"בטח שמעתם, לא שמעתם, ראיתן, קראתן, התעניינתם, יש דברים שלא נאמרו", הצהיר השבוע סטטיק מעל הבמה בהופעה האחרונה של הצמד, בעוד הקהל צועק "אל תיפרדו". "אז קודם כול, חשוב שתדעו שאני ובן אל מאוד אוהבים אחד את השני ותמיד נאהב אחד את השני. חייב לבקש ממך משהו – בוא ניתן להם את ההופעה של החיים".
הם לא היו שידוך מתבקש. שני אנשים צעירים, שונים מאוד באישיותם, ברקע שלהם וביכולות המוזיקליות שלהם. אבל מהרגע שהם עמדו יחד על במה קרה הקסם הזה, שממש כמו קראנץ' פיסטוק אי אפשר לנבא שיתרחש.
לירז רוסו, שנושא את שם הבמה "סטטיק", ובן אל תבורי, שלא זקוק לשם במה – גם כי הוא הבן של שימי תבורי ובעיקר כי ליטרלי קוראים לו "הבן של אלוהים". רק לפני שנה הם ישבו מול המצלמות של "אולפן שישי" לטיפול זוגי – וחשפו את הקרביים של הזוגיות הזו. "האם היינו מצליחים בלי לפגוש אחד את השני? תחשוב טוב", שאל סטטיק ובן אל השיב לו: "רוצה את האמת? לא".
הם פרצו לפני שבע שנים עם סדרת להיטי פופ-ראפ במשקל הומיאופתי, עטופים בהפקה חכמה של ירדן פלג המוכר בשם ג'ורדי. ההתחלה הייתה בשיר בשם "דוביגל", שבן אל היה משוכנע שהטקסט שלו מדבר על בחורה עם תחת גדול. אחר כך בא הסינגל בארבי, וממנו ההיסטוריה מתחלקת ללפני ואחרי.
הפיצול של סטטיק ובן אל – סיקור נרחב:
- סטטיק ובן אל הודיעו על פירוק: "החלטה לא קלה, נתראה בגלגול הבא שלנו"
- הלהיטים והביטויים שנכנסו לתרבות: שבע השנים הטובות של סטטיק ובן אל
- התעשייה בשוק מרעידת האדמה של סטטיק ובן אל: "עוד ידברו עליכם שנים קדימה"
"סלסולים עם מוזיקה מהפיפטיז והסיקסטיז, הם ידעו לערבב רגאטון עם מוזיקה ברזילאית ורגאטון עם דאנסהול והיפ-הופ כמובן", מסביר עידו פורת, שדרן ועורך מוזיקה בגלגלצ. "דרך זה הם יצרו צליל ישראלי חדש. הם יצרו שפה ויזואלית חדשה, מאוד מרעננת וצבעונית, הם הרימו את הרף לכל התעשייה בענייני הקליפים"
מגישת הטלוויזיה אופירה אסייג, שגם חלקה עם השניים שולחן שיפוט ב"הזמר במסכה", טוענת: "הם באמת עשו היסטוריה בפופ, במוזיקה הישראלית. במילים של אופירה – מה ששלהם, שלהם. מבחינה מוזיקלית הם התאימו מאוד אבל באישיות הם מאוד שונים".
היוצר ועיתונאי המוזיקה נוי אלוש מסביר: "הסטנדרט שהם הביאו במוזיקה, בהפקה המוזיקלית של ג'ורדי, באופנה, בקליפים היקרים – אלה דברים שלא הכירו כאן קודם וברגע שהם עשו את זה כל התעשייה נאלצה לעמוד בסטנדרט שלהם". ומבקר המוזיקה אבי שושן מוסיף: "הם בעצם הביאו את כל הגל שבא אחריהם – אנחנו רואים היום את מרגי, את אנה זק, את נועה קירל שעושה פארק הירקון – כל זה תולדה של ההצלחה של סטטיק ובן אל".
View this post on Instagram
הטקסטים מצד אחד לא היו נתן זך או נתן יונתן – אם נרפרר לשנייה לאליל הפופ הראשון כאן שנפטר רק לפני שבוע – אבל מצד שני הם לא נפלו גם מהטקסט של "דיווה", שהלחין אותו אליל על אותו פסנתר. אז בקיצור, תנוחו. סטטיק היה המוח, בן אל היה הקול. כן או לא גנטיקה, לשיר הוא יודע
"שניהם לא הצליחו לבד, ובגלל זה הם התאחדו", קובע שושן. "סטטיק הוא לא זמר ולכן הוא לקח את בן אל, שהיה הבן של שימי תבורי, התחיל ב'תבוריז', עשה עם אבא שלו קיסריה אפילו. אחר כך הוא ניסה להצליח לבד עם סינגלים של מוזיקה מזרחית ולא הצליח. הווקאליות של בן אל יחד עם הכישרון של סטטיק יצרו ביחד את החיבור הזה".
באותו ריאיון זוגי תהה בן אל: "כמה אנחנו עושים בשביל כסף וכמה בשביל הנשמה?" וסטטיק טען: 80% לנשמה, 20% כסף". במשך השנים השניים דבקו זה בזה עד שהפכו לישות אחת – ישבו על כיסא אחד כשופט בעל קול אחד בתוכניות ריאליטי, והדברים הגיעו לידי כך שבן אל תבורי עזב את המגדל בשיכון צמרת בתל אביב וקנה דירה בחיפה ליד סטטיק. האם יש הצהרת נאמנות חזקה מזו? את ההתפוצצויות שהיו ביניהם הם הסתירו.
