כמעט שנתיים אחרי ניסיון ההשקה של רפורמת התקשורת הקודמת, השר שלמה קרעי הכריז שלשום (רביעי) על רפורמה חדשה: השתלטות פוליטית על שוק העיתונות במעטה של שוק חופשי וכוח צרכני.

סוגיה מרכזית ברפורמה היא סגירת שני הגופים הרגולטוריים, הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין, והקמת מועצה מפקחת חדשה במקומן. המועצה הריכוזית תמונה ברובה בידי שר התקשורת, כלומר פוליטית, תעסוק לראשונה בתחרות בשוק ותוכל הטיל קנסות כבדים בגובה אחוז מההכנסות בגין כל הפרה, ולגרום לקריסתו של ערוץ בהחלטה אחת. "המועצה החדשה היא פוליטיזציה של מערכות התקשורת", אומרת מנכ"לית ארגון העיתונאים והעיתונאיות, מיכל גרא מרגליות. "יש לה את הזכות להטיל קנסות דרקוניים על המערכות, של אחוזים שלמים מתוך הרווח, באופן שנתון כמעט לחלוטין לשיקול דעתם".

הסעיפים הללו דומים לחקיקה של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן. גם במדינה זו הודקה האחיזה הממשלתית בכלי התקשורת, בצורת מועצה פוליטית שעוסקת לכאורה בתחרות. בפועל, אותה מועצה מאשרת מיזוגים לכלי תקשורת שמתיישרים לפי עמדת הממשלה, מגדילה את כוחם ורשאית להטיל קנסות גבוהים על ערוצים כרצונה.

שלמה קרעי (צילום: חדשות 12)
שר התקשורת שלמה קרעי|צילום: חדשות 12

"כאן בהונגריה יש לנו מערכת מחוכמת מאוד ואכזרית מאוד", מסביר גאבור הורבאת, עורך לשעבר בעיתון המקומי "נפשסבג" שנסגר ב-2016. "לא מאיימים פיזית על עיתונאים. הם פשוט קונים אותם אחד-אחת, את כל ערוצי התקשורת החשובים ביותר וממירים אותם לצד שלהם. תארי לך שבישראל ערוץ 12 היה ערוץ הטלוויזיה היחיד שמשדר חדשות אמיתיות, ושכל יתר הערוצים נתונים בידי הממשלה".

החוק החדש מתהדר לכאורה באפשרות לפתיחת כלי תקשורת רבים, כשהלכה למעשה, כלי תקשורת קיימים יועמדו בסכנת סגירה. המועצה החדשה בשליטה הפוליטית תידרש לאשר את כל גופי החדשות, החדשים והקיימים, ותוכל למרר את חייהם אם רק תרצה. יתרה מזאת, היא לא תפקח על התכנים ואמינותם. 

ויש עוד סוגיה מהותית שקרעי מנסה לקדם: בכסות של הורדת רגולציה, הוא מבקש לבטל את ההפרדה בין בעלי המניות של הערוצים לחברות החדשות. השינוי יאפשר לחץ חיצוני ישיר על בעלי המניות והשפעה על תכני החדשות. "המצב החוקי היום בישראל זה שיש הפרדה מבנית בין מערכות החדשות לבין הבעלים של הרשת המסחרית", מסבירה גרא מרגליות. "אם ישברו את הדבר הזה, יהרסו את החומה הסינית שעומדת ביניהם, והדבר הזה יביא לאפשרות ללחצים פוליטיים וכלכליים על העיתונאים ביום-יום".

האריזה החדשה של רפורמת התקשורת מנסה לשדר מהפכה צרכנית חשובה. בפועל, מאחורי האותיות הקטנות, מהפכה תקשורתית שלמה בשליטה פוליטית.