הקמפיינים האמתיים מתחילים עכשיו: במשך שבועות חיכו במפלגות ל"אחרי החגים" כדי להגביר את הפעילות ולהוציא את התותחים הכבדים. וכעת, שבועיים בדיוק לפני הבחירות, הן כבר החליטו במה להתמקד בישורת האחרונה של הקמפיינים. המטרה ברורה – ניסיון של כל אחד מהצדדים לשכנע את הקולות הצפים ואת אלו שלא הצביעו בסבבים הקודמים לצאת לקלפי ולשים שם את הפתק הרצוי מבחינתו. פנינו אל המפלגות השונות ושאלו אותן כיצד הן מתכוונות לעשות את זה – אלה התשובות שקיבלנו.
מבחינת הליכוד, במפלגה ממשיכים בקו "4=1+1" שהחל נתניהו. "הישורת האחרונה של מפלגת הליכוד תתמקד במשימה אחת", מסרו: "העלאת אחוזי ההצבעה במעוזי הליכוד כדי להביא את כל מצביעות ומצביעי המפלגה אל הקלפיות". במפלגה טוענים שעל פי הסקרים הפנימיים שלהם, הם יכולים להגיע ליותר מ-61 מנדטים לגוש הימין אם "פוטנציאל מצביעי הליכוד ימוצה עד תום". במקביל, נתניהו הבטיח היום (שלישי) שבמפלגתו לא ישבו עם גנץ או לפיד - "לא ברוטציה ולא בשום דרך אחרת". בנוסף לקמפיינים הפרסומיים, מתכוונים במפלגה להרחיב גם את הפעילות של משאית ה"ביבי-נא". אמש (שני) דיווחנו ב"מהדורה המרכזית" גם על סכומי הכסף הנכבדים שמשקיעים בליכוד בניסיון להביא קולות מהחברה הערבית.
בעוד 15 יום מצביעים ליכוד ויוצאים מהמילכוד. ליכודניקים, המנדט ה-61 תלוי רק בכם! הפעם אף אחד לא נשאר בבית!
— Benjamin Netanyahu - בנימין נתניהו (@netanyahu) October 17, 2022
"עכשיו החלה מערכת הבחירות", אמר היום ראש הממשלה יאיר לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, ובהמשך כיוון את האש אל גנץ כשאמר שאת הממשלה צריכה להקים מפלגה גדולה. ביש עתיד מתכוונים להגביר בשבועיים הקרובים את פעילות השטח לעידוד ההצבעה: במוצאי שבת יפגוש לפיד את ראשי המטות מכל הארץ, ובסיעתו יערכו כנסים וחוגי בית – כולל ביקור של ראש הממשלה בנצרת כדי לעודד את ההצבעה גם בחברה הערבית. אמש דיווחנו ב"מהדורה המרכזית" שלפיד החליט שלא להמשיך עם הקמפיין הנגטיבי נגד נתניהו והליכוד - מאחר שקמפיין זה הוכח כלא אפקטיבי.
במחנה הממלכתי ינסו למצב את גנץ כ"ראש ממשלה בביטחון", ויתמקדו באתגרים הביטחוניים שעומדים לפתחה של ישראל. הקמפיין ירוץ בד בבד עם קמפיין "סיוט נובמבר", שמנסה לשדר את המסר שגנץ הוא מי שיכול לפרק את גוש נתניהו ולמנוע ממנו את ממשלת ה-61. עוד פרסמה המפלגה שהיום היא תשיק את תוכנית ביטחון הפנים שלה, ובמענה על פנייתנו הוסיפו שחברי הרשימה ימשיכו בפעילות השטח והמפגשים עם הציבור.
החרדים נאבקים על הקול החברתי, בציונות הדתית מתמקדים במשפטים
הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר כבר הודיעה שתשיק היום את קמפיין "ריסטארט למערכת המשפט". על פי המפלגה, מדובר בתוכנית משפטית מקיפה ל"תיקון המערכת", ואותה היא תדרוש ליישם במסגרת המגעים להקמת ממשלה. עוד תתמקד המפלגה בקריאה לשמור על מספר המנדטים שמנבאים לה הסקרים כדי למנוע מצב שבו היא תידחק אל מחוץ לקואליציה בעקבות לחצים עתידיים.
בש"ס השיקו היום את קמפיין "טריפל ש"ס", מה שהם מגדירים כמסר העיקרי שלהם לשבועיים הקרובים. המטרה של הסרטון, שמציג את ש"ס כמפלגה היחיד שהיא גם יהודית, גם ימנית וגם חברתית, היא לבדל אותה מכל שאר האפשרויות – ובפרט משאר מפלגות הימין. במקביל, ימשיכו בסיעתו של אריה דרעי את הקמפיין עם הסלוגן "רעבים לשינוי" שאיתו פתחו את מסע הבחירות, ועם ההבטה להעניק כרטיסי מזון למשפחות מוחלשות בסכום של מיליארד שקל בשנה.
טריפל ש״ס - הכי משתלם בקלפי!
— אריה מכלוף דרעי (@ariyederi) October 18, 2022
גם יהודי, גם ימני, גם חברתי.
למידע נוסף >>> pic.twitter.com/c0bYZiToy4
ביהדות התורה הקימו את "מטה שומר שבת", שיפנה לדבריהם "לכל יהודי שהשבת יקרה לו", כלומר לקהלים רחבים יותר מאשר הקהל החרדי בלבד. במפלגה מתכוונים להמשיך לנהל קמפיין משולב על הנושאים הרוחניים והגשמיים כפי שהם מגדירים זאת – במסר כפול על הפגיעה של הממשלה היוצאת בזהותה היהודית של המדינה, לתפיסתם, לצד מה שהם מכנים "מחדל יוקר המחיה שפגע בכלל הציבור אך בחרדים בפרט".
