50.7% מאוכלוסיית העולם, צריכה לרכוש באופן קבוע מוצרים, שיקרים בישראל ב-14% יותר מבשאר העולם. הנתונים הללו מנסים להסביר את התמונה העגומה שמוצרי המחזור בישראל יקרים משמעותית יותר מבחו"ל ונשים רבות לא יכולות להרשות לעצמן לקנות אותם.
רותי קליין, אחת ממייסדות התנועה, עובדת בשנים האחרונות בשלל קמפיינים פוליטיים בשדה הפמניסטי כמו שביתת הנשים וצעדת הנשים. "לונה - תנועת המחזור של ישראל" היא הפרויקט החדש שלה, שהקימה אחרי שגילתה על המושג "מחזור העוני". היא מסבירה "שהמושג מתייחס לעובדה שיש נשים ונערות שלא יכולות לקנות מוצרי מחזור למיניהם ולכן מושבתות לחלוטין ומרותקות לביתן בזמן המחזור", כשניסתה להעריך את היקף התופעה בארץ נתקלה במחסום "הייתה דממה מוחלטת כי בישראל יש סטיגמה גדולה על מחזור ואף אחת לא רצתה לדבר על זה. לאט לאט הגיעו פניות ועומר הצטרפה אליי לפרויקט".
עומר חרל"פ, מעצבת גרפית וארט דיירקטורית שמתמחה בשנים האחרונות בשפות חזותיות לפרויקטים פוליטיים וחברתיים, מסבירה איך הן ניסו להתמודד עם מחסום הטאבו: "התחלנו תהליך של בניית שפה וערכים של המותג ובעקיפין גם של "מחזור" - על מה בא לנו לשים דגש, איך אנחנו מנפצות את הסטיגמה. היה לנו חשוב לדבר גלוי על הדבר כי הוא טבעי לחלוטין ולא להסתתר מאחורי דימויים או נוזל כחול".
"למחזור עוני יש שתי סיבות", אומרת רותי, "סטיגמה ויוקר המחייה. עצם זה שלא מדברים על מחזור, גורם לנשים ונערות להתבייש בזה ולא לבקש עזרה. כך נערות רבות, בעיקר דלות אמצעים, חוששות לבקש עזרה ונשארות בלי".רותי ועומר הבינו שכדי לעשות שינוי משמעותי ביחס למחזור בישראל, הן צריכות לעשות שינוי משמעותי במדיניות, בחינוך ובמרחב הציבורי במדינה. רותי מספרת שההתחלה הייתה קטנה - מערך תרומות שהלך וגדל. "היום אנחנו מעבירות מוצרי מחזור ליותר מ-5000 נשים בכל חודש. אנחנו עובדות עם כ-40 ארגוני סיוע לנשים מכל הארץ, ביניהם גם עם מוצרים רב פעמיים כמו "מודי בודי" שמעבירים לנו תרומות". האוכלוסיות שאיתן הן עובדות היא מגוונת וכוללת נשים מכל האוכלוסיות. "נשים בזנות, נשים בסיכון, אסירות משוחררות, אימהות חד הוריות, נשים בדואיות בנגב… לאט לאט הבנו שכל אישה בעוני מתקשה לרכוש את המוצרים האלה".
בהמשך הן החלו לעבוד גם במישור המדיני מול משרד הכלכלה, יחד עם מקדמת המדיניות דרור שדות, במטרה להבהיר לשלטון שמוצרי מחזור אינם בחירה. "מוצרי מחזור דומים למוצרי צריכה בסיסיים אחרים, כמו חלב, והם צריכים להיות בפיקוח. אין לנו, כנשים, ברירה אלא לקנות מוצרים למחזור. במדינות אחרות כמו סקוטלנד או ניו זילנד כן נעשים צעדים חיוביים כמו הוזלה או חלוקה חינמית". בתחילת השבוע החליפה אורנה ברביבאי את עמיר פרץ כשרת הכלכלה, אולי ממנה יבוא השינוי במדיניות.
תנועת "לונה" היא נגזרת של תנועה גלובלית רחבה שמתרחשת בשנים האחרונות בהובלתם של ארגונים פמניסטיים. ב-2014 צעירה בריטית בשם לורה קורייטון דרשה מהממשל לבטל את המיסים על מוצרי מחזור. המאבק צבר פופולריות גם בארה"ב, אוסטרליה ובמדינות אירופה וקנדה הייתה למדינה הראשונה בעולם לבטל את המס על הטמפונים. אחריה הודיעה גם הודו על ביטול המס ובשנת 2018 אישרה ממשלת סקוטלנד חלוקה חינמית של תחבושות וטמפונים לתלמידות וסטודנטיות.
"אנחנו לא מבקשות פה שבוע חופש לנשים על זמן המחזור אלא הכרה והבנה של הסיטואציה" מסבירה עומר, "המאבק מול משרד הכלכלה נועד להבהיר לממשלה את הצורך במוצרים הללו ושבאחריות להוזיל אותם ולפקח על המחירים שלהם".
תנועת "לונה" שואפת ליצור קהילת נשים אינטרנטית בה ירגישו נשים חופשי לדבר על מחזור. "יש לנו פייסבוק ואינסטגרם ששם אנחנו כל הזמן עובדות על להנכיח את השיח - שיחת בנות שבועית שמדברות על דברים שבחיים לא הייתי רואה אונליין לפני כן, בטח לא בעברית. מדברות על צבע המחזור, סוגי הפרשות או בכלל המחזור שאנחנו עוברות בכל חודש" הדברים האלה, אומרת עומר, עוזרים בעיקר לנערות צעירות שנתקלות בנו.
רותי מבהירה שהטאבו שקיים מרחיק גם את הגברים: "בשיח מסביבנו - ידידים, חברים, בני זוג, יש תמיכה מדהימה מצד גברים כי זה מאפשר גם להם להיות חלק מהשיח. חברים שלי שואלים ומתעניינים כי עד היום הנושא הזה היה חסום בפניהם ואת התוצאות אנחנו רואות בשטח. אנחנו רוצות לעשות שיעורי חינוך מיני על מחזור לנערות ונערים יחד".
בשבועות האחרונים, לקראת התערוכה שתתקיים בשישי הקרוב שיתפו מפורסמות רבות את התנועה באינסטגרם - שירה נאור, נגה ארז, גיתית פישר, לוסי איוב, ליהי קורנובסקי ועוד פרסמו סטורי עם חולצות מעוצבות של התנועה, הסבירו את חשיבותה והזמינו את הקהל הרחב לתערוכה. עומר מספרת שהפרגון היה מרגש אבל בהתחלה הן זכו "להתעלמות גורפת כי זה קשה לעיכול ולא מיינסטרימי".
ביום שישי הקרוב תיערך תערוכה שכל הכנסותיה יועברו להמשך והרחבת עבודת התנועה. בתערוכה יוצגו יצירות של 48 אומנים שונים שיצרו בנושא "cycle". כל היצירות יוצעו למכירה. בנוסף יהיו חולצות בעיצובים של עומר חרל"פ עם הכיתוב bleeding או I'm on my period. יהיו גם מאפים מ"לחמנינה" ויין של "מאנו וינו".
התערוכה תתקיים ביום שישי 18.6 בשעות 11:00-15:00 במאז"ה 9.
ניתן לתרום לתנועה בקישור הבא.