים למעשה 655 מורים, אך לציבור נאמר שחסרים רק 467.
- מחוז המרכז: בישיבה דובר על 900 מורים חסרים, בעוד שלציבור נאמר על 726 בלבד.
ההבדל נובע מכך שגננות ומורי החינוך המיוחד לא נספרו, אף שהמערכת זקוקה גם להם.

במשרד החינוך מנסים למצוא פתרונות יצירתיים כדי למלא את החסר. הם מאפשרים למורה אחת לחנך שתי כיתות, מקבלים למערכת מורים ללא תעודת הוראה ולעתים ללא תעודת בגרות, מורים מלמדים מקצועות שלא הוכשרו אליהם. המערכת מגייסת כל אחד שמוכן, רק כדי להשלים את התקנים החסרים.
לפי סקר של "משמר החינוך הממלכתי", כ-67% מהמורים דיווחו שחסרים מורים בבית ספרם לקראת פתיחת השנה, ו-21% מהם ציינו כי מדובר במחסור של עשרה תקנים לפחות.

נתון מדאיג נוסף הוא ש-41% מהמורים שקלו בזמן האחרון לעזוב את המקצוע. שלושה גורמים עיקריים לכך הם:
- 69% בחרו בשכר כגורם המרכזי לכך שהם שוקלים לעזוב
- 40% הצביעו על התערבות הורים כעל גורם מפריע.
- 28% מהמורים דיווחו שתנאי העבודה הפיזיים מפריעים להם.
איתמר קרמר, מנכ"ל משמר החינוך הממלכתי: מערכת החינוך בישראל זקוקה לרפורמה עמוקה שתשיב את מעמד המורה למקומו הראוי לא רק מבחינת תנאים ושכר, אלא גם מתוך הבנה שמורה זקוק ליציבות, חופש פדגוגי, ומשמעות יומיומית בעבודתו. במקום זאת, אנו עדים להשקעה במקומות הלא נכונים לרבות רדיפה של מורים בשל דעותיהם והפניית משאבים למאבקים סקטוריאליים במקום לחיזוק איכות ההוראה".
