בעקבות גל של מחאה ברשת בימים האחרונים, פרסומת של חברת התרופות "נובו נורדיסק" על השמנה ודרך טיפול במחלה תרד מהמסך ותעבור שינויים.
בפרסומת, שנועדה לקדם טיפול תרופתי שבועי של "נובו נורדיסק" הדנית, יצרנית תרופת ההרזיה "וויגובי", נראית אישה מלאה נכנסת למעלית בחברת אנשים, כשברקע שיר שנפתח במילים: "מבוכה קלה בבוקר". בסיטואציה נוספת בפרסומת, אישה אחרת מחפשת לפי השיר "ביס של אושר" וסוגרת את המקרר בתסכול, והופיעה גם אישה שלישית שרוקדת כאשר "הנשימה אצלה בקוצר". לפרסומת גם הייתה גרסה שפונה לגברים, כשהמסקנה הסופית העולה היא השאלה "מה ה-BMI שלך?" והצורך לפנות לרופא לצורך אבחון המחלה ואופן הטיפול בה.
בתוך ימים מעליית הפרסומת למרקע, צופים וצופות רבים הביעו זעם על מפגן השמנופוביה. "העברתי ביקורת לא פעם על אותה חברת תרופות שעושה את הפרסומות האלה, אבל הפעם בעיניי זה חצה כל גבול", אמרה רוני רמז, שמציגה את עצמה ברשת כ"מומחית בתעופה עצמית וראייה ביקורתית". "אנחנו לא מדברים על השמנה כתופעה רפואית, יש פה נטו שיח חברתי. כשלוקחים שיר של דני סנדרסון וחורזים עליו מילים שבאות להוכיח שלהיות עם BMI גבוה זה לא נעים, זה שיימינג בהגדרה. כשאתם מראים בחורה מלאונת נכנסת למעלית - למה זו מבוכה קלה? אין אישה אחת שמוגדרת שמנה או חושבת שהיא שמנה שרואה את זה ולא נעה בחוסר נוחות בכיסא. אתם לא מעלים מודעות לכלום. עם כל הכבוד לזה שאתם מצילים את העולם מהשמנת יתר, אתם מוכרים לנו זריקות הרזיה, יש פה אינטרס כלכלי מובהק. לבחור בשיימינג כדי להזיז אותנו לקנות, זה שפל המדרגה".
"אני המומה שהפרסומת הזו משודרת בטלוויזיה", מחתה שיר טרן, שחקנית ואקטיביסטית, שהגיעה בעבר לכנסת כחלק ממאבק נגד שמנופוביה. "נכון, שומן מהווה גורם למחלות מרובות. אתם רוצים להנגיש לציבור את המידע שקשור בטיפול בבריאות, איך לוודא שהם במשקל תקין ולאיזה גורם לפנות? אחלה. נראה לכם שזו הדרך? נראה לכם שלשים מישהי מלאה שמתנשפת רק כי היא רוקדת, רק כי היא מלאה אז היא 'לא יכולה' לרקוד, זה תקין? להגיד שמישהי מובכת במעלית מהגודל שלה, זה נראה למישהו תקין? מי אחראי על הקריאייטיב של הפרסומת הזו? מי נתן לזה אישור?".
בעקבות התלונות שנערמו מצד הציבור, הרשות השנייה הודיעה כי פנתה למפרסם ויבוצעו שינויים בתשדיר. אחרי שהלחץ עבד, טרן העלתה סרטון נוסף שבו הביעה שמחה והתרגשות: "הצלחנו! ישנו את הפרסומת. כל הימים האחרונים אני מוצפת בהודעות מאימהות מודאגות, גברים, נשים, נערים ונערות, באמת כולם נפגעו מהפרסומת. זה שהצלחנו להזיז משהו, זה מטורף. יש!".
מחברת "נובו נורדיסק" נמסר כי "הסרטון מעלה למודעות את נושא ה-BMI, היות ולמעלה מ-40% מהאנשים אינם מודעים לכך שעל פי ה-BMI וההנחיות הרפואיות, הם מתמודדים עם מחלת ההשמנה. הוא מציג אנשים פעילים ומוצלחים במצבים חברתיים שונים, הנתקלים בקשיים בפעילות הגופנית. יחד עם זאת, אנו קשובים תמיד לתחושות הציבור, וצר לנו אם מישהו נפגע. המטרה מעולם לא הייתה לשוחח על נראות, אלא על בריאות ולטפל בה. אנחנו פועלים לשנות את הסרטון בהתאם".
"החברה משקיעה מאמצים רבים בשנים האחרונות לצמצם חסמים, סטיגמות ותחושות אשמה, שעימם מתמודדים אנשים עם השמנה, ולביסוס העובדה המדעית שהשמנה היא מחלה ביולוגית הפוגעת בתפקוד היום-יומי ואף מובילה למחלות קשות נוספות, שאותן ניתן למנוע".