הן חברות על המסך וגם בחיים האמיתיים - זו נוסחת העבודה המשותפת של ז'וזיאן בלאסקו ("ג'יגולו צרפתי", "אלגנטיות של קיפוד") והלן וינסנט, שתיהן זוכות פרס סזאר. צמד השחקניות הוותיקות מככבות בימים אלה ב"כשקיץ הופך לסתיו", סרטו החדש של פרנסואה אוזון - מהבמאים המוערכים והאהובים בקולנוע הצרפתי העכשיווי - שבין היתר אחראי לסרטים "בריכת שחייה" ו"שמונה נשים". 

עלילת הסרט עוקבת אחר שתי פנסיונריות שנהנות מחיים שקטים בכפר ציורי בחבל בורגון. כשבתה הפריזאית של אחת מהן מביאה את נכדה לבלות את חופשת הסתיו עם סבתו, פטריות רעילות נכנסות לתמונה ומשבשות את התוכניות. הסרט זכה לביקורות חיוביות גם בצרפת וגם כאן בישראל ומוצג בימים אלה בבתי הקולנוע ברחבי הארץ. 

"פרנסואה אוהב אותנו, במאי שאוהב שחקניות זה דבר חשוב", אומרת בלאסקו. "במקביל הוא מאוד תובעני". "הוא מאוד תובעני. הוא דוחף אותך לעשות חזרות שוב ושוב, לחזור על סצנות. הוא שואף למצוינות. אבל העבודה איתו היא מדהימה, במקביל לדרישות שלו הוא מאוד עדין", מוסיפה וינסנט. "העדינות שלו עוזרת לעבור את התהליך. מרגישים את האהבה שלו לשחקנים ולסיפור. יש במאים שדורשים הרבה, אבל אבל הם לא עדינים וזה יכול להגיע למצבים לא נעימים". 

הבמאי פרנסואה אוזון (צילום: Carlos Alvarez/Getty Images)
תובעני אבל עדין. הבמאי פרנסואה אוזון|צילום: Carlos Alvarez/Getty Images

אוזון כתב לאורך הקריירה שלו שורה של תפקידים נשיים ראשיים ומורכבים. "אפשר להגיד שזה יוצא דופן, גבר שנותן כל כך הרבה מקום לדמויות נשיות. זה ממש מאפיין את הקולנוע שהוא עושה", אומרת בלאסקו. אחד הדברים הבולטים במערכת היחסים בין השתיים הוא ההומור. "על הסט זה מתחיל כבר בבוקר, בחדר האיפור", מספרת הלן. "מי שאחראית על ההומור בינינו היא ז'וזיאן. זה גורם לדברים לזרום. גם זה לא דבר מובן מאליו". 

ז'וזיאן באלאסקו (צילום: JB Lacroix/WireImage, getty images)
ז'וזיאן בלאסקו|צילום: JB Lacroix/WireImage, getty images

לבלאסקו (75) ווינסנט (81) יש פרספקטיבה ארוכת שנים על היחס לנשים בקולנוע בכלל ובקולנוע הצרפתי בפרט. "כשחקניות, יש לנו אפשרויות לשחק עד גיל מסוים", אומרת ז'וזיאן. "תראי אותנו, אנחנו 'זקנות' בעיניי העולם, אבל אנחנו עובדות". הלן מחזקת: "זה מה שמיוחד אצל פרנסואה. יש תפקידים גם לנשים שהן לא סמל מין". בלאסקו ממשיכה: "כשרואים מה קורה בלוס אנג'לס, בהוליווד, רואים את הפלישה של הבוטוקס. זה נורא. הן לא חופשיות להיות מי שהן רוצות". 

ועדיין, מבט לאחור מגלה גם שינויים חיוביים המציתים תקווה בנוגע לעתיד. "אני רוצה להגיד שבתחום הקולנוע, היום לנשים יותר מקום גם בצד הטכני. יש נשים שמרימות ציוד כבד, צלמות. כשהתחלתי לשחק - הנשים היחידות על הסט היו זו שהבטיחה את העקביות של הסצנות, המאפרת והמלבישה"