אחרי ההתרסקות במבחנים הבין-לאומיים: התוכנית החדשה של משרד החינוך
מאות מיליוני שקלים יושקעו בהכשרה ובגיוס מורים - ובשדרוג תוכניות הלימוד • ייפתחו קבוצות הייטק ביישובי פריפריה, ויופעלו מכינות ייעודיות ללימודי בינה מלאכותית • השינויים לא רק בכיתות הגבוהות - אלא גם בבתי הספר היסודיים ובגנים • כל הפרטים
משרד החינוך הודיע הערב (רביעי) כי תוכנית "ישראל ריאלית" תצא לדרך בשנה הבאה - וחשף פרטים מתוכה. מדובר ברפורמה בעלות כוללת של 1.4 מיליארד שקלים, עליה החליטה הממשלה. זאת, על רקע הכישלון של התלמידים הישראלים במבני ה-TIMSS הבין-לאומיים. משרד החינוך יתאים את תוכנית הלימודים - ויוספו שעות לימודים למתמטיקה ומדעים: אלה הפרטים.
משרד החינוך מתכוון להשקיע כחצי מיליארד שקלים בהכשרה ובגיוס מורים, בשדרוג תוכניות הלימוד, בשדרוג מערכות טכנולוגיות ובצעדים נוספים. "המהלך יופעל באופן מדורג וריאלי, עם דגש על חטיבות הביניים והרחבת ההזדמנויות בפריפריה", הבהירו במשרד החינוך.
הרפורמה תתמקד בחטיבות הביניים. ארכיון|צילום: הדס פרוש, פלאש 90
השינויים במסגרת התוכנית בחטיבות הביניים
תוספת של שעתיים שבועיות לכל כיתות ז' במדעים ובמתמטיקה.
פתיחה של 190 קבוצות הייטק ביישובי הפריפריה.
הפעלת 359 כיתות עמט-טק (עתודה מדעית – טכנולוגית להייטק) שייהנו מתוספת של 6 שעות שבועיות.
פתיחה של כ-65 מכינות ייעודיות ללימודי בינה מלאכותית.
שילוב בינה מלאכותית במטלות הערכה במקצועות הרוח, המורשת והחברה.
השינויים בבתי הספר היסודיים ובגן חובה
160 גני חובה ישודרגו ויכילו ציוד ייעודי שבו יוכלו הילדים ליהנות מניסויים והתנסויות בתחומי המדעים.
ב־180 בתי ספר יסודיים תורחב הפעילות בתחום ה- STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה).
שילוב בינה מלאכותית בליווי ההורים בעבודות שורשים ובעבודות בנושאים אישיים.
השינויים גם בגני הילדים|צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מאות מיליונים יושקעו. בניין משרד החינוך|צילום: Yonatan Sindel/Flash90
"המהלך מהווה נדבך משמעותי בחזון משרד החינוך לעדכון שיטות הלימוד לעידן של למידה מותאמת אישית", הוסיפו במשרד החינוך. "הוא מציג גישה מעודכנת ללימודי ה-STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה), המדגישה למידה חוויתית ורלוונטית לעולם האמיתי, משלבת שימוש בבינה מלאכותית ומתאימה את תהליכי הלמידה כך שיחזקו את כישוריהם של התלמידים ויכינו אותם באופן מיטבי לצבא, לאקדמיה ולשוק העבודה העתידי".
לפי הממצאים, בין השנים 2019 ו-2023 נרשמה בישראל ירידה חדה של 32 נקודות בממוצעי ההישגים של תלמידי כיתות ח' גם במתמטיקה וגם במדעים. כמו כן, חלה עלייה חדה בשיעור התלמידים המתקשים במתמטיקה ובמדעים: אחד מכל 5 תלמידים סווג לרמה שמתחת לסף, לעומת אחד מכל 8 ב-2019.