עשור בדיוק חלף מאז הפעם האחרונה שהמוזיקאי הוותיק ארט גרפונקל הופיע במחוזותינו. ביוני 2015 הוא עלה לבמת איצטדיון בלומפילד בתל אביב וסיפר כי הוא מרגיש כאן כמו בן בית. בריאיון מיוחד לחדשות 12, גרפונקל מאשר כי הוא האומן הבין-לאומי המסתורי שיתארח בנשף רוק של אביב גפן. אבל זה לא נגמר כאן: גרפונקל גם חושף מגעים מתקדמים למופע איחוד מפויס עם שותפו לשעבר, פול סיימון, אחרי שנים של נתק.
גרפונקל, בן 83, חצי מאחד הצמדים הכי מצליחים בתולדות המוזיקה הקלה, סיימון וגרפונקל, הוא האומן שאביב גפן פיזר רמזים בנוגע אליו לקראת האירוח בנשף רוק המסורתי שייערך בסוף החודש בפארק הירקון. "פשוט הלכתי על האפשרות הכי טובה שלי", אומר גרפונקל. "קיבלתי את החדשות הכי טובות שמוזיקאי יכול לקבל, שהוא מוכן לבוא לישראל ושהוא תומך גדול של ישראל, מהסוג שחסר לנו כל כך בימים אלה. אלה ימים איומים", מצטרף גפן. גרפונקל הוא האומן הבין-לאומי הגדול ביותר שמגיע מאז 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה. לדבריו, "אני דואג בקשר להיבט הבטיחותי, הרושם שלי מכאן הוא שאף פעם אי אפשר לדעת, מדובר בעניין נפיץ".
במהלך השיחה לפני כמה ימים בניו יורק, גפן וגרפונקל עדיין התלבטו אילו שירים יבצעו ביחד בהופעה. "אני מצפה בקוצר רוח לדבר איתך על מה שנעשה יחד", אמר לו גרפונקל. "יהיו ארבעה שירים, ואחד מהם יהיה אנחנו. יש לך רעיון איזה שיר זה יהיה?". גפן השיב: "מה שתרצה". כשהוא נשאל איזה שיר היה רוצה לבצע בישראל, גרפונקל אמר: "שיר אחד שקופץ לי לראש לפני שאני חושב על זה בכלל הוא The Boxer".
ארט גרפונקל ופול סיימון נפגשו בכיתה ו' בבית ספר בניו יורק. שני צעירים יהודים שבשנות ה-60 זכו להצלחה מסחררת כאשר הקליטו חמישה אלבומים שנמכרו ביותר מ-100 מיליון עותקים. הלהיטים העל-זמניים שלהם, כמו The Sound of Silence ו-Bridge Over Troubled Water שינו את מוזיקת הפופ בעשורים שבאו לאחר מכן. הם זכו בשבעה פרסי גראמי, נפרדו ב-1970 וחזרו מדי כמה שנים להופיע יחד. היחסים ביניהם ידעו לא מעט עליות ומורדות, עד כדי תקופה ארוכה של נתק.
מה הפך את הצמד "סיימון וגרפונקל" למיוחד כל כך?
"אני חייב להודות שאנחנו טובים, אנחנו מאוד מתאימים. מה שהוא עושה ומה שאני עושה משתלב בדרך מיוחדת. פחות זה יותר. שני קולות וגיטרה, ואם אתם טובים, זה יספיק.
לפני כמעט 45 שנה, בסנטרל פארק שבמנהטן, התקיים המופע ההיסטורי של סיימון וגרפונקל. כחצי מיליון אנשים הגיעו לצפות בצמד, שהתאחד לראשונה אחרי עשור למופע שלם. "זה היה היום הטוב בחיי", אומר לנו המוזיקאי האמריקני. "ההופעה הטובה ביותר בכל חיי, מתוך כל מה שעשינו, זה היה משהו יוצא דופן. כשעליתי לבמה וקיבלו אותנו בצורה פנטסטית, אמרתי: 'פול, ידעתי שעשינו משהו נכון בשנות ה-60, אבל לא ידעתי שזה היה עד כדי כך נכון'. ואז התחלתי לעבוד, הייתי מוצף באושר. רק הייתי צריך להתרכז בעבודה שלי".
הופעה מיתולוגית נוספת שהוא לא ישכח, התרחשה באיצטדיון רמת גן ב-1983. הצמד הופיע בפני עשרות אלפי ישראלים, ולגרפונקל יש זיכרונות טובים וגם פחות טובים מהמדינה הקטנה במזרח התיכון. "אני זוכר שהרגשתי שהתקשורת הייתה מאוד אגרסיבית כלפיי", הוא נזכר. "אכלתי ארוחת ערב עם הוריי במלון המלך דוד, והעיתונאים היו שם מחוץ לחלון והביטו בי. ניסיתי לקום מהשולחן כדי להימנע מהמצלמה, והם נכנסו לתוך המלון. הלכתי לשירותים כדי לברוח מהם, והם נכנסו לתוך השירותים כדי לצלם אותי. מצאתי את עצמי בתא השירותים, מחביא את הפנים שלי מהמצלמה והם המשיכו לצלם".
