שרת התחבורה מרב מיכאלי נפגשה עם קבוצת המיקוד שלנו בהפתעה – במסגרת הפרויקט המיוחד ששודר אמש (שבת) ב"חדשות סוף השבוע". המשתתפים דנו בדמותה הפוליטית של מיכאלי ושל מפלגת העבודה, ובתפקוד שרת התחבורה במשרדה ובמפלגתה בתוך הממשלה. לאחר מכן, יצאה מיכאלי והשיבה על הטענות שהעלו כלפיה חברי קבוצת המיקוד.
בחירות 2022 - סיקור נרחב ב-N12:
- יו"ר יהדות התורה: "לא ראיתי שהמתמטיקה קידמה את המדינה בכלכלה"
- תקרית מביכה בחגיגות שמחת תורה: נתניהו סירב לעמוד על אותה הבמה עם בן גביר
- הרשימות המלאות: הכירו את המועמדים לכנסת ה-25
- חושבים שאתם תצליחו? בואו ונסו להרכיב את הקואליציה הבאה
- סקר חדשות 12: גוש נתניהו עם 60 מנדטים, הליכוד עלה ל-31 מנדטים
החברים בקבוצה אמרו כי מצב המדינה לא טוב וכי "יוקר המחיה מגוחך". מצב התחבורה בתום השנה של מיכאלי במשרד הוגדר בידי המשתתפים כ"כאוטי" ו"גרוע". אחד מהחברים ציין כי "מה שהיה לוקח רבע שעה לעבודה לוקח עכשיו שעה וחצי". משתתפת אחרת ציינה כי "אני יוצאת כל יום ב-6:20 בבוקר כדי להגיע לתל אביב מפתח תקווה. כשאנחנו נוסעים במכונית יש בן-אדם אחד בכל מכונית".
המשתתפים נתנו לשרת התחבורה ציון נמוך יחסית, והבהירו כי הציון הנמוך נובע משום שלא נראה שינוי במצב התחבורה בישראל. "אני אמרתי שלוש, אני גרה בנתיבות", הסבירה ליאת ארקוס מנתיבות. "בשנה האחרונה ביטלו לנו את הרכבת המהירה לדרום, שזה פוגע בהמון אנשים שגרים בדרום ועובדים במרכז".
"הבעיות של התחבורה לא התחילו עכשיו, הן כבר בעיות של הרבה שנים אחורה", סייג צחי אהרון מרמת גן. "אני חושבת שהיא עושה את מה שהיא יכולה לתת במעט הזמן שיש לה להשפיע", הוסיפה אמונה עספור מיפו. מנגד, מנשה שמש מתל אביב אמר כי "היא לא התעסקה דווקא בדברים החשובים, היא התעסקה, כמו שאמרו, במזגנים וכל הדברים האלה. לדוגמה, הפקקים בנמלים, יש פקקים עצומים בנמלים".
"אני חושבת שהיא לא במשרד הנכון", ציינה אחת מהמשתתפות בקבוצת המיקוד. "אני קיוויתי שמרב מיכאלי תשב על תיק הרווחה", ציינה משתתפת אחרת. "לא נראה שהיא מנסה לקדם פה איזשהו משהו שבאמת יעזור לאזרחים", אמרה משתתפת נוספת.
שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה הקשיבה לכל ההערות של חברי קבוצת המיקוד, ויצאה להשיב. "הייתי מרותקת, ממש מרותקת ואני רוצה להגיד לכם ממש תודה רבה. יש לי המון מה לענות לכם". היא התייחסה לנושא המזגן, וציינה כי מעבר לכך היא השקיעה עבודה ומשאבים רבים ברכבת, גם מעבר לנושא הזה. "אני עשיתי לרכבת ישראל תוכנית חומש של 46 מיליארד שקל, האצתי את החשמול שלה", הבהירה מיכאלי.
"מרב, אני הייתי נוסעת לתל אביב בבוקר שעה ועשר דקות - כיום אני נוסעת שעה וארבעים", הקשתה ליאת מנתיבות. "את ליאת, נכון? אני רוצה להגיד לך שאני בדקתי ואומנם אנחנו לא נפגשנו, אבל המייל שלך טופל והעירייה קיבלה את ההרשאות שהיא ביקשה במייל שלך... אז אי אפשר להגיד 'לא עונות'... אי אפשר להגיד 'מגדל שן'", השיבה מיכאלי.
"התשובה שנתת לה כרגע... האנשים נתנו את הציון שהם נתנו פה כי... אין בה עומק למעשים", ענה אלמוג צדקיה מיבנה. "לדוגמה, האופניים החשמליים, כל הלוחיות, זה דברים שהיה צריך לעשות אותם... אומנם היה צריך לעשות את זה לפני עשור אבל את עכשיו פה ואת עכשיו תקופה פה, נכון? זה היה צריך להיעשות הרבה-הרבה לפני. בתחילת הקדנציה היה צריך לעשות את זה והיה צריך להתעקש על זה".