על חטא: pic.twitter.com/K1cefQuHMt
— יהדות התורה (@YahdutAtora) October 2, 2022
בישראל ביתנו יתמקדו בליבה, בעבודה ובמרצ ינסו לעורר את הבייס
מי שיפנו כמובן בקו הפוך לחלוטין לחרדים הם אנשי ישראל ביתנו, שם מתכוונים להתמקד במה שהם רואים כהישגים של המפלגה. תחת הסלוגן "כלכלה חופשית, מדינה חופשית", במפלגתו של שר האוצר אביגדור ליברמן ישימו דגש על החשיבות שהם רואים בלימודי הליבה מתוך הזווית הכלכלית ועתיד המשק הישראלי. עוד מסרו במפלגה שהם מתכוונים לבדל את עצמם משאר מפלגות הגוש על ידי כך שיתחייבו שלא להיכנס לממשלה עם המפלגות החרדיות, וידרשו לעגן את חובת לימודי הליבה במסגרת ההסכם הקואליציוני.
"מפלגת העבודה תתמקד בערי הליבה כדי לעורר את הבייס", נמסר ממפלגתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי. גם הם יתמקדו במסרים לציבור הליברלי, אולם לא בחרו להדגיש בתשובתם את סוגיית לימודי הליבה אלא את האיזון שבין דת ומדינה, ובפרט תחבורה ציבורית בשבת. עוד הוסיפו במפלגה שבשבועיים הקרובים יתקיימו מפגשי שיתוף ציבור "המותאמים למציאות הפוליטית והטכנולוגית של 2022".
תמיד הייתה תחבורה ציבורית בשבת בחיפה. עכשיו יש שם עוד אפשרויות.
— Merav Michaeli מרב מיכאלי (@MeravMichaeli) October 8, 2022
הגיע הזמן להילחם על האמת שלנו כדי שזה יהיה ככה בכל מקום בישראל. לכולןם מגיע חופש תנועה, לכולןם מגיעה הזכות להגיע לאיפה שהןם רוצות ורוצים, מתי ואיך שרק יבחרו. pic.twitter.com/T2ARbe9rYv
במרצ ציינו שמהבדיקות שלהם עולה אדישות לבחירות במחנה, ולכן ינסו להדגיש את מה שהם מכנים כ"סכנה הגדולה שבעליית משטר ביביסטי-כהניסטי שיחסל את הדמוקרטיה הישראלית". המסר של המפלגה לישורת האחרונה יהיה בהתאם "זה או 61 של ביבי ובן גביר- או 61 עם מרצ".
מאמץ אחרון לעבור את אחוז החסימה
בחד"ש-תע"ל שבראשות איימן עודה ואחמד טיבי גורפים 4 מנדטים בסקרים האחרונים וניצבים על סף אחוז החסימה מלמעלה. במפלגה מתכוונים לעשות הכול כדי להבטיח את מקומם בכנסת, והולכים להתבסס על פעילות שטח. "חברי הכנסת והמנהיגים המזוהים עם המפלגות עוברים דלת דלת, בית בית, ומשכנעים את המשפחות לצאת להצביע", מסרו ל-N12. "שיחות השכנוע של השבועיים האחרונים מתמקדות בהעלאת אחוז הצבעה באופן כללי, מתוך הבנה של חשיבות ודחיפות המצב. מיפינו את היישובים שבהם יש את הסיכוי הגבוה ביותר לשיפור דרמטי באחוז ההצבעה, ואיתם נגיע לניצחון".
אחרי שביום ראשון דיווחנו על התוכנית של נתניהו "שלא יישאר אצל שקד מצביע ימני אחד", שרת הפנים והעומדת בראש הבית היהודי מתכוונת למקד את המאמצים שלה בתזה שלפיה בלעדיה – אין ליו"ר הליכוד סיכוי. כלומר, שהצבעה לבית היהודי היא הצבעה אסטרטגית. המסר של הקמפיין יהיה "בלי ב' אין ביבי", ועוד נמסר מהמפלגה שבשבועיים הקרובים שקד תצא לחוגי בית ולכנסים לצד "לייבים מסביב לשעון בפייסבוק" ובליץ ראיונות בכלי התקשורת.
גם במפלגת בל"ד בראשות סמי אבו שחאדה מתכוונים למקד את המאמצים בשטח, והתאגו בכך שלא ישקיעו בקידום ממומן ברשתות אלא רק במהלכים פיזיים. במפלגה מסרו שהכפילו את מספר האירועים שלהם בשבועיים הקרובים במסגרת המאבק על הקול הערבי, ושיגיעו ליישובים מהצפון ועד הדרום דרך המשלוש והמרכז.
במפלגה הכלכלית של ירון זליכה הדגישו את האמירה שהם מנהלים קמפיין ללא תקציב – ללא מימון מהמדינה או מתורמים, "מכיוון שאינם רוצים להיות תלויים באף אחד מבעלי ההון, או להכביד על כיסם של התומכים". ללא תקציב, הקמפיין יתמקד בסרטונים ברשתות החברתיות, בראיונות שיינתנו בין היתר ל"תקשורת אלטרנטיבית" כמו עמודי פייסבוק או פודקאסטים ובמפגשים שונים לצד הפגנות.
במפלגות רע"ם וצעירים בוערים טרם הגיבו על פניית N12.
בהכנת הכתבה השתתפו אביבית מיסניקוב, אור רביד, ניצן שפירא, אדר גיציס וענבר טויזר.