מה אתה זוכר מההופעה המשותפת בישראל?
"אני זוכר שהיא הייתה נפלאה. חוץ מאמריקה, ישראל הייתה הקהל הכי טוב שלנו יותר מכל מקום אחר בעולם. ישראל הייתה חמה להפליא כלפי סיימון וגרפונקל".
"אמרתי לפול: 'אני יודע שטעיתי'. זלגו לי דמעות, ואחריהן הגיע חיבוק גדול. אני מתגעגע אליו"
קריירת הסולו של גרפונקל הצליחה פחות מזו של עמיתו לשעבר. היחסים המתוחים ביניהם לאורך השנים סיפקו לא מעט כותרות, עד לפיצוץ הגדול ב-2015 כאשר גרפונקל כינה את שותפו דאז "אידיוט" ו"חלאה" בריאיון ל"טלגרף" הבריטי. לפני כמה חודשים, הם בנו גשר מעל מים סוערים ונפגשו לארוחת פיוס היסטורית. "הוא היה מאוד נחמד אליי", משחזר ארט. "הערב היה נפלא, היו חיבוקים. יכולתי לומר סליחה, כשאתה מרגיש שפגעת במישהו. אני הודיתי בזה ואמרתי לפול: 'אני יודע שטעיתי'. זלגו לי דמעות, ואחריהן הגיע חיבוק גדול. האמת היא שאני מתגעגע אליו".
גרפונקל הפתיע אותנו במהלך השיחה, כאשר חשף לראשונה כי מופע איחוד אחרון בהחלט של הצמד נמצא במגעים מתקדמים. "יש דיבורים על הופעה אפשרית שאולי נקיים", הוא אומר.
סיימון וגרפונקל שוב על הבמה? אתה חושב שזה יקרה?
"איזו סיבה טובה יותר יש לחיים?"
פול אמר משהו?
"עוד לא שמעתי. אני מאוד מעוניין, אני שומע שהוא במסע הופעות בימים אלה. אני יודע שיש לו בעיות באוזן, אבל נראה מה הוא יגיד".
נשף הרוק של אביב גפן מתקיים זו השנה ה-13, והוא רק הלך וגדל עם השנים. גרפונקל הוא גיבור מוזיקלי של אביב, והחיבור אליו הוא רגשי-משפחתי. "אבא שלי, יהונתן גפן, היה אחד הכותבים הכי מפורסמים בישראל", הוא אומר לגרפונקל בריאיון המשותף. "תרגמנו יחד רק שיר אחד לעברית, וזה היה America. זה מחזיר אותי לזיכרונות עם אבא שלי, שישבנו ותרגמנו את השיר. לראות 60 אלף איש שרים איתי ועם ארט...".
ארט, איך הולך השיר "אמריקה"?
"אתה מתגרה בסמכות... איך אומרים Money בישראל?".
כסף.
"כסף", הוא חוזר בעברית. "אני אוהב את הבדיחה 'אשיר כשאקבל 50 אלף כסף'".

עצם בואו של גרפונקל לישראל זו אמירה נוקבת בימים אלה, כשגל אנטישמיות שוטף את ארצות הברית. סביבו בניו יורק, גם באוניברסיטת קולומביה שבה למד, ההפגנות הפרו-פלסטיניות לא פוסקות. "מעולם לא הרגשתי את זה בכל חיי", הוא אומר.
אבל שמעת על מה שקורה בקולומביה. מה חשבת כשראית את המחאות?
"שמבחני הגמר בטח מתקרבים".
בעשור התשיעי לחייו ארט גרפונקל מקליט, מופיע ומרגיש צורך להיות על הבמה, כמה שיותר. כשהוא נשאל כמה זמן להערכתו הוא ימשיך כך, המוזיקאי משיב: "מי יודע? לנצח. אנחנו מתחילים להבין את הרעיון שהחיים לא נצחיים בערך בגיל חמש, ואתה מבין שהחיים כן מסתיימים, ומאותו רגע זה צובע את כל מה שאתה עושה. זהו זה. אשתי הייתה אומרת: 'לא, זה ממשיך כי אנשים שמתים מתעלים למקום אחר'. במקום מוות, מדובר במעבר. אני מרגיש שהתמותה נועצת בי מבט: 'למה אתה חי, ארט?'. אני מרגיש שמשהו טוב מאוד יקרה. אני נוטה לעשות עבודה טובה למרות הלחץ שלי, ואני נלחץ מדברים כאלה".
אתה עדיין נלחץ לפני הופעה?
"עדיין, כן. ה'כאן ועכשיו' זה מהות הכול. לא משנה מה עשית בעבר, אתה לא יכול להישען על זה. אתה צריך להיות חי ונוכח". עכשיו נותר לקוות שהחות'ים בתימן לא יפגעו במופע.