"קודם כול, הדבר הכי מתסכל זה שכמות העשייה האדירה, המטורפת, שעשיתי השנה, עשינו, אני לא עשיתי לבד כמובן, במשרד התחבורה, זה לא עובר", ענתה השרה מיכאלי. "משרד התחבורה זה התחבורה הציבורית, כלי הרכב, הכבישים, הים ואנחנו קיצרנו את התורים בנמלים באופן מוחלט, נקודה. כל התעופה - אנחנו הוצאנו את נתב"ג ממשבר אחרי הקורונה. היה שם הרי קושי נוראי ועכשיו תראו מה זה, איזה יופי". מיכאלי הוסיפה כי "כאילו כל מה שעובד הוא כאילו מובן מאליו, אחלה".
"אני רוצה לשמור בכל מקרה את משרד התחבורה במפלגת העבודה בגלל שזה תיק כל כך חברתי", הבהירה מיכאלי. "השקענו כמעט מיליארד שקל שיצאו לביצוע במגזר הערבי. "לראשונה יהיו בערים ערביות תחנות רכבת. אני חייבת להגיד לכם - הכנסנו תחבורה ציבורית לערים ערביות. האם אתן יכולות לדמיין שב-75 שנות קיומה של מדינת ישראל יש מקומות כמו טייבה, עיר, שלא הייתה בה עד עכשיו תחבורה ציבורית בפנים, בתוך העיר?"
"לגבי יהודה ושומרון, הקפאת את כל התכנון התחבורתי שהיה ביהודה ושומרון", הקשה מנשה שמש מתל אביב. "לא עצרתי שום דבר שכבר היה בביצוע", הבהירה מיכאלי. "לא הוצאתי דברים חדשים, זה נכון. כי אני חושבת שחבל להשקיע במקום שבסופו של דבר... הוא לא יהיה חלק ממדינת ישראל הריבונית". שמש השיב כי "אבל כרגע יש שם תושבים. תושבים ישראלים כמוני וכמוך, שרוצים לקבל שירות כמו שכל אזרח ישראלי אחר מקבל - ואין שום סיבה לקפח אותם".
"קודם כול, חסרים המון-המון-המון כבישים, אז זה לא שרק במקומות אחרים עשינו", הבהירה מיכאלי. "לא היה קיפוח. מבחינת סל המשאבים, הדרום והצפון היו מקופחים הרבה יותר". צחי אהרון מרמת גן, הביע אכזבה מכך שמפלגת העבודה לא פעלה בנושא המדיני, כמו גם שאר הממשלה. "זאת הייתה ההסכמה בבסיס ממשלת השינוי מלכתחילה", הסבירה מיכאלי. "ביני לבין נפתלי בנט אין דרך להסכים על ה... מה שבעיניי הוא ממש הכרחי לקיומה של מדינת ישראל ולשמור על... לוודא שיש לנו עתיד, בעיניו הוא לא יעלה על הדעת ולכן הוסכם מראש לא...".
"אז זה אומר עכשיו שבבחירות את כן תתעסקי בזה?", שאל אהרון. "בוודאי, איזו שאלה? לא רק בבחירות, אני מדברת על זה בכל מקום שאני מדברת על העמדות שלי". חברי הקבוצה תהו אם גם היא מכוונת את עצמה לראשות הממשלה. "אני רוצה להגיד שברגע שאנשים נכנסים לפוליטיקה הם ישר מכוונים לכיסא הכי גבוה", השיבה מיכאלי. "למה לא להמשיך וטיפה... ולהתעסק במה שצריך? למה לא להמשיך עם התיק הזה?".
"אבל בכל מקרה אני לא מדברת אתכם על מחר בבוקר, הכול בסדר, אני גם לא מדברת על זה שמפלגת העבודה תהיה מחר בבוקר מפלגת שלטון", הבהירה יו"ר המפלגה. "היא צריכה לבנות את עצמה מחדש וזה לוקח זמן. "אני באה משתי משפחות מאוד מאוד ציוניות והדבר שהוא בעיניי ההכרח הכי דחוף זה להחזיר את מדינת ישראל למסלול של החזון הציוני שאמר בית לעם היהודי שבו אנחנו נקבע על עצמנו, וזה הדבר שאנחנו צריכות וצריכים לוודא שיש לנו", הסבירה.
"את לא חושבת ששווה לשבור אידאלים ולשבת תחת נתניהו ושלא יהיה עוד סבב כזה?", תהה מיכאל דהן מרמת גן. "המשבר הפוליטי הזה הוא קשה מאוד וגם אני, יש לי כמיהה שכבר נהיה מעבר אליו אבל אין פה אפילו התלבטות, אתה מבין?", ענתה מיכאלי. "ברמה האישית, אני פוגשת את בנימין נתניהו ואת רעייתו שרה. פגשתי אותם באיזה אירוע לפני כמה ימים, אנחנו ביחסים ממש ידידותיים, אבל נתניהו התחיל את ההרס שלו למדינת ישראל לא עכשיו, אלא ב-93', בקמפיין השנאה וההסתה נגד יצחק רבין ונגד הערבים ונגד השמאל", הוסיפה. "זה אותו קמפיין מאז ועד היום והמחיר של זה למדינת ישראל הוא אסון. אני לא יכולה לתת לזה יד בשום אופן".