סטטיק הודה אז: "בשיא הריב שלנו היינו נוסעים במכוניות נפרדות, היו חדרי אומנים נפרדים, היו לנו אפילו מיני צוותים נפרדים, מלווים נפרדים, מצטלמים בנפרד עם הקהל, ואז עולים לבמה כאילו כלום ואף אחד לא יודע. הייתה הופעה שאתה עלית לבד כי המנהל אמר לי 'לירז סע הביתה כי אתם לא יכולים להופיע ככה'. והיו ריבים והיו ויכוחים ופרידות וצעקות וחסימות באינסטגרם. הכול היה, כל הבלגן, הכול אמת" ובן אל הוסיף: "הכחשנו, אבל הכול אמת לאמיתה".
וסטטיק ניסה אז להסביר: "פשוט תאקל של שני ילדים שהצליחו מאוד מהר ולא ידעו לאכול את זה". בן אל ענה לו: "לא אשכח לך בחיים כשכל הריב הזה התחיל והתחילו להתבטל לנו הופעות באת וישבת איתי ואמרת 'חברים נמדדים במצבים הכי קשים וזה המצב הקשה ואנחנו לא צריכים לעזוב את הסירה' – זה משהו שריגש אותי. אמרת 'אנחנו ביצת זהב וצריכים להמשיך ביחד ונעבור גם את זה', זה משהו שאני לא יכול לשכוח לך. בגלל זה אני מרגיש חייב לך כל החיים, באמת באמת".
מטבעם של דברים, גם המשברים האישיים – "כל הסיפור, המשחק, הנגיעות הנכונות, המערכת המורכבת שבין גברים לנשים "- כולם צפו לתודעת הציבור. גם יחסיו המורכבים של בן אל עם אביו שימי תבורי, גם הנישואים של סטטיק – שרגע שלפני החופה הוטל ספק ביהדותו והוא נאלץ לפתוח את תיק האימוץ – אחר כך הבעיות באותם נישואין, וגם דרך התהומות בין בן אל וכתבת גיא פינס אורטל עמר ועד כמובן הפרק הנוכחי והעצוב מכולם, שכנראה לא מנותק מאותן תהומות.
הדרך מנער הזהב של הרייטינג אל עמדת המצורע, הנגוע, זה שלא בריא להיות מזוהה איתו, קצרה מאוד. "יכול להיות שמבחינת המפיקים הם ראו שלבן אל יש כרגע כתם על פניו, והם לא רצו לגעת בדבר הזה שהוא מוכתם", אומר שושן. "העניינים האישיים התחילו לפגוע להם בפן המקצועי והעסקי, נראה לי ששם הם הבינו שצריך לחתוך ולהיפרד", מסביר פורת.
לדברי שושן, "זה היה עניין של זמן עד שסטטיק ובן אל יתפרקו, זה היה ברור שזה יקרה. מוזיקלית בגלל שהם פחות הצליחו, דברים שפחות עבדו מסחרית וכמובן כל השערוריות בחיים האישיים – בסוף זה נחתם בהקלטות של בן אל".
ומה בהמשך? אסייג מעריכה: "בן אל יעזוב את הארץ ללוס אנג'לס, יחזור לבת זוגו המלבישה האישית של קים קרדשיאן, היא כבר תסדר לו שם יופי של עבודה". ופורת מגלגלצ לא מודאג לפחות לגבי צד אחד בצמד: "סטטיק הוא אחד המוחות הכי חריפים בתעשיית המוזיקה בישראל. הוא גם הוכיח שהוא יודע לכתוב טוב לאחרים – כתב למרגי את הזוג הזה, את אנג'ל, את אמבולנס".
ושושן מעריך שיהיה איחוד: "במבחן הזמן בסוף נראה שכאשר יש רעב ואין הופעות, כאשר הם יצטרכו להצליח מסחרית מחדש, הם יבינו מה היה להם ואת הייחודיות של ההרכב הזה ובמבחן הזמן אני בטוח שגם יהיה קאמבק". גם אסייג לא שוללת: "אני גם לא אתפלא אם הם יחזרו בסוף להיות ביחד, ימים יגידו כמו שאיזה זמר אמר לא פעם ולא פעמיים ואפילו שר".
בזוגיות שלהם ראינו את העתיד שלנו – ורוד ומסחרי, חלומי וטראשי, אחדות בין קצין צה"ל וגיימר מבית ספר חוגים בחיפה לבין בן האלוהים מראשון לציון, אהבה שתתגבר על כל המהמורות ובקלאס "באפס מאמץ". והם הרי הבטיחו זה לזה ברגע של חולשה ועכשיו זה פחות יפה ממה שרצו. ובן אל נוסע מכאן בלי תאריך חזרה. ומה יהיה איתנו עכשיו, אומה שטופת דמע וקסם, קרועת לב אך נושמת, אם אפילו סטט-בוי ובן-בון לא יכולים להישאר ביחד? ימים יגידו.
תחקיר: יעל יפה