יוזמה חדשה שאושרה היום (ראשון) צובעת תקציב ייעודי שישמש כתמריץ להפקות זרות שיגיעו ארצה. על פי ההסכם שאושר, כל הפקה מחו"ל שתצלם בישראל תקבל החזר הוצאות מהמדינה בגובה של 25%. סך הכל הוקצה לפרויקט 45 מיליון ש"ח לשנתיים - 24 מיליון שקלים לשנת 2022, ו-21 מיליון נוספים לשנת 2023 כשמשרדי הכלכלה, התיירות, החוץ והתרבות והספורט יקצו כל אחד 4.5 מיליון ש"ח בכל שנה ומשרד האוצר יוסיף 6 מיליון ש"ח בשנה הראשונה ו-3 מיליון נוספים בשנה השנייה.
על פי נימוקי ההצעה, לצעד ישנם שני נימוקים מרכזיים - מיתוג ישראל כיעד תיירותי ומשיכת הפקות יקרות ומשמעותיות שייצרו עוד מקומות תעסוקה. "בשנה האחרונה שמנו מטרה להביא את הבשורה הזאת כי אנחנו חושבים שזאת יוזמה אדירה שתועיל לתעשייה שלנו בכל האספקטים", מספר אדר שפרן, יושב ראש איגוד המפיקים לטלוויזיה וקולנוע, שפעלו אקטיבית למען היוזמה, "חקרנו ובדקנו בארצות אחרות בהן יישמו את הדבר הזה וזה רק מכניס כסף למדינה ומוציא אותה באור טוב העולם. זה יכניס הרבה כספים לתעשייה שלנו ולתיירות".
ההפקה הגדולה האחרונה שהגיעה ארצה הייתה "פגע וברח" של נטפליקס, סרטו של הישראלי ליאור רז. "כש'פגע וברח' צילמו בישראל אי אפשר היה להשיג אנשי צוות כי הם השתמשו בהמון המון משאבים", מספר שפרן שמקווה שהפקות דומות יגיעו בקרוב ושוב כולם יהיו עסוקים. רב העובדים בפגע וברח כשהצטלמה בארץ היו ישראלים - מפיקים, תאורנים, עוזרי צלם, מאפרות ופעלולנים - "הם הביאו צלם ומפיק אחד שינהל הכל מלמעלה". ונטפליקס מבחינתם, רק מחכים לבוא ארצה ולהתחיל לעבוד אומר שפרן: "אני יכול להגיד שמשיחות פנימיות עם נטפליקס הם מחכים שזה יאושר והם יהיו מאושרים".
מטעם איתמר אביטן, מנכ"ל איגוד תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל (אק"ט), המייצגים בעיקר את המחלקות הטכניות והאומנותיות על הסט מברך על ההחלטה: "אנחנו מחכים לזה הרבה שנים. כבר יועד לזה כסף בעבר, ועכשיו זה נשמע הרבה יותר רציני. מבחינת העובדים זאת בשורה משמחת מאוד כי זה אומר שתהיה יותר עבודה בתעשייה". מטעם שר התרבות חילי טרופר נמסר: "משיכת הפקות גדולות לישראל יתרמו לתדמית המדינה, להיותה מרכז של יצירה תרבותית ותאפשר לעובדות ועובדי עולם התרבות הישראלי עוד אפיקי תעסוקה ויצירה. אני מודה לשרים שנרתמו למהלך הטוב הזה״.